PK-35 Vantaalle toinen voitto Viron A-maajoukkueesta

• Jalkapallosarjat

PK-35 Vantaa otti lauantai-iltapäivänä kolmannen peräkkäisen voittonsa, kun Viron naisten A-maajoukkue kaatui lukemin 2-0. Myyrmäessä pelattu ottelu noudatti kokonaisuudessaan samanlaista kaavaa kuin joukkueiden ensimmäinen kohtaaminen helmikuun puolivälissä Tallinnassa.

Virolaisvieraat kuitenkin aloittivat Myyrmäessä pirteästi. Heti ottelun alussa vieraiden Naisten Liigasta tuttu hyökkääjä Signy Aarna pääsi laukomaan rangaistusalueen sisältä, mutta veto suuntautui suoraan Punamustien maalia vartioineen Emma Immosen käsiin. Virolle avautui ensimmäisen viidentoista minuutin aikana kaikkiaan kolme hyvää hyökkäystä, mutta ne eivät lopulta tuottaneet kahta kulmapotkua konkreettisempaa tulosta.

Avausvartin jälkeen pelin hallinta siirtyi selkeästi Punamustille ja virolaisten alun vaaralliset vastahyökkäykset tyrehtyivät täysin. Vaikka pelin painopiste kallistui yhä enemmän vieraiden kenttäpuoliskolle, jäivät Punamustien todella hyvät maalintekopaikat vielä avausjaksolla melko vähiin.

Ottelun avausmaali nähtiin kuitenkin 33. peliminuutilla, kun Heidi Kollanen pääsi riistämään pallon virolaisten huonon rajaheiton jälkeen. Kollanen ohitti yhden puolustajan, eteni vahvasti rangaistusalueelle ja sijoitti pallon lopulta varmasti taka-alakulmaan.

Avausjakson loppupuolella Kollasella oli vielä toinen hyvä tilaisuus maalintekoon, kun hän pääsi nappaamaan pelivälineen Viron maalivahdin nenän edestä. Kollasen kääntölaukaus suuntautui kuitenkin maalin ohi, joten tauolle lähdettiin Punamustien 1-0-johdossa.

Toisella jaksolla PK-35 Vantaalla oli alusta lähtien tiukka ote kenttätapahtumista. Kotijoukkue pystyi rakentamaan tasaisesti hyviä hyökkäyksiä ja onnistui luomaan useita maalintekopaikkoja. Toista jaksoa oli pelattu vain alle viisi minuuttia, kun Roosa Toivasen pitkä pystysyöttö vapautti Kollasen. Hyökkääjä karkasi puolustajilta ja sijoitti pallon maltilla maalivahdin ohi taka-alakulmaan.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Kollasella oli hyvä tilaisuus jo hattutemppuun, kun hän pääsi Iina Salmen syötöstä päätteeksi rangaistusalueella jälleen nokikkain virolaisvahdin kanssa. Maalivahti oli kuitenkin ehtinyt tilanteessa liian lähelle eikä Kollaselle jäänyt aikaa kunnon viimeistely-yritykseen. Irtopallo päätyi tilanteen jälkeen Alina Kosuselle, joka kuitenkin laukoi pelivälineen yli maalin.

Myös Roosa Bröijer pääsi kokeilemaan kahdesti maalintekoa rangaistusalueen rajan tuntumasta. Ensimmäinen yritys painui maalin ohi, mutta jälkimmäisellä kerralla vain ylärima pelasti virolaiset uudelta takaiskulta. Muutamasta lopun maalipaikasta huolimatta lisäosumia ei enää nähty, joten ottelu päättyi Punamustien 2-0-voittoon.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mielestä kotijoukkueella oli lauantai-iltapäivän harjoitusottelussa pieniä käynnistymisvaikeuksia, mutta niiden jälkeen kenttätapahtumat olivat hyvin Punamustien hallussa.

– Pelin alku ei ollut meiltä hyvä. Lähdimme hieman liikaa oikomaan asioita ja menetimme sen vuoksi palloja. Pelin alkupuolella ravasimme hieman liikaa edestakaisin, kun pelaamisessa ei oikein ollut kunnon rytmiä, Väisänen tuumi seuran sivuilla.

– Toisella jaksolla pystyimme jo selvästi kontrolloimaan peliä. Kävimme tauolla läpi, mitä meidän pitää muuttaa pystyäksemme pitämään palloa paremmin. Lisäksi vaihdoimme hieman pelijärjestelmäämme, mikä auttoi meitä ainakin tänään.

Tallinnassa Viro onnistui pitämään Punamustat nollilla pitkälle toisella jaksolle asti, mutta Myyrmäessä puolustus murtui aikaisemmin. Väisäsen mukaan Kollasen hienojen viimeistelyjen lisäksi joukkueella olisi ollut tilaisuutensa vielä muutaman lisäosumaan.

– Toisella jaksolla meille alkoi tulla paljon maalipaikkoja. Olisimme hyvin voineet tehdä muutaman maalin lisää. Meidän olisi pitänyt käyttää laitoja vielä enemmän ja tulla niiden kautta läpi. Sen myötä olisimme ehkä saaneet vielä vähän varmempia maalipaikkoja, Väisänen totesi.

Loukkaantumiset, pienet vammat ja maajoukkue-edustukset verottivat lauantaina Punamustien vahvuutta. Joukkueella oli käytettävissään ainoastaan yksi vaihtopelaaja, mutta Väisäsen mukaan pelaajat jaksoivat Viroa vastaan hyvin.

– Osa pelaajistamme pelasi ensimmäistä kertaa tänä talvena näin paljon. Emme päässeet tänään vaihtamaan pelaajia, mutta siihen nähden suoriuduimme hyvin.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat ensi viikon sunnuntaina 11.3. AIK:n vieraana Ruotsissa. Naisten Liiga alkaa PK-35 Vantaan osalta 31.3. Turussa.

• PK-35 Vantaa