Puolan tehokkuus liikaa Huuhkajille

• Maajoukkueet

Hiukan kokeilupitoisella miehistöllä keskiviikkona A-maaotteluun Puolan vieraana lähtenyt miesten A-maajoukkue joutui toteamaan tehokkaasti maalipaikkansa käyttäneen isäntäjoukkueen paremmaksi maalein 5-1 (3-0).

Puola hallitsi ottelun alkuminuutteja ja painoi pelin Huuhkajamaalivahti Jesse Jorosen veräjää kohti. Pari kertaa Puola pääsi yrittämään maalintekoakin, eikä avausosumaakaan tarvinnut kauaa odotella. Isäntien kapteeni Kamil Grosicki pääsi laukomaan rangaistusalueen rajalta pieneen vastapalloon. Laukaus ei ollut kova, mutta painui tarkasti vasempaan alanurkkaan ohi Jorosen.

Takaiskun jälkeen Suomi sai paremmin otetta pelistä ja hankki useamman kulmapotkun peräjälkeen. Puola selvisi kuitenkin paineesta ja iski heti terävästi. Nopea vastahyökkäys näytti jo tyrehtyvän, mutta pallo saatiin pelattua Grosickille, joka laukoi terävästi läheltä etuylänurkkaan ja numeroiksi 2-0.

Toisen maalin jälkeen pallonhallinta oli Puolalla, mutta Suomi pyrki välillä iskemään terävästi vastaan ja Fredrik Jensen oli päästä läpiajoon, mutta puolustus ehti hätiin viime hetkillä. Kylmää vettä tuli niskaan reilu viisi minuuttia ennen taukoa. Leo Väisänen katkaisi puolalaiskeskityksen, mutta pallo ajautui suoraan Grosickille, joka ei epäröinyt, vaan pamautti pallon 20 metristä oikeaan alanurkkaan. Tauolle mentiin numeroissa 3-0.

Päävalmentaja Markku Kanerva teki tauolla kolme vaihtoa ja vaihdosta kentälle tullut Ilmari Niskanen pääsi heti hyvään paikkaan, mutta maalivahti Bartłomiej Drągowski peitti suhteellisen pienestä kulmasta tulleen laukauksen.

Tasaisesti alkanut jakso heijasteli avauspuoliskoa sikäli, että kun Puola pääsi tulemaan nopeasti, se oli alati vaarallinen. Ja myös tehokas – nopean hyökkäyksen päätteeksi Huuhkajien puolustus sahattiin hajalle ja Krzysztof Piątekilla oli lopulta varsin helppo työ ohjata pallo ohi Jorosen ja lukemiksi jo 4-0.

Molemmat joukkueet tekivät toisella jaksolla lisää vaihtoja ja tämän myötä Huuhkajat sai myös parempaa otetta pelistä. Palkintokin tuli, kun Niskanen laukoi komeasti A-maajoukkueuransa avausmaalin Jensenin hyvästä esityöstä ja kavensi lukemia. Niskasella oli pian perään uusikin paikka, mutta toinen osuma jäi syntymättä.

Huuhkajien hyvä ote jatkui ja Glen Kamara pääsi Rasmus Karjalaisen kanssa pelaamastaan seinäsyötöstä hyvään paikkaan, mutta pehmeä kenttä petti alta juuri ratkaisevalla hetkellä. Lisäkavennusosuman hakeminen kostautui lopulta omassa päässä, kun Arkadiusz Milik pelattiin vapaaksi rangaistuusalueen rajalle ja nopea laukaus jätti Jorosen vailla mahdollisuuksia. Näin sinetöityivät loppunumerot 5-1.

Huuhkajat kohtaa sunnuntaina 11.10. UEFA Nations Leaguen ottelussa Olympiastadionilla Bulgarian ja silloin jaossa on jälleen pisteitä.

Puola – Suomi 5-1 (3-0)
9. 1-0 Kamil Grosicki