PK-35:n kapteeni iloitsi noususta

• Jalkapallosarjat

Historiansa ensimmäistä kertaa Naisten Liigaan nousseen PK-35:n kapteeni Amanda Rantanen korostaa joukkueen yhtenäisyyden, henkisen vahvuuden sekä ison punamustan sydämen korvaamatonta merkitystä.

PK-35 varmisti liigapaikkansa viime lauantaina voitettuaan nousukarsinnan toisessa osassa IK Myranin vieraissa erittäin värikkäiden vaiheiden jälkeen rangaistuspotkukilpailun päätteeksi. Ensimmäinen osaottelu oli päättynyt Helsingissä 1-1-tasapeliin.

- Sanoin joukkueelle ennen ratkaisupeliä, että meidän on tehtävä kentällä töitä toistemme puolesta. Tämä myös näkyi. Jos jonkun jalka alkoi painaa, joku toinen juoksi tarvittavat metrit hänen puolestaan ja joukkueen hyväksi. Koska toimimme kaikki yhdessä, kukaan ei jäänyt yksin, Rantanen painottaa PK-35:n sivuilla.

- On hienoa, että olemme näinkin lyhyessä ajassa eli kahden kauden aikana hitsautuneet todella tiiviiksi ja hyvähenkiseksi joukkueeksi. Olemme oppineet vaatimaan toisiltamme yhä parempia suorituksia. Totta kai myös harjoittelemme laadukkaasti ja pelaamme hyvää futista, mutta juuri yhtenäisyys erottaa meidät muista joukkueista.

PK-35 pelasi liigakarsintaa jo toisena syksynä peräkkäin. Vaikka joukkue koki vuosi sitten tappion ONS:lle, kokemus kovien panosten peleistä oli punamustille erittäin hyödyllinen. Lisäksi cupin ottelut liigajoukkueita vastaan sekä PK-35 Vantaan kohtaamiset sarjakaudella auttoivat karsintapeleissä.

- Meillä oli tosi luottavainen ja itsevarma fiilis. Olimme vuosi sitten ihan uudessa tilanteessa, mutta tällä kertaa tuntui, että ylimääräinen jännitys oli jäänyt viime syksyyn. Tiesimme nyt jo etukäteen pelin tempotason ja muut vaatimukset, Rantanen jatkaa.

- Olimme IK Myrania vastaan pari tuntia kestäneen ottelun lopussa ja pitkän kauden päätteeksi niin fyysisesti kuin henkisesti aivan puhki, mutta kestimme tilanteen todella hyvin. Lauantai oli elämäni yksi hienoimpia päiviä!

Naisten edustusjoukkueen taustat tekevät jo töitä historiallisen liigakauden eteen. On todennäköistä, että merkittävä osa punamustien runkopelaajista jatkaa seurassa, mutta sarjatason vaihduttua muutoksiakin tarvitaan.

- Sopiva sekoitus vanhaa ja uutta olisi paikallaan. Luulisin, että pääsarjassa on ainakin helpompi löytää tukijoita ja sponsoreita kuin Ykkösessä.

• PK-35