Pronssista ja sarjapaikasta kova taistelu

• Jalkapallosarjat

Naisten Liigassa pelataan viikonloppuna täysi kierros. Vaikka kärkikaksikon sijoitukset ovat selvät, niin pronssista sekä sarjapaikasta käydään vielä kovaa taistelua.

Yläloppusarja

La 12.10. kello 15.00 JyPK-TiPS
Joukkueet ovat kohdanneet tällä kaudella kahdesti. Toukokuussa Harjulla JyPK oli parempi 2-0. Elokuussa Vantaalla lukemat olivat suurinumeroisesti tasan 4-4.

JyPK haki hilpeän 0-1 voiton Wiklöfiltä Maarianhaminasta. Joukkue pelasi yhden kauden parhaista otteluistaan pallollisesti. Joskin Åland sai paikkansa valtaosin JyPKin pallonmenetyksistä, mutta kokonaiskuvassa peli oli hyvä. Åland joutui avaamaan pitkillä palloilla, jotka JyPK puolustus hoiti hyvin. Jos joukkue jatkaa Ahvenanmaalla nähdyllä peli-ilmeellä, on TiPS:lla ahdas paikka vierailla Harjulla.

Yläloppusarjaa on takana kolme ottelua. JyPK on hävinnyt niistä kaksi ja voittanut yhden. Viimeisten otteluiden panos on käytännössä viidennessä sijassa. Vihreiden tilastokärki on ollut läpi kauden Henna Honkanen (12).

TiPS:n vahva kausi on hieman ollut hiipumaan päin. Se yskähteli jo runkosarjan lopussa. Loppusarja on tuottanut yhden pisteen ja kauden aikana kerätty marginaali kolmanteen sijaan on huvennut. Kahdelle viimeiselle kierrokselle vantaalaiset lähtevät tasapisteistä Ålandin kanssa. TiPS:n tehoduo on ollut Jenna Topra (9) sekä hatullisen maaleja edellisessä joukkueiden kohtaamisessa laukonut Nora Lehto (9).

- Pelattiin Ahvenanmaalla kokonaisuutena hyvä peli. Nyt kotona kenttä alkaa olemaan hiukan heikossa kunnossa, mutta halutaan silti pelata rohkeasti pallon kanssa ja ilman. TiPSistä oli moni pelaaja U19-maajoukkueessa, jossa pelasivat hienoa futista isolla tekonurmella. Meidän tehtävä on viedä tila ja aika pois, jolloin pystytään riistämään palloja korkealla. TiPSillä on tosi paljon pelissä ja varmaan paineita voittamisesta, kun taas me pystytään lähtemään paineettomasti pelaamaan omaa peliä. Uskon, että rohkeus ja tilannekovuus kääntää pelin meille, kommentoi JyPK:n päävalmentaja Mikko Manninen seuran sivuilla.

TiPS palasi edellisellä kierroksella lyhyen tappioputken jälkeen takaisin pistekantaan, kun se pelasi vahvalla joukkue-esityksellä tasapelin 1-1-vierasottelussa FC Honkaa vastaan. Piste Espoosta tarkoitti samalla sitä, että TiPS on edelleen vahvasti mukana taistelussa Naisten Liigan pronssimitalitaistelussa. Sarjan päätöskierroksella sunnuntaina 20.10. TiPS kohtaa Tikkurilassa Åland Unitedin. Ahvenanmaalaiset ovat tällä hetkellä sarjassa kolmantena tasapisteissä tikkurilalaisten kanssa, joten päätöskierroksen peliin tulee varmastikin jäämään valtavasti panosta.

JyPK ja TiPS kohtasivat runkosarjassa kahdesti. Ensin toukokuussa JyPK voitti Jyväskylässä 2-0. Elokuussa Tikkurilassa pelattu peli päättyi tasan 4-4. Kaksi viikkoa sitten pelatulla edellisellä liigakierroksella JyPK otti komean 0-1 vierasvoiton Åland Unitedista.

– Saamme vastaamme vahvan ja fyysisen joukkueen, jonka kanssa olemme pelanneet tasaisia otteluita. Kauden lähestyessä loppuaan, uskon, että pelaamme hienon ja yleisöystävällisen ottelun, odottaa TiPS-päävalmentaja Petteri Kaijasilta vantaalaisten sivuilla.

Ottelu on nähtävissä suorana YLE TV2:ssa.

La 12.10. kello 18.00 Åland United-HJK
Ottelun lähtökohdat ovat selvät, sillä HJK on varmistanut jo mestaruuden ja yrittää selvittää kautensa tappioitta. Åland United sen sijaan taistelee tiukasti pronssimitalista.

Ahvenanmaalaiset ovat tällä hetkellä tasapisteissä TiPS:n kanssa, joten kotijoukkue tulee varmasti hyvällä latauksella peliin. HJK ja Åland United ovat kohdanneet kauden aikana kolmesti: edellisellä kerralla pisteet tasattiin, mutta muuten Klubi on vienyt voiton.

Åland United pääsee lähtemään otteluun hyvistä lähtöasetelmista, sillä näillä näkymin ainoastaan Monica Hagström on sivussa kokoonpanosta.

