Poikamaajoukkueiden isot tavoitteet siirtyivät vuodella

• Maajoukkueet

Vuoteen 2020 lähdettiin kovin odotuksin poikien maajoukkueissa, mutta haaveet ja tavoitteet jouduttiin siirtämään tulevaisuuteen. Joulukuun arvosanat muuttuvat siis enemmän välitilinpäätökseksi.

Poikien ja miesten jalkapallosyksy 2019 loi paljon odotuksia kaudelle 2020. Etunenässä Huuhkajien EM-kisapaikka, mutta nuoremmissa sekä vuonna 2001 että 2003 syntyneet selvittivät tiensä EM-karsintojen Elite Roundille.

U17-poikien piti kohdata kevään jatkokarsinnoissa Venäjä, Serbia ja Tanska. U19-poikien puolestaan Sveitsi, Tshekki ja Hollanti. U17-ikäluokka (2004) taas olisi avannut karsintataipaleensa syksyllä 2020 kotiturnauksella.

Kaikki peruttiin, joten on selvää, ettei vuodesta jäänyt makein maku suuhun.

- Viimeisen kymmenen vuoden aikana U17 ja U19 ovat molemmat päässeet vain kahdesti samana vuonna Elite Roundille. Jo Elite Roundille pääsy on hyvä saavutus, sillä kilpailu on raakaa. U19-lopputurnaukseen etenee karsintojen kautta vain seitsemän ja U17-pojissa 15 maata. Uskon kuitenkin, että olisimme kamppailleet tosissamme lopputurnauspaikoista, sillä esimerkiksi U17 voitti oman alkukarsintalohkonsa. Ne unelmat ja haasteet jäivät nyt kokematta, huippujalkapallopäällikkö Juho Rantala harmittelee.

- Kansainvälisten pelien puuttuminen on iso takaisku ennen kaikkea pelaajille ja valmentajille, mutta lopulta meille kaikille. Tästä vuodesta ei ole otteluita, jolla onnistumisia voisi mitata, mutta yhteistyö seurojen, Palloliiton, Eerikkilän ja urheiluakatemioiden kesken on kehittynyt. Siinä olemme mielestäni onnistuneet.

Palloliiton uusi strategia julkaistiin elokuussa ja yksi merkittävä osa-alue siinä on suomalaisen akatemiaympäristön luominen. Tässä tyttö- ja poikapuoli eroavat toisistaan.

Tyttöjen puolella akatemioita on kahdenlaisia, toisessa kouluympäristöön rakennetaan kilpailullinen joukkue. Näin on tehnyt Helsinki Football Academy (HFA), joka pelasi poikien sarjassa. Pojissa mennään seuravetoisesti.

- Tällä hetkellä UEFA:n tukemaa toimintaa on Helsingissä ja Rovaniemellä. Tulevaisuuden tavoite on auttaa useampia seuroja rakentamaan entistä laadukkaampia akatemiaympäristöjä, Rantala avaa.

Rantala korostaa, että monessa seurassa arjen toiminta on jo nyt laadukasta. Tavoite on parantaa toimintaympäristöä edelleen antamalla lisätukea urheilun, koulun ja tukitoimien yhdistämiseen.

- Monessa seurassa ollaan hyvässä vauhdissa. Esimerkkinä käy vaikka SJK:n ja Kuortaneen urheiluopiston yhteistyöllä syntynyt jalkapallolukio. Akatemioiden tavoitteena on mahdollistaa eheä urheilijan arki, jossa pelaaminen, harjoittelu, palautuminen, opiskelu ja muu elämä ovat tasapainossa.

- Perusajatus on se, että pelaaja saa noin klo 8-17 käytyä sekä koulun että harjoitukset. Yhteistyö urheiluakatemioiden kanssa tuo tähän lisänä laadukkaita olosuhteita ja tärkeitä tukitoimia, kuten fyysistä ja henkistä valmennusta ja fysio- ja ravintoterapeutin palvelut. Arjesta on tarkoitus tehdä niin ammattimaista kuin mahdollista niin, että siihen kuuluu vielä koulu.

Yhteistyöllä suuri merkitys

Rantalan työnkuvaan kuuluu muun muassa esimiehenä toimiminen poikamaajoukkuevalmentajille. Lisäksi hän johtaa erilaisia ajankohtaisia kehitysprojekteja, kuten kesällä maaliin saatu maajoukkueen toimintatavat -julkaisu. Siihen pääset tutustumaan täältä >>

- Se oli iso tiimityö ja olen siihen tyytyväinen, mutta loppujen lopuksi se on vain kirjallinen työ. Tavoitellut laatutekijät pitää saada siirrettyä kentälle, sillä ilman oppimista ei ole valmentamista. Tuollainen prosessi ei myöskään ole koskaan valmis, vaan sitä pitää päivittää koko ajan, sillä laji elää ja muuttuu. Perustyö on aina läsnä ja työ jatkuu. Kun saa yhden asian ratkaistua, tulee vastaan monta uutta haastetta, jotka pitää ratkaista.

Poikien ja miesten puolella Palloliitossa on viisi maajoukkueen päävalmentajaa. He ovat Markku Kanerva (A), Juha Malinen (U21, kuvassa), Peter Lundberg (U18-U19), Erkka V. Lehtola (U16-U17) ja Kai Nyyssönen (U15). Lisäksi samaan tiimiin lasketaan viisi aluevalmentajaa sekä pelianalyysistä, maalivahdeista ja fyysisestä valmennuksesta vastaavat henkilöt. Tyttöjen ja poikien maajoukkueet toimivat myös tiiviissä yhteistyössä.

-Yksi asia, mistä olen työssämme ylpeä, on yhteistyö valmentajiemme välillä. Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen laatu on yksi merkittävä selittäjä sille, menestyykö tiimi vai ei. Vilpittömästi koen, että tämä on meillä hyvällä tasolla. Ja on tietysti upeaa, että A-maajoukkueen päävalmentajalla on aitoa kiinnostusta nuorten maajoukkueita kohtaan.

- Nuorten maajoukkueiden tärkein tehtävä on kasvattaa pelaajia A-maajoukkueeseen. Se tarkoittaa käytännön tasolla, että vaikka tulos on erittäin tärkeä, niin meidän pitää löytää pelaajia, jotka ovat hyviä nyt, mutta myös viiden vuoden päästä. Pelaaja itse ja seura tekevät tärkeimmän työn, mutta maajoukkuetoiminta on erittäin tärkeä osa optimaalista pelaajapolkua.

Katseet vuoteen 2021

UEFA perui syksyltä rästiin jääneet EM-alkukarsinnat U17-ikäluokan osalta, mutta U19-miniturnaukset ovat toistaiseksi vielä ohjelmassa. Suomen 2002 syntyneet pojat kohtaavat maaliskuussa Espanjan, Färsaaret ja isäntämaan Belgian.

- Maaottelut ovat pelaajakehityksen kirsikka kakun päälle. Niissä pelaajat pääsevät mittaamaan itseään Euroopan eliittiä vastaan. Uudet karsinnat alkavat syksyllä ja uskon, että molemmilla ikäluokilla on mahdollisuudet jatkoon.

- Ennen kaikkea toivon, että arki lähtee taas kunnolla rullaamaan. Pelaajat pelaamaan ja valmentajat valmentamaan.

Vuoden kohokohta tulee tietysti olemaan Huuhkajien EM-kisoihin valmistautuminen ja itse lopputurnaus kesällä.

- Se antaa valtavasti energiaa meille kaikille ja arvo on myös symbolinen. Saamme lisää uskoa tulevaisuuteen ja menestys tuo taloudellisia resursseja. Totta kai on myös upeaa nähdä EM-kisoissa useita pelaajia, joita olen saanut kunnian valmentaa. Ja samalla tiedän, että nuorten maajoukkueet ovat olleet merkittävä osa näiden pelaajien pelaajakehityspolkua.

Rantala palaa vielä ”toiveeseensa”, että korona saataisiin aisoihin ja myös nuorten joukkueet pääsisivät pelaamaan.

- Pelejä odottavat kaikki. Taso on niin kova, että jo karsinnoissa tulee erittäin kovia pelejä, ja se on pelaajille tärkeää. U19-pojat kohtaavat kevään karsinnassa (toivottavasti) Espanjan ja Belgian, joten taso on oikeastaan kuin EM-lopputurnauksessa, Rantala toteaa.

Lue myös tyttöjen huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettisen ajatukset vuoden päätteeksi tyttöjen maajoukkuetoiminnasta >>

• pojat
  • Huuhkajat