Poikien ja nuorten kesän maajoukkuekalenteri on päivitetty

• Maajoukkueet

Muun muassa Baltic Cupit jouduttiin perumaan, mutta kaikille ikäluokille on suunnitteilla maaotteluita viimeistään syksyksi.

Huuhkajaturnaus siirtyy kesäkuulta elokuun 5.–8. päiville. Eerikkilässä 2007 syntyneille järjestettävästä Huuhkajaturnauksesta voit lukea tarkemmin täällä.

U15-pojat (2006) leireilee Eerikkilässä 24.–27.5. Maajoukkueryhmä pelaa leirillä kaksi sisäistä ottelua. Saman ikäluokan Minialueturnaus siirtyy toukokuulta heinäkuun lopulle, ja uudet päivämäärät ovat 27.–28.7. Aiemmin heinäkuussa (5.–9.7.) 2006 syntyneille on luvassa UEFA A -valmentajakoulutuskurssin malliryhmäleiri.

U16-poikien (2005) seuraava tapahtuma on Eerikkilässä 6.–9. kesäkuuta järjestettävä alueturnaus. Ikäluokan Baltic Cup peruuntuu, ja tilalle järjestetään Eerikkilän maajoukkueleiri 28.6.–1.7. Baltic Cupin lisäksi elokuun Norjassa pelattava PM-turnaus on yhä vaakalaudalla. Mikäli turnausta ei järjestetä, pyrkii 2005 syntyneet pelaamaan korvaavia maaotteluita.

U17-pojat (2004) ja U18-pojat (2003) leireilevät Eerikkilässä 1.–3. kesäkuuta. Ikäluokat pelaavat leiriensä päätteeksi keskinäisen ottelun. U18-poikien Baltic Cup on niin ikään peruttu.

Alle 21-vuotiaat (2000 ja myöhemmin syntyneet) pelaa kesäkuun alussa vuoden ensimmäiset maaottelunsa, kun joukkue matkaa vierasotteluihin Ruotsia ja Slovakiaa vastaan. Pikkuhuuhkajat kokoontuu yhteen Eerikkilässä 30. toukokuuta. Maaotteluista tiedotetaan tarkemmin mahdollisimman pian.

Toukokoon lopun leiri on U15-pojille ensimmäinen sitten viime elokuun Tähtitarhan. Päävalmentaja Kai Nyyssönen toteaa, että talvi ja kevät on ollut sekä maajoukkue- että seurajoukkuetoiminnan kannalta erittäin haastavaa aikaa. Nyyssönen kertoo, että yhteistyö ja yhteydenpito seurojen kanssa on sujunut positiivisissa merkeissä.

– Pidimme tammikuussa Teams-kierroksen lähes kolmenkymmenen seuran kanssa, ja kävimme silloin läpi seurojen ja pelaajien tilanteita. Viimeisten viikkojen aikana olen ollut yhteydessä mahdollisimman moneen seuraan, ja kartoittanut pelaajien tämänhetkistä tilannetta, Nyyssönen toteaa

– Haasteensa on tuonut se, että otteluita on pelattu hyvin vähän, eikä kaikilla alueilla ole voinut edes kunnolla harjoitella. Toivotaan, että sarjapelit saadaan pian käyntiin ja maajoukkuetoiminta palaa mahdollisimman nopeasti normaaliin rytmiin.

Kumpaankin 2006 syntyneiden heinäkuun tapahtumaan kutsutaan noin 80 pelaajaa. Sekä malliryhmäleiri että Minialueturnaus ovat erinomaisia näyttöpaikkoja suurelle ryhmälle pelaajia, joista osa päässee viimeistään syksyllä pelaamaan ensimmäiset maaottelunsa.

– Heinäkuuhun mennessä meillä on paljon enemmän tietoa tästä ikäluokasta, kun sarjapelit ovat olleet toivottavasti jo muutaman viikon ajan käynnissä. Maaottelut tulevat olemaan pelaajille tärkeä näyttöikkuna, sillä seurajoukkueet eivät ole päässeet kevään kansainvälisiin turnauksiin. Se on kaikille hieno asia, että pääsemme mittaamaan tasoa kansainvälisesti.

Lokakuun U17-EM-karsintaturnaus pelataan kotimaassa

U16- ja U17-poikien päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo olevansa tyytyväinen siitä, että aikatauluja on viimein lyöty lukkoon. Lehtola on kysellyt myös seurojen näkemyksiä eri tapahtumien ajankohdista.

– Täydellistä ajankohtaa tapahtumille ei ole koskaan – varsinkaan tällaisena poikkeusaikana. Olemme miettineet tarkasti, mitä voimme missäkin välissä tehdä. Suunnittelun kanssa on tehty paljon töitä, Lehtola avaa.

– Tiedämme, että pojat kaipaavat paitsi sarjamatseja myös maajoukkuetapahtumia. Koen, että meillä on oikeus ja velvollisuus järjestää niitä.

