Pohjanpalo innokkaana Turussa: "Huikeaa päästä kotiyleisön eteen"

• Maajoukkueet

Maalin Bosnia-Hertsegovinan verkkoon lauantain EM-karsintaottelussa iskenyt Joel Pohjanpalo on valmis vastuuseen myös tiistain kotiottelussa Armeniaa vastaan.

Joel Pohjanpalo palasi tyylillä maajoukkueeseen lauantaina iskemällä Huuhkajien ainoan maalin 1-4-tappiossa Bosnia-Hertsegovinaa vastaan. Osuma oli kuitenkin hyökkääjälle laiha lohtu, kun Suomi koki tappion.

Hän tuli kentälle tauon jälkeen ja pelasi ensimmäiset minuuttinsa A-maajoukkueessa sitten maaliskuun 2018.

Kärkimies odottaa kuumeisesti pääsevänsä tiistaina pelaamaan kotiyleisön edessä 18 kuukauden tauon jälkeen. Kun "Jolle" pelasi edellisen kerran karsintapelin Turussa reilut kaksi vuotta sitten Turkkia vastaan, hän vastasi Suomen 2-2-kavennuksesta.

- Eiköhän siitä jatkamaan! On huikeaa päästä pelaamaan Suomen kotiyleisön eteen. Mitä olen äijiltä kuullut, niin Tampereella on ollut huikea kotiyleisö ja kova tuki. Eiköhän lähdetä pelaajina ja faneina jatkamaan siitä, mihin ollaan siellä jääty, Pohjanpalo sanoi Huuhkaja-tv:lle.

J-lohkon tilanne sen kuin tiivistyy. Viimeisimpien tulosten myötä Huuhkajat on yhä toisena lohkossa Italian takana 12 pisteellä, kun taas lohkokolmonen Armenia ja perään hengittävä Bosnia-Hertsegovina ovat molemmat keränneet 10 pinnaa.

Tiistain Armenia-ottelun merkitys on hyvin Pohjanpalon tiedossa. Hän tietää, että nyt tapellaan erittäin tärkeistä pisteistä.

- Totta kai me olemme se, joka on toisena lohkossa ja se, kellä on 12 pistettä. Muut ovat Italiaa lukuun ottamatta meidän perässä. Mehän olemme parhaassa tilanteessa, jos katsotaan kaikkia muita meidän alapuolella.

- Kaikilla muilla on isoimmat paineet ja totta kai nyt ollaan kotona pelaamassa Armeniaa vastaan, ja jos me aiotaan kisoihin päästä, niin se on budjetoitua, että nämä pelit täytyy voittaa ja kolme pistettä pitää jäädä Suomeen.

Pohjanpalon mielestä Suomi oli paljon Bosnia-Hertsegovinaa perässä ainakin aggressiivisuudessa. Hän toivookin joukkueelta miehekkäämpää ja aggressiivisempaa pelaamista niin puolustus- kuin hyökkäyssuuntaan.

Lauantaina Pohjanpalo palasi maajoukkuepelien pariin loukkaantumisensa jälkeen tulemalla kentälle toisella jaksolla. Onko mahdollista, että hänet nähtäisiin tiistaina jopa avauskokoonpanossa?

- Joo, totta kai. Ei tänne mitään asiaa olisi, jos ei oltaisi 90 minuutin kunnossa virallisesti. Mutta katsotaan mikä on valmennusjohdon päätös ja keskustellaan "Riven" (Markku Kanerva), lääkäreiden ja fysioterapeuttien kanssa, mikä on sitten se oikea rooli tiistaina ja katsotaan. Eiköhän se tässä tänä iltana vielä selviä, Pohjanpalo kertoi.

Suomen ja Armenian välinen EM-karsintaottelu pelataan tiistaina 15.10. klo 19 Turun Veritas Stadionilla. Ottelua voi seurata Viasatin kanavilla.

• miesten A-maajoukkue