Pikkuhuuhkajat nimetty marraskuun EM-karsintaotteluihin

• Maajoukkueet

Suomi majailee A-lohkon neljännellä sijalla kahden pisteen päässä kakkossijasta. Sarjataulukon löydät täältä

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) jatkaa EM-karsintojaan marraskuussa. Suomi kohtaa Norjan vieraissa perjantaina 12. marraskuuta 19:00 Suomen aikaa ja Viron Kotkassa 15. marraskuuta 18:30. Liput Arto Tolsa Areenalla pelattavaan otteluun löytyvät tästä linkistä, ja kumpikin otteluista näkyy suorana Yle Areenassa.

Päävalmentaja Juha Malinen on nimennyt Suomen joukkueen, jossa on paljon entuudestaan tuttuja nimiä. Miika Koskela sekä Casper Terho tekevät marraskuussa paluun Pikkuhuuhkajiin – kumpikin oli lokakuussa U19-poikien mukana EM-karsintaturnauksessa.

– Lokakuussa kaikki sujui hyvin, eikä suurempiin muutoksiin ollut tarvetta. Kun U19-maajoukkueella ei ole marraskuussa karsintapelejä, saamme Koskelan ja Terhon mukaan. Terho tuo pirteyttä laitapelaamiseemme ja Koskela on todella vahva ilmassa, Malinen avaa.

– Viro pelaa selkeää pitkää palloa, ja ovat vaarallisia erikoistilanteissa. Norjalla taas on kolme keskushyökkääjää, joita haetaan pitkillä avauksilla. Meidän on varauduttava näihin asioihin.

Veikkausliiga päättyi viime viikonloppuna, joten noin puolilla pelaajista tulee viikon tauko tosipeleistä ennen kuin Pikkuhuuhkajat kokoontuu maanantaina 8. marraskuuta. Osalla heistä harjoitukset jatkuvat normaalisti, ja loppujen kanssa on sovittu korvaavasta toiminnasta.

– Ulkomailla pelaavien tilanne ei ole muuttunut lokakuusta merkittävästi – osa on pelannut enemmän ja osa vähemmän. Moni sai hyviä onnistumisia maajoukkuetauolla, ja vaikka he eivät saisi vastuuta seurajoukkueissaan, he harjoittelevat hyvissä ympäristöissä ja kovalla motivaatiolla. Kaikki pelaajat tulevat maajoukkueen mukaan hyvässä kunnossa.

Malisen mukaan lokakuun karsintaotteluiden minimitavoite oli neljä pistettä, ja tämä toteutui Azerbaidzhan-tasapelin sekä Itävalta-voiton myötä. Marraskuun peleihin Suomi lähtee saman päämäärän kanssa – tavoitteen toteutuminen tarkoittaisi Pikkuhuuhkajille varsin mukavia lähtökohtia kevään karsintapeleihin.

– Olemme osoittaneet karsinnoissa, että pystymme ottamaan pisteitä kovilta vastustajilta. On myös tullut selväksi, että joka pelissä tulee olla tarkkana. Tässä lohkossa tulee ristiinpelaamista, ja meidän täytyy pystyä tasaiseen suorittamiseen. Uskon, että kahden pisteen keskiarvo tuo meille loppujen lopuksi erinomaisen loppusijoituksen.

Suomen joukkue (suluissa aiemmat seurat Suomessa):
Terry Ablade Fulham FC (FC Jazz, VPS, ORPa)
Oliver Antman FC Nordsjælland (IF Gnistan, TiPS, Legirus Inter, KoPSe)
Lucas Bergström (mv) Chelsea FC (Pargas IF, TPS)
Pyry Hannola SJK (HJK, RoPS)
Juho Hyvärinen FC Inter (RoPS, FC Santa Claus, FC Lynx)
Taneli Hämäläinen KuPS
Juho Ojanen SpVgg Greuther Fürth (FC Honka) (nimetty Daniel Håkans SJK (VIFK, BK-48) tilalle 7.11.)
Juho Kilo Hamburger SV (KäPa, SAPA, IF Gnistan)
Miika Koskela AC Oulu (OLS, OTP, OrPa, Ajax-Sarkkiranta)
Ville Koski FC Honka (TuPS, PKKU)
Rasmus Leislahti (mv) Ilves (VPS, FC Honka, HJK, KyIF)
Eetu Mömmö U.S. Lecce (Ilves, TPV)
Jaakko Oksanen Greenock Morton FC (HJK, KP-75, KOPSE)
Anthony Olusanya HJK (FF Jaro, Pietarsaaren Into)
Matti Peltola HJK (KeiKa)
Viljami Sinisalo (mv) Aston Villa FC (FC Espoo, FC Honka, HyPS)
Naatan Skyttä Toulouse FC (Ilves)
Anssi Suhonen Hamburger SV (KäPa, JäPS)
Julius Tauriainen SC Freiburg (HJK, FC Wild)
Casper Terho HJK (MPS, Puotinkylän Valtti, PK-35, FC Kontu)
Robin Tihi AFC Eskilstuna
Matias Vainionpää SJK (TP-Seinäjoki)
Santeri Väänänen HJK (PPV)

Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat