Pk-seudun, Uudenmaan ja Pirkanmaan päivitetyt koronarajoitukset vaikuttavat jalkapalloon ja futsaliin

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä antoi koronaepidemian hillitsemiseksi uudet suositukset ja rajoitukset yleisötilaisuuksiin ja aikuisten harrastustoimintaan liittyen. Rajoitukset vaikuttavat jalkapalloon ja futsaliin siten, että pääsarjat pelataan ilman yleisöä ja aikuisten harrastustoiminta jää kokonaan tauolle. Vastaavat toimet tulivat voimaan myös Pirkanmaalla 24.11. tehtyjen päätösten mukaisesti.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin päivitetyt linjaukset ovat voimassa kolme viikkoa alkaen maanantaista 23.11. ja päättyen sunnuntaina 13.12. Rajoitusten tavoitteena on rauhoittaa tautitilanne. Pirkanmaalla vastaavat linjaukset ovat voimassa torstaista 26.11. tiistaihin 15.12. saakka.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto kieltää kaikkien yli 20 hengen yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestämisen sisätiloissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella. Myös yksityistilaisuuksissa on syytä noudattaa suosituksia. Pirkanmaan pandemiatyöryhmä päätyi vastaaviin rajoituksiin alueensa osalta.

- Annettujen määräysten osalta olemme yhteistyössä lajiliittojen ja Olympiakomitean kanssa käyneet urheilun yhteisiä linjauksia läpi, ja tältä pohjalta valmistelimme jalkapallon ja futsalin kannalta ohjeisiin tarpeelliset sovellukset ja tarkennukset, kilpailutoimenjohtaja Pekka Soini kertoo.

Myös aikuisten (yli 20-vuotiaiden) harrastustoiminta kaupunkien hallinnoimissa sisätiloissa joukkue- ja kontaktilajeissa keskeytetään kolmeksi viikoksi. Lasten ja nuorten harrastus- ja kilpailutoiminta jatkuu aiemmin annettuja koronaohjeistuksia noudattaen.

- Lasten ja nuorten toiminta jatkuu toistaiseksi normaalisti, mutta jokaisen toimijan vastuulla on nyt huolellinen sitoutuminen ohjeistusten noudattamiseen, jotta vielä tiukemmilta lisätoimilta vältytään. Muistetaan turvavälit, pestään kädet, käytetään maskia, mennään oireisena testiin ja otetaan koronavilkku käyttöön, Soini painottaa.

Palloliiton linjaukset jalkapalloon ja futsaltoimintaan 23.11.-13.12.2020 (Pirkanmaalla ohjeistukset koskevat aikaa 26.11.-15.12.2020) viranomaispäätöksiä noudattaen:

Viranomaispäätös 1:

Kaupunkien hallinnoimissa sisätiloissa tapahtuva yli 20-vuotiaiden joukkue- ja kontaktilajien harrastustoiminta keskeytetään 23.11.2020 alkaen kolmeksi viikoksi. Myöskään aikuisten harrastusjoukkueiden välisiä otteluita, kilpailuita tai alueellista sarjatoimintaa ei järjestetä samana ajanjaksona. Yksityisten toimijoiden suositellaan noudattavan samoja rajoituksia. Lisäksi suositellaan, että kaikki aikuisten harrastukset suoritetaan toistaiseksi vain omassa harrastusryhmässä.

Palloliiton linjaus päätöksen johdosta:

Futsalin aikuisten kilpailutoiminta keskeytetään miehissä ja naisissa Futsal- Kakkosesta alaspäin rajoitusajaksi Palloliiton eteläisellä alueella.

Kilpailutoiminta käynnistyy nyt tiedossa olevien otteluohjelmien mukaisesti välittömästi rajoitusten päätyttyä. Rajoitusten aikana laaditaan uudistettu ohjelma kaikille niille futsalsarjoille, joita rajoitukset koskevat. Valmistelun lähtökohtana on, että peruutetut ottelut asetellaan uudestaan ja kaikki sarjat pelataan kokonaisuudessaan loppuun. Ottelujen siirrot voivat merkitä sitä, että futsalkauden päätös siirtyy joissain sarjoissa suunnitellusta jonkin verran eteenpäin.

