PK-35 varmisti lauantaina nousunsa Ykköseen

• Jalkapallosarjat

Nousu oli 85-vuotisjuhlakauttaan viettäville helsinkiläisille jo toinen peräkkäin.

Tasapeli PEPO:n vieraana käynnisti PK-35:n nousujuhlat lauantai-iltapäivänä. Sarjanousija varmisti lohkovoiton jo ennen päätöskierrosta, kun ero sarjakakkoseen PEPO:on säilyi viidessä pisteessä.

PK-35 aloitti kauden tappiolla, mutta seuraavan kerran se hävisi vasta kahden ja puolen kuukauden päästä elokuun lopussa. Väliin mahtui peräti kuuden ottelun voittoputki, joista neljässä PK-35 pelasi nollapelin. Syys-lokakuun ratkaisupeleistä tuloksena on ollut neljä voittoa ja kaksi tasapeliä.

– Nyt on aika rento ja tyhjä olo. Pääsimme siihen, mihin olemme pyrkineet. Meillä on koko kauden ollut sen verran hyvä itseluottamus, että olin luottavaisin mielin myös ennen PEPO-peliä. Emme ole pelanneet kahta heikkoa peliä peräkkäin – jos notkahdus on tullut, olemme palanneet tasollemme seuraavassa pelissä, päävalmentaja Jarkko Siikava sanoo.

Erityisen vakuuttava PK-35 on ollut kotiotteluissaan, joista se on voittanut kaikki kahdeksan. Kauden viimeinen MagneCit Areenalla pelattu ottelu päättyi toissaviikolla 6–0-voittoon, mikä kuvastaa osaltaan joukkueen kautta – se on tehnyt enemmän maaleja (38) kuin mikään muu joukkue, ja omissa on soinut vähiten (10).

– Näen menestyksemme syyksi sen, että aloitimme valmistautumisen hyvissä ajoin. Saimme joukkueen 90-prosenttisesti kasaan tammikuussa, ja olemme harjoitelleet määrätietoisesti. Hyvät tulokset ovat suora seuraus siitä, Siikava kehuu.

– Erittäin iso kiitos kuuluu pelaajistolle heidän sitoutumisestaan. Sitoutuminen on näkynyt erityisesti puolustuspelissämme, ja meillä on paljon nollapelejä. Silloin on helpompi voittaa matseja.

PK-35:n pelaajarunko on Kakkosen tasolle erittäin nimekäs, sillä joukkueen Veikkausliigan ystäville tuttuja nimiä ovat muun muassa Esa Terävä, Joni Korhonen, Ville Salmikivi, Otto-Pekka Jurvainen ja Jaakko Lepola. Nelikon lisäksi joukkueesta löytyy useita kokeneempia pelimiehiä, joilla on tilillään reilusti otteluita kahdella ylimmällä sarjatasolla.

Konkareiden lisäksi PK-35:n paitaa on kantanut moni nuori lupaus, kuten A-lohkon maalipörssiä 11 osumalla johtava Jonathan Muzinga, 18. Siikava toteaa, että joukkueeseen koottiin tarkoituksella sekä nuorempia että vanhempia pelureita.

– Kokeneet pelaajat tuovat treeneihin ammattimaisuutta ja he pystyvät auttamaan nuorempiaan myös pelin sisällä. Näen, että kehitys on silloin kaikkein tehokkainta, kun pelaajat kantavat siitä vastuuta valmennuksen kanssa.

Hyppy Kolmosesta Kakkoseen oli PK-35:lle onnistunut, mutta Siikava tiedostaa, että Ykkösessä taso nousee vielä pykälän enemmän. Millä eväillä PK-35 pitää sarjapaikkansa Ykkösessä pidempään kuin yhden kauden ajan?

– Ykkönen on joka tasolla vaativampi sarja. Ennen kaikkea pelaajat ovat yksilöinä parempia kuin Kakkosessa. Meidän pitää suhtautua Ykköseen nöyrästi aivan kuten teimme viime vuonna Kakkosen suhteen, Siikava sanoo.

– Lähdemme katsomaan selkeästi, missä meidän tulee parantaa, ja minkälaisia pelaajia tarvitsemme pärjätäksemme. Uskon, että huolellisella ja täsmällisellä valmistautumisella meillä on kaikki saumat pärjätä.

Kuva: PK-35