Rakennamme akatemiaympäristöjä -projekti etenee – Idän ja Etelän alueiden pilottivaiheen akatemioiden haku käynnistyy tänään

Strategisen projektin toinen pilottivaihe alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.12.2022. Haku päättyy sunnuntaina 3. lokakuuta – haun kriteerit sekä hakulomake löytyvät uutisen lopusta.

Tyttöjen pelaajakehitystoiminnoissa käynnistettiin marraskuussa 2020 strategiaprojekti Rakennamme 16–20-vuotiaiden akatemiaympäristöjä. Tavoitteena oli luoda Suomalainen Akatemiamalli, jossa urheilijan arki on mahdollista laadukkaissa olosuhteissa.

Keväällä 2021 julkaistiin akatemiatyöryhmän tuotos, jonka tuloksena Hybridimalli (Seura-Palloliitto-Urheiluakatemia) koettiin parhaaksi akatemiarakenteeksi tyttöjen puolella. Tyttöjen akatemiaikäluokiksi suositeltiin 15–18 vuotta, ja laajan pelaajakoulutuksen mahdollistamiseksi pidettiin tärkeänä, että jokaisella toiminnallisella alueella olisi vähintään yksi pääakatemia. Voit tutustua Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettisen johtaman työryhmän tuloksiin täällä

Projektin seuraavana askeleena on kahden uuden pilottivaiheen akatemian startti marraskuussa – yksi Etelän ja yksi Idän alueelle.

– Kansainvälisen kilpailukyvyn kehittämiseksi on todella tärkeää, että kykenemme tarjoamaan nuorille pelaajillemme huippu-urheiluun valmistavia arkiympäristöjä. Hybridiakatemiat ovat 15–18-vuotiaiden pelaajien kehittymisen tukemiseksi luotuja toimintaympäristöjä, jossa huippu-urheilun, koulun ja muun elämän yhdistäminen on pyritty luomaan mahdollisimman joustavaksi ja laadukkaaksi, Miettinen avaa.

– Hybridimallissa yhteistyötä tehdään seurojen, alueen urheiluakatemian sekä Palloliiton kesken mahdollistaaksemme laadukkaat valmennus- ja toimintaresurssit.

Tällä hetkellä toiminnassa on kaksi pilottiakatemiaa – Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian yhteydessä toimiva Helsinki Football Academy (HFA) sekä Tampereen Ilveksen, Tampereen Urheiluakatemian ja Palloliiton hybridimalli TFA. Miettisen mukaan HFA:sta, TFA:sta ja kahdesta uudesta pilottiakatemiasta tullaan tekemään vaikuttavuusanalyysi.

– Teemme näin saadaksemme vielä laajemmin tietoa siitä, mikä toimii hyvin, mitä pitää kehittää ja millaisia alueellisia eroja akatemioiden toimintaympäristöissä mahdollisesti on. On tärkeää saada tietoa siitä, mikä vaikuttavuus näillä akatemiaympäristöillä on nuorten pelaajien kehittymiseen, Miettinen toteaa.

– Akatemioiden vaikuttavuusanalyysin ja kehittymisen seurannan mittaristojen luomisessa on mukana myös Palloliiton tutkimus- ja kehityspäällikkö Ville-Pekka Inkilä. Vaikuttavuusanalyysin pohjalta Palloliiton hallitus voi ensi syksynä tehdä lopulliset päätökset tuettavien akatemioiden määrästä ja akatemiamallista vuosien 2020–2024 strategian kausille 2023–2024.

Akatemiaympäristöjen rakentaminen on myös yksi toimenpide osana naisten jalkapallon kehityssuunnitelmaa ”Säännöllisesti Euroopassa” painopisteessä, jossa neljän painopistevalinnan kautta pyritään vauhdittamaan jalkapallon kasvua naisten ja tyttöjen lajina.

Ennen Akatemiavaihetta, 10–15-vuotiaissa, työ nuorisovaiheen urheilutoiminnan vahvistamiseksi tyttöjen puolella on myös käynnistynyt Markus Paanasen johtamassa strategisessa projektissa – isona tavoitteena on koko pelaajapolun vahvistaminen yhdessä seurojen, urheiluakatemiaympäristöjen ja Palloliiton kesken.

Hakukriteerit

Hakulomake