PK-35 Vantaan Väisänen myönsi vastustajan paremmuuden

• Jalkapallosarjat

PK-35 Vantaa kärsi 1-4 (0-2) tappion Mestarien liigan karsintaturnauksen kolmannessa ottelussaan. Kazakstanilainen huippujoukkue BIIK Kazygurt rokotti Punamustia virheistä ja käänsi pienten asioiden turvin pelin edukseen. Hyvästä taistelusta huolimatta PK-35 Vantaan taival Mestarien liigassa päättyi Tallinnaan.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen tunnusti vastustajan olleen tällä kertaa pykälän verran parempi. Samalla hän kuitenkin löysi Punamustien pelaamisesta paljon positiivista.

– Pelistä ei jäänyt jossiteltavaa, mutta esimerkiksi pallollinen pelaamisemme oli pääosin hyvää.  Etenkin pelin alku oli meiltä tosi hyvää pelaamista. Pystyimme haastamaan vastustajaa ja pitämään hyvin palloa. Vastustajakin oli siitä kenties aluksi hieman ihmeissään. Harmittavasti emme kuitenkaan saaneet pelin alun tilanteistamme palloa maaliin, Väisänen totesi vantaalaisten sivuilla.

Suomalaiset aloittivat ottelun pirteästi, mutta kazakstanilaisten 0-1-johtomaalin jälkeen hyvä ote heltisi hieman. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa tunsi vastustajan vahvuudet, mutta ei kyennyt täysin vastaamaan niihin.

– Hyvän alun jälkeen meille sattui pieni notkahdus. BIIK sai prässiänsä toimimaan hieman paremmin ja pelirohkeutemme hieman katosi hetkellisesti. Meille sattui muutamia virheitä, joista vastustaja pääsi nopeisiin vastahyökkäyksiin. Pystyimme monta kertaa jättämään heidät paitsioon, mutta he pääsivät kuitenkin rokottamaan muutaman kerran, Väisänen sanoi.

– Heidän pelitapansa oli etukäteen tiedossa. Tiesimme, että heillä on kuusi vahvaa puolustavaa pelaajaa ja neljä vahvaa hyökkääjää, joiden ympärille heidän pelaamisensa rakentui.  Ero näkyi siinä, että heidän muutamien pelaajiensa nopeus ja fyysisyys olivat kovaa luokkaa. Siihen emme pystyneet vastaamaan ihan kunnolla. Se johti vaarallisiin tilanteisiin, joita he käyttivät myös hyväkseen.

Väisänen oli tyytyväinen etenkin joukkueensa pallolliseen tekemiseen. Myös jatkopeleihin edenneen BIIKin päävalmentaja jakoi ottelun päätyttyä kunniaa Punamustien pelaamiselle.

- Olimme pakkovoiton edessä, joten lähdimme pelaamaan rohkeasti omaa peliä. Pallollinen pelaamisemme olikin vahvaa, mutta vastustaja oli vaarallinen vastaiskuissa ja keskityksissä. Keskityspallot puolustuksemme ja maalivahtimme hoitivat kuitenkin pääosin hyvin. Velma esitti tolppien välissä myös monta hienoa torjuntaa, Väisänen kiitteli.

– Pystyimme myös BIIKiä vastaan hyvään pallonhallintaan, mutta viimeisellä kolmanneksella emme päässeet riittävän usein murtautumaan. Vastustajan valmentajakin kehui pelaajiemme pallollista taitoa sekä pallonliikutteluamme ja totesi, että he eivät päässeet meihin kunnolla kiinni. Siihen voimme olla tyytyväisiä, mutta lopputulokseen tietenkään emme.

Väisäsen mukaan turnausviikko on ollut karsiutumisesta huolimatta antoisa. Hän uskoo, että Tallinnasta ja kansainvälisistä peleistä saadut opit näkyvät syksyn aikana myös kotimaan kentillä.

– Joukkue on hitsautunut tämän viikon aikana yhä vahvemmin yhteen. Etenkin Flora-ottelu näytti, että tämä joukkue ei halua hävitä. Tänäänkin halusimme vielä altavastaajan asemassa ja tappiotilanteessa tehdä sen yhden maalin. Joukkue on henkisesti vahva ja uskoo omaan tekemiseensä. Nyt meidän pitää toivoa, että tämä sama tekeminen kantaa vielä pitkään syksyyn, sillä meillä on edessä vielä monta tärkeää peliä, Väisänen tiivisti.

• PK-35 Vantaa