PK-35 Vantaa piti mestaruushaaveensa elossa

• Jalkapallosarjat

PK-35 Vantaa pelasi lauantai-iltapäivänä sarjakauden viimeisen kotipelinsä Naisten Liigassa. Kauden kotipelit saivat voitokkaan päätöksen, sillä Jyväskylän Pallokerho kaatui Myyrmäessä lukemin 3-1. Mestaruustaistelun kannalta tärkeä ottelu eteni alusta lähtien Punamustien komennossa.

Päävalmentaja Jari Väisäsen mielestä PK-35 Vantaa jatkoi JyPKiä vastaan aiemmista yläloppusarjapeleistä tuttuja vahvoja otteitaan. Maalipaikkojen valossa Punamustilla olisi ollut mahdollisuus käytännössä sinetöidä voittonsa jo avausjaksolla.

– Pallonhallinta oli selvästi meillä ja loimme paljon paikkoja etenkin laidoilta. Tiesimme jo etukäteen, että JyPK tulee tukkimaan keskustansa vahvasti. Tavoitteenamme oli saada hyviä palloja maalille ja siinä myös onnistuimme, Väisänen sanoi vantaalaisten sivuilla.

– Meillä oli tolppa- ja ylärimalaukauksia sekä ”läheltä piti” –tilanteita. Olisimme voineet karata jo avausjaksolla selkeämmälle karkumatkalle.

Hukatuista maalipaikoista huolimatta PK-35 Vantaa pääsi tauolle jo 2-0-johdossa. Väisäsen mukaan kotijoukkue sai pelata Mette Barckin ja Ashley Riefnerin osumien myötä toisella jaksolla melko vapautuneesti. Vakuuttavassa voitossa kentältä löytyi jälleen useita onnistujia.

– Mette pelasi hyvän pelin ja teki pienen onnen avulla tärkeän avausmaalin. Totta kai nuo ensimmäisen jakson maalit helpottivat pelaamistamme.  Kun ”Heku” teki vielä kolmannen hienolla vapaapotkulla, voitto alkoi näyttää jo varmalta. Pelin lopussa oli tärkeää, että saimme otettua Hekun ja Ashleyn vaihtoon, sillä he olivat yhden varoituksen päässä pelikiellosta, Väisänen totesi.

– Koko joukkue pelasi tänään hyvän pelin. Virheitä tulee aina, mutta tänään ne jäivät vähiin. Yksittäisistä pelaajista voidaan maalintekijöiden lisäksi nostaa esiin hienon pelin pelannut Eva Nyström. Hän oli tosi isossa roolissa ja piti JyPKin vaarallisen Gentjana Rochin kurissa.

Väisänen kiitteli myös Punamustien puolustuspelaamista. JyPK pääsi hätyyttelemään kotijoukkueen maalia vain muutamaan otteeseen, mutta Henriikka Mäkelä selvitti tilanteet varmaotteisesti.

– Pystyimme pitämään heidät pelitilanteissa poissa maalipaikoilta. Heidän ainoat tilanteensa tulivat oikeastaan kahdesta vapaapotkusta, jotka ”Hemppa” torjui hyvin. Toisesta he tosin pääsivät tekemään irtopallosta maalin, Väisänen tiivisti.

– Oikeastaan ainoa asia, jossa olimme jäljessä oli se, että hävisimme keskialueella pääpalloja. Voitimme kuitenkin kakkospallot hyvällä prosentilla, joten niiden osalta onnistuimme hyvin.

Punamustien tavoin myös HJK voitti lauantaina oman ottelunsa. Tulosten myötä sarjan kärkikaksikko on jo selvillä, mutta joukkueiden järjestys ratkaistaan vasta viikon päästä keskinäisessä ottelussa. Mestaruus on kauden viimeisessä ottelussa omissa käsissä, joten Väisäsen mukaan mestaruusjahti on aikataulussa.

– Olemme edenneet suunnitelman mukaisesti ja olemme täysin aikataulussa. Tiesimme päätöspelin olevan todennäköisesti se ratkaiseva ottelu ja tänään tavoitteenamme oli siirtää ratkaisu siihen. Tarvitsemme Töölöstä voiton, mutta se sopii meille hyvin. Nyt haluamme saada hyvän harjoitteluviikon alle, jotta olemme sitten valmiina lauantain peliin.

• PK-35 Vantaa