PK-35 Vantaa kukisti TPS:n

• Jalkapallosarjat

PK-35 Vantaa pelasi sunnuntai-iltapäivänä vuoden 2020 ensimmäisen harjoitusottelunsa, kun Turun Palloseura vieraili Myyrmäessä. Vuodenaikaan ja vielä puutteelliseen pelituntumaan nähden Punamustilta nähtiin 1-0-voitossa heti varsin mallikas esitys ja paljon lupauksia herättäviä asioita.

Virallisista otteluista poiketen sunnuntai-iltapäivän 90-minuuttinen koostui kolmesta 30 minuutin jaksosta. Sairastelujen ja muutaman loukkaantumisen rasittama PK-35 Vantaa sai otteluun jalkeille vain 14 pelaajaa, joista muutama oli vasta palannut flunssan jäljiltä tositoimiin. Kumpikaan osapuoli ei halunnut perua ottelua, joten riskien minimoimiseksi PK-35 Vantaalla oli riveissään muutama täydennyspelaaja VJS:n 06-poikien joukkueesta.

Kolmesta puolituntisesta ensimmäinen ja viimeinen etenivät Punamustien komennossa. Keskimmäinen sen sijaan oli kautta linjan sekavampaa pelaamista ja TPS pääsi vahvemmin peliin mukaan. Kokonaisuudessaan ote oli kuitenkin kotijoukkueella, joka onnistui luomaan myös enemmän hyviä maalintekotilanteita. Viimeistelystä puuttui kuitenkin vielä tammikuussa terävyyttä. Myös TPS:llä oli omat tilaisuutensa, mutta yritykset suuntautuivat ohi maalin tai kohti Punamustien maalivahtia. Velma Oikarinen ja Sanni Solehmainen jakoivat vastuuta tolppien välissä, mutta suurimmat torjuntatyöt osuivat tällä kertaa Oikariselle.

Ottelun ainoa osuma nähtiin noin viisitoista minuuttia ennen päätösvihellystä. Siiri Koivula antoi kulmapotkun jälkitilanteesta hyvän keskityksen maalin edustalle ja Roosa Toivanen pääsi puskemaan pallon lähietäisyydeltä verkon perukoille. Ensiesiintymisensä Punamustien paidassa tehnyt Oona Sevenius kävi vielä loppuhetkillä vielä lähellä maalintekoa, mutta turkulaispuolustaja onnistui pelastamaan pallon lähes maaliviivalta. Kun lisäosumia ei nähnyt, päättyi vuoden ensimmäinen harjoitusottelu Punamustien 1-0-voittolukemiin.

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mielestä sunnuntain ottelun toteutuminen oli tärkeää. Sunnuntai-iltapäivän kohtaaminen palveli hyvin Punamustien valmistautumista kohti kahden viikon kuluttua alkavia Suomen Cupin lohkovaiheen otteluita.

– Oli tärkeää, että pääsimme pelaamaan tässä vaiheessa hyvän täyden kentän pelin. Kentällä nähtiin heti hyviä asioita, vaikka totta kai aina löytyy myös parannettavaa. Rutiini näkyi pelaamisessamme.  Harjoittelimme tänään etenkin alhaalta avaamista ja onnistuimme siinä pääsääntöisesti hyvin. Pystyimme hyvin prässin ohi, mutta toki pelasimme välillä myös suoraviivaisemmin, Väisänen tiivisti vantaalaisten sivuilla.

Vuoden ensimmäisissä otteluissa mielenkiinto kohdistuu usein etenkin uusien pelaajien otteisiin. Väisänen kuitenkin huomautti, että tuoreimpien tulokkaiden lisäksi PK-35 Vantaan riveistä löytyy muitakin pelaajia, joilla ei ole juurikaan kokemusta liigajoukkueiden kohtaamisesta.

– Uudet pelaajamme pääsivät heti hyvin mukaan tekemiseemme. Tämä oli hyvä kokemus etenkin Wilma Forsblomille, Oona Seveniukselle, Tytti Kemppaiselle, Karoliina Autiolle ja Sanni Solehmaiselle, jotka eivät ole kauheasti pelanneet liigajoukkueita vastaan, Väisänen sanoi.

– ”Karkki” pelasi hyvän pelin oikeana pakkina. Häneltä nähtiin paljon hyviä nousuja ja katkoja. Siiri Koivula sen sijaan oli pirteä vasemmalla puolella. Hän pystyi haastamaan hyvin, sai jalkansa vapaaksi ja pääsi syöttämään tai keskittämään. Tytti pelasi todella aktiivisesti sekä laidalla että kärjessä. Hän on nopea ja todella ennakkoluuloton pelaaja. Oona pelasi muutamalla eri pelipaikalla ja pääsi todella hyvin peliin sisään. Wilma sen sijaan tuntee pelaamistamme jo viime kaudella ja onnistui jälleen hyvin. Hän osallistuu muun muassa prässipeliimme hyvin.

Heti vuoden ensimmäisessä ottelussa nähtiin hyviä onnistumisia laajalla rintamalla. Väisänen kiitteli myös usean Punamustien monivuotisen luottopelaajan suorituksia.

– Kokeneemmista pelaajista Sanna Saarinen ja Roosa Bröijer pelasivat kaikki omalla tutulla vahvalla tasollaan – samoin Tia-Maria Jaakonsaari pieneen kolhuunsa saakka. Lisäksi on hienoa, että Netta Koso pystyy jälleen pelaamaan terveenä isoja minuutteja. Hän kykenee pitämään palloa ja luomaan tilanteita, Väisänen totesi.

– Puolustuksessa Roosa Toivanen oli tänään jälleen todella vahva. Lisäksi molemmat maalivahdit pelasivat hyvän pelin. He pelasivat jalalla mallikkaasti ja hoitivat tarvittavat tilanteet varmasti. Kokonaisuudessaan tämä oli mallikas aloitus. Nyt odotamme saavamme taas koko ryhmän pelikuntoon ja jatkamme valmistautumista.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat viikon kuluttua sunnuntaina 19.1. Silloin PK-35 Vantaa matkustaa Tallinnaan ottamaan mittaa Viron A-maajoukkueesta.

PK-35 Vantaa – TPS 1-0
77´ 1-0 Roosa Toivanen

Punamustien pelaajaryhmä: Oikarinen, Solehmainen, Kilponen, Toivanen, Salmi, Autio, Jaakonsaari, Saarinen, Bröijer, Forsblom, Sevenius, Koso, Koivula, Kemppainen

Lähde: PK-35 Vantaan kotisivut