2004 että 2005 syntyneiden maajoukkueringissä on pelaajia, jotka ovat harjoitelleet ja pelanneet Veikkausliigan ja Ykkösen seurojen edustusjoukkueiden kanssa. Osa pelaajista kuitenkin pelaa Kakkosta tai P17-SM-sarjaa, joten kilpailulliset pelit ovat jääneet keväällä vähiin tai olemattomiin. Tämä on luonut suuria haasteita pelaajatarkkailuun. 2005 syntyneet eivät ole pelanneet lainkaan kilpailullisia otteluita.

– Tarkkailuvaje on 2005 syntyneissä massiivinen, ja näkemykseni pelaajista on todella ohut normaalitilanteeseen verrattuna. Tämän takia kesäkuun leirillemme kutsutaan 68 pelaajaa. Jaamme pelaajat neljään joukkueeseen, ja pyrimme pääsemään tiimimme kanssa paremmin jyvälle pelaajien nykytilanteesta.

2005 syntyneet osallistuvat elokuussa Ukrainassa pelattavaan Bannikova-turnaukseen, ja 2004 syntyneet matkaavat syyskuussa Tshekkiin Václav Ježek -turnaukseen. Kummankin ikäluokan edelliset maaottelut ovat syksyltä 2019, ja Lehtola kokee erittäin tärkeäksi, että pelaajat ja maajoukkueet pääsevät osallistumaan hyvätasoisiin turnauksiin.

– Maaottelut ovat iso osa pelaajakehitystä, sillä ne tarjoavat pelaajille mahdollisuuden mitata omia kykyjään. Etenkin 2004 syntyneillä oli mahtava debyyttivuosi (2019), ja se oli armoton isku, kun maaottelut vietiin lähes kahdeksi vuodeksi. Nyt meidän on kuitenkin katsottava eteenpäin, ja on hienoa, että otteluita on viimein tulossa, Lehtola toteaa.

– Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että korona on iskenyt meihin lujempaa kuin esimerkiksi Keski-Euroopan maihin. Heidän maajoukkueensa sekä seurajoukkueensa ovat voineet matkustaa bussilla naapurimaihin ja pelata jonkin verran kansainvälisiä pelejä.

2005 syntyneiden päätähtäin on lokakuussa, jolloin Suomi isännöi U17-EM-karsintaturnausta. Suomen kanssa samassa lohkossa pelaavat Sveitsi, Bosnia-Hertsegovina sekä Gibraltar, ja ottelupaikoista tiedotetaan lähempänä.

– Meillä on tosi hyviä kokemuksia kotimaassa viime vuosina pelatuista karsintaturnauksista, kun voitimme karsintalohkomme sekä 2001 että 2003 syntyneiden kanssa. Meillä on tulevassa karsinnassa kova lohko, mutta luottamus on kova.

Valmistautuminen U19-EM-karsintaturnaukseen jatkuu kesäkuussa

U18-poikien päävalmentaja Peter Lundberg on päässyt toimimaan joukkueensa kanssa jo aiemmin keväällä. 2003 syntyneet leireilivät edellisen kerran helmikuun lopulla, jolloin ryhmä aloitti valmistautumisensa syksyn U19-EM-karsintaturnaukseen.

Pelaajien tarkkailu on ollut hieman helpompaa kuin nuoremmissa ikäluokissa, sillä osa pelaajista sai mukavasti vastuuta Suomen Cupissa, ja harjoitusotteluita on niin ikään nähnyt verkon välityksellä.

– Osa pelaajista pääsi myös pelaamaan Veikkausliigan avauskierroksella, mikä on hienoa. Tarkkailu on haastavampaa niiden osalta, jotka pelaavat Kakkosta.

Lokakuun EM-karsintaturnaus käydään Puolassa, jossa Suomi taistelee kisapaikasta isäntämaan lisäksi Ukrainan sekä Maltan kanssa. Tätä ennen Suomi pelaa tuplamaaottelun Slovakian vieraana.

– Poikien edellisistä maaotteluista on aikaa, ja ne ovat erittäin tärkeitä heille. Uskon, että kaikki ovat odottaneet maajoukkuepaidan pukemista. Slovakia-ottelut ovat iso osa valmistautumistamme EM-karsintaturnaukseen, Lundberg sanoo.

– Vaikka kesäkuun leirimme on aika lyhyt, on se niin ikään todella merkittävä – kun karsinta lähenee, jokainen päivä yhdessä joukkueen kanssa on tärkeä. Valmistautuminen on ollut yhtä vaikeaa vastustajillemme, ja meidän täytyy keskittyä niihin asioihin, joihin voimme itse vaikuttaa.

Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Juho Rantala toteaa, että vallitseva tilanne luo toivoa siitä, että arki olisi palaamassa normaalimpaan suuntaan.

– Nyt näyttää siltä, että syksyllä pelattaisiin EM-karsintoja, ja toivottavasti myös muita maaotteluita. Se olisi upea juttu sekä pelaajille että valmentajillemme. Kaikkien energiatasot nousevat, kun pääsemme tekemään taas sitä mitä rakastamme.

Jokaisen ikäluokan loppuvuoden ohjelma löytyy poikamaajoukkueiden verkkosivuilta.

• P2006
  • P2005