Viranomaispäätös 2:

Rajoitukset eivät koske yksilö- ja ryhmälajien maajoukkuetoimintaa, SM-tason ja I-divisioonan tasoista kilpailutoimintaa ja kansainväliselle huipulle tähtäävää ammattimaista harjoittelua. Rajoitus ei koske toimintaa, jossa osallistujien turvavälit säilyvät tosiasiallisesti koko harjoituksen ajan.

Palloliiton linjaus päätöksen johdosta:

Miesten ja naisten Futsal-Liigat ja Futsal-Ykköset pelataan suunnitellun otteluohjelman mukaisina. Ao. joukkueet voivat harjoitella noudattaen koronan vastaisiin toimiin aiemmin annettuja menettelyohjeita.

Viranomaispäätös 3:

Yli 20 hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset kielletään Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella 23.11.-13.12.2020

Palloliiton linjaus päätöksen johdosta:

Kaikki ottelutapahtumat, joita Uudellamaalla järjestetään rajoitusaikana, tulee järjestää siten, että yleisöä ei otteluihin oteta. Ottelutapahtuman toteuttamiseen tarvittavan tapahtumahenkilöstön maksimimäärä on 20 henkilöä.

Harjoittelusta ja matkustamisesta rajoitusten aikana

Palloliitto suosittelee, että rajoitusten kohteena olevat joukkueet harjoittelevat ulkotiloissa silloin kun se on mahdollista ja pelaajat huolehtivat tauon aikana omaehtoisesta harjoittelusta siten, että kilpailutoiminta voidaan aloittaa suunnitellusti rajoitusten päättymisen jälkeen.

Rajoitusten ulkopuoliset joukkueet voivat harjoitella noudattaen koronan vastaisiin toimiin aiemmin annettuja menettelyohjeita.

Ne joukkueet, joita rajoitukset eivät koske voivat käyttää jalkapallohalleja rajoitusten aikana harjoitteluun koronaan liittyvien ohjeiden mukaisesti.

Niiden joukkueiden osalta, joiden harjoittelua voidaan rajoitusten aikana jatkaa, harjoittelun tulee rajoitusten aikana tapahtua oman ryhmän kesken.

Palloliitto katsoo, että yksityisten toimijoiden tiloissa tapahtuva kilpailutoiminnan ja harjoittelun keskeytys on luonteeltaan ylivoimaiseen esteeseen verrattavissa oleva tapahtuma, jonka johdosta Palloliitto katsoo, että Palloliitto tai sen sarjoissa pelaavat joukkueet eivät ole velvollisia korvaamaan peruuttamiaan vuoroja.

Rajoitusten alaiset joukkueet eivät matkusta Uudeltamaalta muualle Suomeen pelaamaan. Muiden joukkueiden suositellaan välttävän Uudenmaan rajat ylittävää pelaamista sisällä tapahtuvan pelaamisen osalta rajoitusten aikana. Viimeksi mainittu ei koske sarjoja, joita jatketaan otteluohjelman mukaisesti.

Kuntien velvollisuus informoida

Seuroja pyydetään huomioimaan lisäksi, että kaupungit ovat velvollisia lähettämään seuroille asiasta tarkemmat ohjeet. Lisäksi kaupungit ovat ilmoittaneet peruuttavansa aikuisten harrastustoiminnan joukkue- ja kontaktilajien vuorot ko. ajalta, joten tältä osin seuroilta ei edellytetä toimenpiteitä.

Lisätietoja:

Yli 20 hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset kielletään Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella  >>

Futsalin kilpailutoiminnan koronainfo >>

Jalkapallon kilpailutoiminnan koronainfo >>

Artikkelia päivitetty 25.11. klo 11.33 Pirkanmaan rajoitusten osalta.

• korona