Pikkuhuuhkajilla edessä kova haaste EM-karsinnoissa

• Maajoukkueet

EM-karsintoihin valmistautuvan U21-maajoukkueen tiedotustilaisuus pidettiin tiistaina Oulussa.

U21-maajoukkue avaa EM-karsintataipaleensa 6. syyskuuta vierasottelulla Ukrainaa vastaan. Pikkuhuuhkajien päävalmentaja Juha Malinen kertoi tiistaina Oulussa pidetyssä tiedotustilaisuudessa joukkueen toimineen pääosin hyvin kesän aikana ja sen, että on hyvin tyytyväinen joukkueensa taustatiimiin.

- Olemme satsanneet joukkueeseen ja näihin taustoihin on pyritty oikeasti kiinnittämään huomiota, jotta kaikki tapahtumamme olisivat mahdollisimman korkeatasoisia, Malinen sanoi.

Malisen kehumaan taustaryhmään kuuluvat mm. apuvalmentajat Stephen Ward ja Joaquin Gomez, maalivahtivalmentaja Mikko Kavén, videoanalyytikko Jouko Kylmäoja, fysiikkavalmentaja Tony Elomaa sekä joukkueen lääkäri Jonne Väisänen.

Pikkuhuuhkajien EM-karsintalohkossa ovat Tanska, Pohjois-Irlanti, Malta, Bulgaria ja Ukraina. Malinen pitää lohkoa kohtuullisen kovana.

- Ukraina, millä aloitamme vieraissa, on 20-vuotiaiden maailmanmestari kesäkuun alusta. Sen kovempaa paikkaa ei oikeastaan alkuun ole.

Suomi pyrkii menestymään joukkueena. Joukkueen arvoja ovat intohimo, rohkeus, joukkuepeli ja voittaminen.

- Yksi arvoistamme on voittamiseen kaikilla tavoilla pyrkiminen. Eli jos nuoremmissa maajoukkueissa halutaan opettaa peliä, niin tässä siirrytään jo ikään kuin A-maajoukkueajatukseen, että pyritään tekemään niitä asioita mitkä tuottavat meidän vahvuudet ja Suomen voittajana pois kentältä, Malinen selitti.

Vuoden alusta asti Malisen pelaajalistalle on kertynyt peräti 53 pelaajaa. Määrä on koko ajan hiukan lisääntynyt, koska parikymmisen pelaajan seurajoukkuekuvioissa voi uran kannalta osin kriittisessä iässä tapahtua paljon muutoksia esimerkiksi peliajan suhteen.

- Siellä tapahtuu erilaisia asioita pelaajalla, hänen taustoillaan, seuralla ja ratkaisuilla, mitä tehdään sen pelaajauran eteen.

53 pelaajasta 53 prosenttia oli Malisen mukaan lyönyt läpi kansallisella tasolla eli tehnyt tietyllä tavalla nimensä tutuksi Veikkausliigassa. 42 prosenttia kaikista listan pelaajista hakee läpimurtoa kansainvälisillä kentillä tai perässä on joku ulkomaalainen seura.

Yksi U21-maajoukkueen tavoitteista on saada pelaajat lyömään läpi kansainvälisillä kentillä ja nousemaan A-maajoukkueeseen. Senkin takia Malinen on kierrellyt kesän aikana suojattiensa seuroissa keskustelemassa pelaajiensa ja valmennuksen kanssa siitä, missä suomalaispelaajien kanssa mennään.

Heti keskiviikkona Malinen vierailee kyseisen asian tiimoilta Tukholmassa.

- Minun roolini on sitä, että olen nyt kohtuullisen paljon yrittänyt kierrellä näitä pelaajia ja yrittänyt luoda pelaajien valmentajiin mahdollisimman hyvät kontaktit. Se on semmoinen asia, mitä voimme tehdä syvemmin ja paremmin.

- Huomenna aamulla olen katsomassa Friends Arenalla AIK:n ja Saku Ylätuvan harjoituksia. Sitten olen perjantaina seuraamassa Interin peliä (Turussa) ja tutustumassa heidän tekemisiin.

AIK:ssa Malinen haluaa jutella valmennuksen kanssa Ylätuvan tilanteesta. Ennen kaikkea siksi, ettei lahjakas pelaaja saa tällä hetkellä juuri vastuuta ruotsalaisjätin riveissä.

Suomi avaa EM-karsintojen kotitaipaleensa Oulussa tiistaina 10.9. klo 19 Pohjois-Irlantia vastaan. Malisen mukaan hänen kotikaupungilleen on iso asia päästä järjestämään ottelutapahtumaa. Järjestelyistä vastaa yhdessä Palloliiton kanssa paikallinen seura, Ykkösessä pelaava AC Oulu.

- Mielestäni tämä on Oululle erittäin hyvä mahdollisuus. Tuossa oli iso lista pelaajia. Siinä ei ollut Oulussa pelaavia pelaajia. Oululaistaustoja sieltä pikkuisen jostakin löytyy, mutta tämmöisen tapahtuman kun saamme tänne, niin se on kaikille junioripelaajille, kaikille vanhemmille ja kaikille valmentajille iso tapahtuma.

Kun puhutaan siirrosta suurempiin sarjoihin, yksi ulkomaille mahdollisesti ensi kaudeksi siirtyvä Pikkuhuuhkajien pelaaja on keskikenttämies Lucas Lingman. Rovaniemen Palloseuran luottomies painottaa, ettei mikä tahansa ympäristö kelpaa. Siirron on täytynyt tuntua oikealta, jotta se menee maaliin.

- Tällä hetkellä mennään varmaan peli ja viikko kerrallaan. RoPS tietää, että siirtohalut ovat korkealla ja oman kehittymisen kannalta pitäisi tässä pikkuhiljaa päästä kansainvälisille kentille, Lingman sanoi ja paljasti, että Pohjoismaista on tullut tällä hetkellä eniten kiinnostusta häntä kohtaan.

• Pikkuhuuhkajat