PK-35 Vantaalle taisteluvoitto

• Jalkapallosarjat

Punamustien juhannustauko alkoi mukavissa tunnelmissa hienon paikallispelivoiton myötä. Hyvällä peli-ilmeellä pelannut PK-35 Vantaa esitti hienoa taistelutahtoa ja vei tärkeät sarjapisteet, kun FC Honka kaatui vieraskentällä lukemin 0-1.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mielestä Tapiolassa nähtiin tiukka vääntö sarjapisteitä.  Vierasjoukkue luotti omiin tuttuihin vahvuuksiinsa, mutta tilanteen tullen nähtiin myös suoraviivaisempia hyökkäyksiä.

– Molemmat joukkueet olivat varmasti latautuneita tähän peliin, mikä näkyi myös kentällä pelin intensiteetissä. Vaikka Honka prässäsi kovaa, uskalsimme silti pelata. Se oli tärkeää, sillä se väsytti heitä hiljalleen ja pakotti lopulta vetäytymään hieman, Väisänen sanoi seuran sivuilla.

– Pelasimme pääsääntöisesti lyhyillä syötöillä, mutta nyt pelasimme välillä myös pidempiä palloja. Se sopi tähän tilanteeseen hyvin, sillä Hongan prässätessä ylhäältä heillä oli vähemmän pelaajia alhaalla.

Johtoon ja ylivoimalle päästyään PK-35 Vantaa malttoi jatkaa omaa pelaamistaan. Vierasjoukkue pyrki muutamaan otteeseen iskemään espoolaisten selustaan, mutta ennen kaikkea se luotti johtoasemassakin rauhalliseen pallolliseen peliinsä.

– Lisäksi tietysti Vlasoffin ulosajo oli yksi käännekohta. Ylivoima ei ehkä näkynyt pelissä ihan suoraan, mutta sen myötä pystyimme tietyissä tilanteissa pitämään palloa kauemmin ja kierrättämään rauhassa, Väisänen tuumi.

- Honka venyi tappioasemassakin aika alas. He ehkä toivoivat pääsevänsä syvältä paremmin vastahyökkäyksiin.  Oli tärkeää, että maltoimme siinä tilanteessa pitää palloa.

Väisänen jakoi kiitosta joukkueensa alakerralle ja nollapelin torjuneelle maalivahti Immoselle. Torstai-illan ottelu oli hyvä osoitus siitä, miksi Punamustien puolustus on ollut koko Naisten Liigan pitävin.

– Koko puolustuslinja pelasi vaikeiden alkuhetkien jälkeen todella hyvin. Honka pääsi etenkin avausjaksolla välillä luomaan hyvin painetta, mutta pystyimme kuitenkin pitämään ihan ne vaarallisimmat paikat vähissä. He saivat muutamia kulmapotkuja, mutta ne selvitimme tänään loistavasti ja onnistuimme purkamaan pallot, Väisänen sanoi.

– Emma pelasi maalissa ihan huippupelin. Enempää ei voi maalivahdilta vaatia. Hän selvitti tarvittavat tilanteet hyvin ja otti yhden hienon torjunnan lähes varmassa maalipaikassa. Lisäksi Emma pelasi jälleen hyvin myös jalalla.

Myös Ikosen voittomaali ja Saarisen näyttävä esityö saivat kiitosta. Ikosen kauden toinen liigaosuma toi Punamustille arvokkaat sarjapisteet tiukassa ottelussa.

– Maali oli todella upea yksilösuoritus Sannalta. Hän tuli laidalta läpi ja pujotteli aika monen Hongan pelaajan ohi. Ronja oli sovitusti maalilla ja laittoi pallon sisään. Se oli todella hieno maali.

Paikallispelivoiton myötä PK-35 Vantaa pääsi juhannustauolle mukavissa tunnelmissa. Väisäsen mukaan joukkue nauttii kaivatusta tauosta ja pyrkii säilyttämään saman pirteän peli-ilmeen sarjan jatkuessa heinäkuussa.

– Tätä paremmin ei oikeastaan voi juhannusta aloittaa. Nousimme Hongan ohi sarjassa ja HJK:n tasapelin myötä saimme kärkeä vähän kiinni. Nyt on tärkeää, että pystymme pitämään tämän hyvän fiiliksen myös tauon jälkeen.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat kesätauon jälkeen lauantaina 7.7. kotiottelulla oululaista ONSia vastaan. Ottelu pelataan poikkeuksellisesti Oulunkylän Mustapekka Areenalla.

• PK-35 Vantaa