Pikkuhuuhkajat palaa marraskuussa Kotkaan

• Maajoukkueet

Lipunmyynnistä Arto Tolsa Areenalla pelattavaan EM-karsintaotteluun tiedotetaan ensi viikolla.

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) jatkaa EM-karsintoja kolmen viikon päästä. Suomi kohtaa Norjan Drammenissa perjantaina 12. marraskuuta kello 19:00 ja Viron Kotkassa tiistaina 15. marraskuuta kello 18:30.

Viro on Suomelle tuttu vastus syyskuun karsinta-avauksesta, jolloin Juha Malisen suojatit hakivat Pärnusta komean 3–0-voiton. Tämän jälkeen Pikkuhuuhkajat on pelannut kolme ottelua, joista se on kerännyt neljä pistettä. Seitsemällä pisteellään Suomi on A-lohkon neljäntenä kahden pisteen päässä kakkossijalla majailevasta Norjasta.

Malinen toteaa, että kokonaisuutena neljä pistettä lokakuun Azerbaidzhan- ja Itävalta-otteluista oli hyvä suoritus. 1–1-tasapeli Azerbaidzhanin vieraana jäi kaivelemaan päävalmentajaa, sillä kolme pistettä oli täysin otettavissa.

– Se oli meille haastava peli. Meillä oli monta poissaoloa, emmekä saaneet itsestämme tarpeeksi irti. Hallitsimme palloa, mutta tilanteenvaihtomme olivat liian hitaita – saimme pallon oikeille alueille, muttemme luoneet tarpeeksi hyviä maalipaikkoja, Malinen pohtii.

– Viimeiset puoli tuntia pelasimme vajaalla, ja ilman (Terry Abladen) ulosajoa ottelun loppu ja lopputulos olisivat voineet olla hyvin erilaiset. Joukkue taisteli miesvajaalla hyvin, muttemme onnistuneet pitämään johtoa. Tasapeli oli pettymys.

Malisen mukaan pettymys purettiin oikealla tavalla, ja Itävaltaa vastaan Tampereen Ratinassa nähtiinkin sisuuntunut Suomi. 3–1-voitossa nähtiin kypsä esitys ja komeita maaleja, joista kahta edelsi pitkä syöttöketju.

– Itävalta-ottelu oli ehkäpä paras kokonaisuus kaikista näkemistäni Pikkuhuuhkajien peleistä. Vastus oli kova, mutta pelasimme hyvin ja saimme ennen kaikkea erinomaisen tuloksen. Meillä on ottelusta tosi hyvää materiaalia, ja meidän täytyy käydä se pelaajien kanssa läpi, Malinen sanoo.

– Toteutimme monia asioita erittäin hyvin. Lähdimme peliin oikealla asenteella ja selkeällä taktiikalla sekä voitimme alueita ja käytimme ne hyväksi. Prässimme toimi, ja mitä pidemmälle matsi eteni, sitä enemmän saimme pallonhallintajaksoja. Kokonaisuus oli mielestäni juuri oikeanlaista pallonhallintajalkapalloa.

Pikkuhuuhkajat pelasi Kotkassa edellisen kerran syyskuussa 2015. Tällöin Suomi haastoi Venäjän ja venyi komeaan 2–0-voittoon Fredrik Lassaksen ja Joel Meron osumilla. Nykyhuuhkajista kentällä nähtiin muun muassa Glen Kamara sekä Daniel O'Shaughnessy.

Malinen on korostanut, että Pikkuhuuhkajien kotiottelut halutaan viedä jalkapallokaupunkeihin, joissa ottelut kiinnostavat. Oulussa ja Tampereella nähtiin syys- ja lokakuussa hienot futisillat – Kotkassa on kaikki edellytykset samalle, kun vastaan asettuu Viro.

– Viro on mielenkiintoinen vastus. Joukkue on sinnikäs ja luottaa omaan tekemiseensä. Moni pelaaja edustaa FC Floraa, joka pelaa HJK:n tavoin Konferenssiliigassa. Virolla on vahvat erikoistilanteet, ja meidän täytyy olla sivurajaheittoja myöten tarkkana. Viroa ei pidä väheksyä yhtään, Malinen muistuttaa.

– Futis kiinnostaa Kotkassa, mutta halusimme Viro-pelin sinne myös alustan takia, sillä pelaamme Norjassa niin ikään tekonurmella. Kotkassa on ollut raskas Veikkausliiga-kausi, mutta se on ollut ja tulee olemaan hieno jalkapallokaupunki. Toivon, että pystymme tarjoamaan kotkalaisille futisihmisille syksyisen piristyksen.

Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat