Poikien talenttivalmentajat kokoontuivat Eerikkilään - mielenkiintoinen tapahtuma

• Maajoukkueet

21 poikien talenttivalmentajaa vietti kaksi päivää Eerikkilässä U16-poikien UEFA Development -turnauksessa. Vastaavia, koko ryhmän, tapahtumia on vuodessa yleensä kaksi.

Valmentajat saapuivat Eerikkilään torstaina turnauksen avauspäivän aattona. ”Kehitysturnauksen hengessä” oli sovittu, että kaikki viikon harjoitukset ovat avoimia ja valmentajat seurasivatkin niitä ahkerasti. Keskustelu neljän joukkueen taustojen kanssa oli myös vilkasta ja tietoa jaettiin paljon.

- Jaoimme perjantain kahteen otteluun jokaiselle talenttivalmentajalle tehtäviä. Osa tarkkaili Etelä-Koreaa ja osa Chileä ja kaikki tekivät havainnoistaan raportin videoklippien kera. Omassa pelissämme he tarkkailivat pääosin yksilöitä Suomen joukkueesta. Tämän lisäksi he vertailivat Suomea ja Sveitsiä maina, missä olemme hyvin junan kyydissä ja missä emme niin, U16-poikien päävalmentaja Erkka V. Lehtola avasi.

- Kävimme ennen seuraavia pelejämme raportteja läpi ja niistä löytyi hyviä asioita. Kaikki tekivät tiukasta aikataulusta huolimatta laadukasta ja perusteellista työtä. Olemme siitä kiitollisia.

Talenttivalmentajat valitaan aina kahdeksi vuodeksi. Yhtenä lisänä toimintaan on tällä rupeamalla tullut jakso maajoukkueen taustaryhmässä. Jokainen valmentaja osallistuu siis kautensa aikana kerran tai kaksi maajoukkueleirille. Tällä kertaa Lehtolan tiimissä olivat mukana OLS:n Aleksi Tanner sekä JJK:n Janne Korhonen.

- Olen kokenut tämän uudistuksen hyödylliseksi. Olemme saaneet poikkeuksetta lisäarvoa ja apua leirityöhömme. Tavoite kaikkien osallistumisesta on myös toteutunut, Lehtola kertoi.

- Yksikään valmentaja ei tule vain seuraamaan, vaan todella tekemään. Aleksi ja Janne vastasivat esimerkiksi pelin jälkeisinä päivinä (lauantai ja maanantai) kahdestaan yhdestä treeniosiosta. Niihin osallistuivat ne pelaajat, jotka olivat pelanneet vähemmän tai eivät lainkaan. Janne on myös entisenä huippumaalivahtina ollut Eemeli Reposen apuna, mutta hänkin tekee töitä kaikkien kanssa, eli ei ole vain maalivahtivalmentaja.

Tanner seurasi perjantain Sveitsi-ottelun videoanalyytikko Juho Suuperkon kanssa katsomosta ja Korhonen lauantaisen Etelä-Korean kohtaamisen. Kumpikin oli radiopuhelimitse yhteydessä vaihtopenkille apuvalmentaja Teemu Eskolaan. Näin he pystyivät tarvittaessa jakamaan huomioitaan kenttätasoa paremmasta kuvakulmasta. Molemmat olivat toiset ottelut valmennusryhmän kanssa vaihtopenkillä.

- Aleksi ja Janne olivat rohkeasti tiimin jäseniä, niin kuin muutkin ovat aiemmin olleet. He ovat myös osallistuneet vastustajan tarkkailuun turnauksen muissa otteluissa.

Suuperko työstää joka ottelusta  pelipaikkakohtaisesti ”klippikansiot”, joiden purkamisessa Korhonen ja Tanner avustivat. Ensin mainittu kävi läpi toppareiden edesottamuksia ja toinen hyökkääjien. Pelaajat saivat nämä kansiot, oman pelipaikkansa mukaisesti, käyttöönsä. Koko joukkueen palavereihin onnistuneita ja ei niin onnistuneita näytteitä vietiin lopulta valittu, huomattavasti pienempi, määrä.

