PK-35 Vantaan ottelut Mestarien liigan karsinnoissa jatkuvat lauantaina

• Jalkapallosarjat

Voitolla Mestarien liigan karsintaturnauksen aloittanut PK-35 Vantaa pelaa seuraavan karsintaottelunsa lauantai-iltapäivällä. Silloin Punamustien vastustajaksi asettuu hallitseva Färsaarten mestari EBS/Skala. Ottelu pelataan lauantaina 10.8. klo 15.00 Kadriorun stadionilla Tallinnassa.

Punamustien osalta Mestarien liigan karsintaurakka sai dramaattisen alun. Virolainen avausvastustaja FC Flora karkasi keskiviikkoillan ottelussa jo kahden maalin karkumatkalle, mutta PK-35 Vantaa viritti toiselle jaksolle hurjan loppukirin. Filippa Kilponen nosti Punamustat ensin toisen jakson alussa maalin päähän ja Karoliina Autio tasoihin viisi minuuttia ennen varsinaisen peliajan täyttymistä. Huima nousu huipentui lopulta lisäajalla, kun Roosa Toivasen tarjoilema matala keskitys päätyi virolaismaalivahdin kautta omaan maaliin.

PK-35 Vantaan pelaajista Aurora Troberg, Vera Saastamoinen, Karoliina Autio, Filippa Kilponen ja Kira Laurento tekivät keskiviikkona ensiesiintymisensä naisten Mestarien liigassa. Viisikosta Autio ja Kilponen onnistuivat heti myös maalinteossa.

EBS/Skala sen sijaan aloitti karsintaturnauksen keskiviikkona 9-0-tappiolla kazakstanilaiselle BIIK Kazygurtille. Ottelun voittajasta ei ollut missään vaiheessa epäselvyyttä ja kazakstanilaiset nuijivat jo avausjaksolla taululle lukemat 6-0. Kohtaamisen hurjan tasoeron kannalta oli kuvaava, että BIIK vei ottelun laukaustilaston nimiinsä tylysti 55-0.

Sekä PK-35 Vantaa että BIIK siis voittivat avausottelunsa, mutta kazakstanilaiset pitävät paremman maalieronsa turvin lohkon kärkisijaa hallussaan. Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan keskiviikon riemukas voitto takasi mukavan alun karsintaturnaukselle.

– Saimme avauspelistä haluamamme tuloksen. Nousu 0-2-tappioasemasta 2-3-voittoon oli joukkueelle todella tärkeää. Ensimmäinen peli on tällaisessa turnauksessa aina tärkeä ja Flora oli erittäin vahva monissa tilanteissa, joten oli äärettömän tärkeää, että pystyimme kääntämään pelin eduksemme. Se antoi meille taas lisää uskoa myös tuleviin peleihin, Väisänen sanoi vantaalaisten sivuilla.

Punamustien kokoonpanotilanne on lauantain ottelun alla hyvä, sillä kaikki viime pelissä mukana olleet pelaajat ovat pelikunnossa. Ainoastaan pitkäaikaisloukkaantunut Vilma Väisänen on varmuudella sivussa pelaavasta kokoonpanosta.

Punamustien valmennus oli keskiviikkona seuraamassa EBS/Skalan ja BIIK Kazygurtin kohtaamista. Väisänen tiedostaa PK-35 Vantaan olevan lauantain ottelun ennakkosuosikki, mutta samalla hän muistutti, että etenkin Mestarien liigassa jokaiseen peliin pitää lähteä hyvällä asenteella.

– Näkemämme perusteella EBS/Skala ei ole taidollisesti tai fyysisesti läheskään Floran tasoihin. Jos onnistumme pelissämme ja pysymme pelisuunnitelmassamme, uskon meidän saavan haluamamme tuloksen, Väisänen sanoi.

– Olemme aiemminkin kohdanneet Mestarien liigassa joukkueita, jotka ovat olleet selvästi meitä heikompia, mutta voittaminen vaatii kuitenkin aina tietynlaisia onnistumisia. Meidän pitää olla nöyriä ja tehdä asioita sillä tavalla kuin osaamme. Emme saa missään nimessä aliarvioida vastustajaa.

Väisäsen mukaan on tärkeää, että PK-35 Vantaa luottaa oman osaamisensa tuovan tulosta eikä kiirehdi ratkaisujaan kentällä.

– Floraa vastaan näimme, että pelistä tuli heti vähän vaikea, kun emme ihan pystyneet toteuttamaan pelisuunnitelmaamme. Nyt sen pitää olla alusta asti selkeää, Väisänen totesi.

– BIIK laukoi EBS/Skálaa vastaan paljon vähän huonoistakin paikoista. Meillä sen sijaan pitää olla enemmän malttia rakentaa riittävän laadukkaita maalipaikkoja.

Väisäsen valmentajapari Pasi Jaakonsaari on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa PK-35 Vantaan pitää keskittyä omaan hyvään tekemiseensä.

– Tärkeintä tällaisissa peleissä on, että emme lähde löysäilemään. Meidän täytyy pitää koko ajan hyvä peli-ilme ja sama tekemisen meininki, joka pelaajilla on ollut tähänkin asti, Jaakonsaari linjasi.

– Tiedämme olevamme tässä pelissä ennakkosuosikkeja, mutta peliin ei voi ikinä lähteä huonolla asenteella. Silloin pelistä tulee usein vaikea. Lisäksi tiedostamme, että vastaan tulee varmasti kovasti taisteleva joukkue.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa etenee turnauksessa ottelu kerrallaan, mutta tiivis pelitahti pakottaa valmennusta miettimään ja säännöstelemään pelaajien rasitusta.

– Joukkueella ei ole tällä hetkellä isoja vammoja. Kaikki viime pelissä mukana olleet ovat myös huomista ajatellen pelikuntoisia. Se tarjoaa meille mahdollisuuden kierrättää tarvittaessa hieman kokoonpanoamme, koska meillä on luvassa vielä kolmas peli tiiviissä tahdissa. Nyt laitamme kuitenkin kaiken keskittymisen tähän peliin, sillä meidän pitää saada siitä hyvä tulos, Väisänen painotti.

Ehjän peliesityksen ja kolmen pisteen lisäksi PK-35 Vantaa haluaa saada EBS/Skálaa vastaan mahdollisimman paljon myös yksilötason onnistumisia.

– Lähdemme hakemaan myös onnistumisia pelaajille, sillä ne nostavat mielialaa ja itseluottamusta entisestään. Se olisi tärkeää turnauksen viimeistä peliä ajatellen, Jaakonsaari totesi.

Mestarien liigan karsintaottelu PK-35 Vantaa – EBS/Skála pelataan huomenna lauantaina 10.8. klo 15.00 Kadriorun stadionilla Tallinnassa.

• PK-35 Vantaa