Anna Westerlund oli juhlistamassa Helmareiden kanssa hienoa 8-1-voittoa Albaniasta ja puski myös ottelun avausmaalin. Hän odottaa innolla lauantain ottelua.

- Tulee varmasti kova ja fyysinen ottelu, kun vastakkain ovat kaksi hyvää joukkuetta. HJK haluaa näyttää olevansa tämän kauden mestari eikä halua tehdä peliä meille helpoksi. Teemme kuitenkin voitavamme, että kolme pistettä jäävät meille ja jatkamme pronssitaistelua.

Edellisottelussa HJK nappasi Åland Unitedilta Naisten Liigan yleisöennätyksen nimiinsä, kun mestaruuden ratkaissutta ottelua oli seuraamassa 1630 katsojaa. Nyt Åland United yrittää napata ennätyksen takaisin nimiinsä ja otteluun on myyty ennakkoon jo yli 900 lippua.

Mestaruuden varmistaminen oli joukkueelle iso asia ja väliviikonloppu tarjosi hyvän hengähdystauon. HJK valmistautuu vieraspeliin normaalisti ja joukkue haluaa jatkaa voittojen tiellä. Nuorten maajoukkueen mukana olleiden pelaajien rasitustasoa pitää vielä seurata, mutta kokonaisuutena joukkueen terveystilanne on hyvä.

Su 13.10. kello 14.00 FC Honka-KuPS
FC Honka on jo varmistanut hopeamitalin tämän kauden liigasta. Kuopiolaisilla on vielä pieni matemaattinen mahdollisuus yltää kolmanneksi pronssinsyrjään kiinni. Tämä edellyttäisi positiivisia lopputuloksia kauden viimeisistä peleistä. KuPS-joukkue on esittänyt joka tapauksessa upean kasvutarinan tämän pelikauden aikana ja haluaa osoittaa parastaan sarjakauden viimeiseen pillinvihellykseen saakka.

- Niin pitkään me jatkamme mitalikamppailua, kuin toivoa on jäljellä. Kolme joukkuetta taistelee vielä pronssista. Me yritämme palata nyt takaisin voittojen tielle. Keväällä me hävisimme Hongalle kotona 0-1 ja pelasimme vieraissa 1-1. Odotan, että nyt tulisi enemmän maaleja. Me emme lähde Espooseen varmistelemaan, vaan pelaamme edelleen rohkeaa hyökkäyspeliä. Tilanteita tulee varmasti molempiin päätyihin, KuPS-valmentaja Ollipekka Ojala arvioi sunnuntaista ottelua kuopiolaisten sivuilla.

FC Honka on tasaisen laadukas liigajoukkue, jossa on runsaasti eri ikäluokkien nuorisomaajoukkuepelaajia. Laadukas pelaajaryhmä ottaa ansaitusti mitalin tällä sarjakaudella. Kuopiolaiset matkaavat Espooseen haastajan asemassa aikomuksenaan yllättää kova kotijoukkue.

- Honka on hyvin organisoitu joukkue. He ovat tehneet hyvää jälkeä tämän kauden liigassa. Honka sopii vastustajana meille. Lähtöasetelmat ovat aika tasaiset ja uskon, että me voimme horjuttaa heitä, Ojala toteaa.

Naisten Liigassa on myös vietetty lokakuun alun maajoukkuetaukoa ja KuPS:n pelaajaryhmä on kokoontunut jälleen yhteen harjoitellen loppuviikon ajan tiiviin ohjelman mukaisesti.

- Keskiviikkona me saimme kaikki pelaajat jälleen treeneihin maajoukkuepelaajia myöten. Normirytmillä me viemme tämän sarjakauden loppuun ja vähitellen katseita käännetään jo ensi vuoteen, päävalmentaja toteaa.

Alaloppusarja

La 12.10. kello 14.00 Ilves-ONS
Vaikka Ilveksen sarjapaikka on jo lähes varma, piste ottelusta riittää sen sinetöimään. ONS puolestaan kamppailee vielä tiukasti omasta sarjapaikastaan. ONS on tällä hetkellä pisteen edelle suoran putoajan paikalla olevaa IK Myrania. Mikäli ONS haluaisi vielä Ilveksen saavuttaa, tulisi sen latoa maaleja todella paljon, sillä Ilveksen maalisuhde on selvästi parempi. Piste ei kuitenkaan varmasti tule ilmaiseksi. Edellisessä kotiottelussa Ilves koki 2-4 tappion ONS:lle.

Ilves-leirissä uskotaan kuitenkin omaan vahvaan tekemiseen. Vierasottelussa 21.9. ONS:a vastaan Ilves hallitsi peliä jo selvästi, mutta silti jouduttiin tyytymään yhteen pisteeseen. Lauantain ottelussa Ilves aikoo jatkaa hyvää peliään, jota se esitti jo Oulussa. IK Myrania vastaan saatiin myös maalihanat auki eli joukkueessa on vahva luotto, että ONS kaadetaan ja saadaan lopullinen niitti sarjapaikan varmistamiseksi.

La 12.10. kello 15.00 IK Myran-TPS
Ennakko tulossa.