Kuten mainittua, UEFA Development -turnauksissa jalkapallotietämystä jaetaan osallistujamaiden kesken. Tämä on yksi merkittävä syy, miksi talenttivalmentajien kokoontumista juuri tähän tapahtumaan on pidetty arvokkaana.

- Pyysimme, että kaikki maajoukkueet pitäisivät esitelmän, joka kertoisi heidän pelaajakehitystoiminnastaan. Etelä-Korea ja Chile tekivätkin sen. Talenttivalmentajat olivat näissä mukana, kuten myös kaikkien harjoituksissa.

- Hyvin harvoin turnauksissa on mitään tällaista yhteistä toimintaa, ellei sitä kunnolla pyydä ja suunnittele etukäteen, Lehtola totesi.

Aleksi Tanner toimii parhaillaan toista kertaa oululaisen OLS:n talenttivalmentajana. Hän on aiemmin tehnyt kahden vuoden kauden, jonka jälkeen hän sai pestin OLS:n valmennuspäällikkönä. Tälle kaudelle hän hyppäsi mukaan kesken rupeaman. Aiemmalla kerralla mahdollisuutta päästä mukaan maajoukkueleirille ei vielä ollut ja hän pitää uutta kokemusta hyödyllisenä.

- Viikko on ollut tiivis ja raskaskin, mutta älyttömän mielenkiintoinen ja antoisa. Olen päässyt näkemään kansainvälisen ja kansallisen huipun tässä ikäluokassa. Tämä antaa työkaluja vaatimustason asettamiseen omassa arjessamme. Mihin pitää tähdätä, jotta pääsemme näiden maiden tasolle ja omankin maamme huipulle? Tanner pohti.

- Tämä on hyvä lisä aiempaan, maajoukkueen toiminta- ja pelitavat selkiintyvät entisestään. Tähän tiimiin on ollut helppo tulla, vastaanotto on ollut hyvä. Olen saanut vastuuta ja minua on kuunneltu, vaikka ei varmasti ole valmentajille helppoa, että ryhmään tulee aina uusia ihmisiä.

U16-poikien maajoukkueessa on tässä tapahtumassa peräti neljä OLS:n pelaajaa. Lasse Ikonen on kantanut Minihuuhkajien kapteenin nauhaa ja upotti rangaistuspotkun Sveitsiä vastaan. Hyökkääjä Kasper Paananen ja toppari Miika Koskela onnistuivat niin ikään maalinteossa. Neljäs oululainen on Nestori Kekonen

- Pojat ovat tehneet paljon töitä ja saaneet sitä kautta näitä tilaisuuksia. On ollut mielenkiintoista nähdä heidät tässä ympäristössä, luotsi kehui.

OLS on saanut Palloliiton talenttivalmennustukea kuuden vuoden ajan. Tanner siirtyy elokuussa Oulu Academyn palvelukseen, eli kouluvalmennukseen, joten uuden kauden alkaessa syksyllä pestiin haetaan uusi valmentaja.

- Seura on hieman murrosvaiheessa. Minun lisäkseni Ollipekka Piisilä lähtee Rovaniemelle alueelliseen valmennuskeskukseen. Olemme olleet seurassa pitkään ja toivon tietysti, että tilalle löytyy hyviä tekijöitä.

- Kokonaisuudessaan tilanne on oikein positiivinen. AC Oululla on hyvä joukkue, toivottavasti he vielä nousevat Veikkausliigaan. Yhteistyömme on toimivaa. Minun näkökulmastani katsottuna pelaajaputken rakentuminen Oulussa on paremmalla tolalla kuin vuosiin. Seurojen välinen yhteistyö ja yhteen hiileen puhaltaminen on lisääntynyt merkittävästi.

U16-poikien UEFA Development -turnaus päättyy tiistaina. Suomi kohtaa Chilen klo 11 ja Etelä-Korea ja Sveitsi pelaavat klo 16. Molemmat ottelut näkyvät suorina Huu-tv:ssä.

Artikkelikuvassa kaikki talenttivalmentajat. Keskellä olevassa otoksessa Lehtola (vas.), Eskola, Korhonen ja Tanner (kuvan otti Christoffer Enckelman).

Talenttivalmentajat ikäluokissa U13-U15

Aleksi Tanner, OLS