Pikkuhuuhkajien Soisalo: ”Joukkueella on itsevarma olo”

• Maajoukkueet

Moni asia onnistui etenkin hyökkäyksessä, kun U21-maajoukkue voitti perjantaina Norjan 8-3 (3-0) Espanjan leirillään. Maanantaina on kuitenkin jälleen oltava parhaimmillaan, eikä vanhoilla tuloksilla ole väliä. Mikael Soisalo uskoo Suomen tähän myös pystyvän.

Suomen oikealla laidalla pelannut Mikael Soisalo oli läpi ottelun vaarallinen ja syötti yhden maalin ja antoi keskityksen toiseen maaliin johtaneeseen tilanteeseen. Benjamin Källman teki hattutempun ja Juhani Pikkarainen, Saku Ylätupa, Eetu Vertainen, Marcus Forss ja Jasin Assehnoun osuivat kerran mieheen.

- Saimme käytettyä hyökkäyspelaajiemme potentiaalin. Korkealta lähtevä prässipeli toimi ja meillä on kansainvälisen tason pelaajia. Hyvänä päivänä tulos voi olla tuollainen, Soisalo kommentoi.

Vuonna 1998 syntynyt Soisalo kuuluu joukkueen kokeneeseen kaartiin, sillä hän pelasi U21-paidassa jo koko edelliset EM-karsinnat. Hän myöntää, että hyökkäyspeli ei ole kertaakaan aiemmin osunut aivan niin hyvin kohdilleen kuin se teki perjantaina. Toki Suomen joukkue on tietoinen, ettei Norja ollut liikkeellä parhaalla mahdollisella joukkueellaan.

- Meillä oli viime karsinnoissakin hyviä jaksoja ja aineksia. Norjan pelityyli myös vähän avitti meitä, he pelasivat meidän pussiin. Meillä oli muutama paikka lisämaaleihin, mutta oli tuo lähellä meidän täydellistä hyökkäyspelaamista. Tosi kiva nähdä, mihin oikein parhaimmillamme pystymme.

Soisalo huomauttaa, että Norja onnistui voittamaan laidalle muodostettuja yksi vastaan yksi -tilanteita, mutta silti Suomi teki kahdeksan maalia.

- Viime karsinnoissa vahvuutemme oli, että pääsimme laitojen kautta. Nyt he tuplasivat ne tilanteet molemmilla puolilla. Se, että teimme silti paljon maaleja tarkoittaa, että hyökkäyksemme on laajalla tasolla.

Suomi kohtaa leirin toisessa ottelussaan maanantaina Bulgarian. Bulgaria pelasi niin ikään perjantaina ja hävisi Pohjois-Irlannille 0-1. Pikkuhuuhkajat kohtaa Pohjois-Irlannin EM-karsinnoissa, joten Suomen valmennusjohto seurasi ottelun erityisen tarkasti.

- Maanantain peliin pitää suhtautua ammattimaisesti, perjantai pitää nollata. Kaikilla on Norja-pelistä hyvä fiilis, niin kuin pitääkin olla, mutta jokainen pelitapahtuma on todella tärkeä. Maaotteluita ei ole paljon ja meillä on täällä paikalla lähes kaikki parhaat pelaajamme, vain Kaan Kairinen (jäi sivuun loukkaantumisen vuoksi) ja Lassi Lappalainen (A-maajoukkueessa) ovat poissa.

- Haluamme käyttää nämä mahdollisuudet mahdollisimman hyvin hyödyksi. Lähdemme hakemaan voittoa, joukkueella on itsevarma olo. Mikään peli ei ole helppo. Jonain toisena päivänä toppari Juhani ei olisi saanut vetoa 25-metristä maaliin tai veskari olisi ottanut ne ensimmäisessä ja kolmannessa maalissa pomppineet pallot kiinni. Mutta kun luomme noin paljon tilanteita, niin annamme itsellemme mahdollisuuden voittaa.

Soisalo myöntää silti auliisti, että kahdeksan maalin tekeminen maaottelussa on upeaa. Joukkue sai sisäisesti ison buustin tekemiseensä ja uuden annoksen itseluottamusta. Myös suomalaisten futispiirien antamat kehut lämmittivät mieliä.

- Minulla on mahtava fiilis siitä, että ”Beni” teki hattutempun. Hän on hyökkääjämme ja hänelle paikat kuuluvatkin tulla. Minäkin sain paljon onnistumisia. Luulisin, että jos U21-tasolla tekee näin hyvän tuloksen, niin moni scouttikin pelin huomioi. Toisaalta meillä on pelaajia kovissa ulkomaisissa seuroissa, joten maaleja ja tulosta myös odotetaan. Ei toki varmasti kahdeksaa maalia, laituri naurahtaa.

Norja-ottelun analyysissä on omien onnistumisten lisäksi kiinnitetty huomioita myös asioihin, joita halutaan tehdä paremmin. Muun muassa Norjan kaksi maalia minuutin sisään vajaan tunnin pelin kohdalla jätti happaman maun. Suomen puolustus toimi kuitenkin valtaosan pelistä erinomaisesti. Topparit Aapo Halme (kapteeni) ja Juhani Pikkarainen olivat ilmatilan herroja.

- En ole vähään aikaan pelannut Halmeen kanssa yhdessä, kun hän on ollut loukkaantunut. Hän oli puolustuslinjassa ihan eläin, ”Mikki” kehui kämppäkaveriaan.

- Hän otti johtajan roolin itselleen ja ”Jussi” tuki vierellä. He ovat erityyppisiä persoonia, mutta esitys oli sitä yhtä kaksiminuuttista lukuunottamatta todella vakaa.

Seurajoukkueessa hyvää, mutta myös hieman turhauttavaa

FC Hongan ja HJK:n kasvatti Mikael Soisalo teki läpimurron Veikkausliigassa kaudella 2016 Ilveksen paidassa. Hänet valittiin vuoden tulokkaaksi liigassa ja tammikuussa 2017 nopea laituri teki englantilaisen Middlesbroughin kanssa kolmen vuoden sopimuksen.

Läpimurtoa seuran edustukseen ei tullut ja hän siirtyi kesäkuussa 2018 Belgian pääsarjaan Zulte Waregemin joukkueeseen. Hän on pelannut tällä kaudella 20 sarjaottelussa, mutta ei kertaakaan avauksessa.

- Olen mielestäni tullut hyvin sisään aina kun olen päässyt vaihdosta kentälle ja olen todella tyytyväinen siihen kuinka paljon olen päässyt kentälle. Olen saanut positiivista palautetta valmentajilta ja mediasta. Olen pelannut joka kerta sen 10-15 minuuttia ja jotenkin minusta on tullut hyvä vaihtopelaaja. Pääsen kentälle, kun tarvitaan vauhtia. Se rooli on jotenkin jämähtänyt minulle.

- Nyt seuraava tehtävä on saada valmentaja näkemään, että ansaitsen päästä avaukseen. Että olen se jätkä, joka pelaa 90-minuuttisen. Edessäni on kokeneempia pelaajia kovalla CV:llä, mutta en kumartele, vaan taistelen paikasta. Olen tyytyväinen siihen, että olen jo ottanut askeleen Englannin reservisarjasta eurooppalaisen huippumaan pääsarjaan.

Soisalon sopimus Zulte Waregamin kanssa oli muotoa 3+1 ja pelaaja itse pitää mahdollisena, että jatkosopimuksen tekeminen voi olla ajankohtainen jo hyvissä ajoin ennen edellisen umpeutumista.

- En halua missään nimessä lähteä vielä mihinkään, hän toteaa.

20-vuotiaan seuraavat tavoitteet ovat selvät. Hän haluaa pelata keväällä mahdollisimman paljon ja vakiinnuttaa avauksen paikkansa viimeistään kesän harjoituskauden näytöillä. Nämä tavoitteet tukevat myös Suomen maajoukkueita, Pikkuhuuhkajia ja toivottavasti pian Huuhkajia.

- A-maajoukkue on iso tavoite minulle ja olen toivonut ja odottanut sitä mahdollisuutta. Belgia on kova sarja ja varmasti askel oikeaan suuntaan senkin osalta. Haluan A-maajoukkueeseen niin pian kuin mahdollista.

Pikkuhuuhkajat kohtaa Bulgarian Marbellan leirinsä päätöspäivänä maanantaina klo 15 Suomen aikaa. Ottelu näkyy suorana lähetyksenä VeikkausTV:stä. Norja-pelin koosteen voit katsoa Huu-tv:stä täältä.

• U21-maajoukkue