Pikkuhuuhkajat nimetty Azerbaidzhan- ja Itävalta-otteluihin

• Maajoukkueet

Kumpikin EM-karsintaotteluista näkyy suorana Yle Areenasta. Tampereen Ratinassa pelattavan Itävalta-ottelun liput löydät täältä

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) jatkaa EM-karsintaa lokakuussa. Pikkuhuuhkajat kohtaa Azerbaidzhanin Sumgayitissa perjantaina 8. lokakuuta kello 19:30 Suomen aikaa ja Itävallan Tampereella tiistaina 12. lokakuuta kello 19:30.

Päävalmentaja Juha Malinen on nimennyt Pikkuhuuhkajien joukkueeseen kolme maalivahtia sekä 20 kenttäpelaajaa. Maanantaina 4. lokakuuta Helsingissä kokoontuva ryhmä on miltei sama kuin syyskuun maaotteluissa, sillä uutena nimenä mukaan nimettiin vain Santeri Väänänen. Lisäksi Terry Ablade, joka joutui loukkaantumisen takia jättämään syyskuun maaottelut väliin, on palannut pelikuntoon.

– Heti edellisen tapahtumamme jälkeen oli selkeää, ettei isompiin muutoksiin ole syytä. Meillä on meneillään hyvä prosessi. Terryn saaminen mukaan tuo hyökkäyspeliimme entistä enemmän kilpailua. Kaikilta vastustajajoukkueiltamme löytyy hyvä 9-paikan pelaaja – se on merkittävä pelipaikka koko joukkueen pelin kannalta, Malinen toteaa.

– Santeri on palannut kentille hienosti loukkaantumisensa jälkeen ja on ottanut isoa roolia HJK:ssa. Hän osoitti jo kevään maajoukkueleirillämme olevansa vahva kandidaatti keskikentällemme. Kilpailu keskikentällämme on äärimmäisen kovaa – meillä on käytännössä kuusi pelaajaa, jotka kykenevät pelaamaan siinä. Osa voidaan nähdä muilla pelipaikoilla.

Lokakuun avausvastustaja Azerbaidzhan on aloittanut EM-karsinnat mollivoittoisesti. Joukkue kärsi Kroatialle 2–0- ja Itävallalle 6–0-vierastappion. Itävalta sen sijaan voitti kesäkuun karsinta-avauksessaan Viron 2–0, mutta kärsi ennen Azerbaizhan-murskavoittoa 3–1-tappion Norjalle. A-lohkon sarjataulukko löytyy UEFA:n sivuilta.

– Azerbaidzhan on hyvin ennakkoluuloton porukka, joka antaa vastustajalle painetta erittäin aggressiivisesti. Joukkueella on selkeä peli-identiteetti, ja meidän täytyy olla täysin valmiina otteluun – muuten Azerbaidzhan osaa tehdä pelistä todella vaikean, Malinen toteaa.

– Itävalta on lohkon parhaita joukkueita, mutta kuten Norja-pelin tulos osoittaa, Itävalta on kaikkien muiden joukkueiden tapaan voitettavissa. Se pystyy mukautumaan erilaisiin pelitapoihin, ja joukkueen pelaajat ovat taitavia. Moni U21-ikäisistä pelaajista kolkuttelee jo A-maajoukkueen portteja.

Suomen joukkue:
Lucas Bergström (mv) Chelsea FC
Rasmus Leislahti (mv) Ilves
Viljami Sinisalo (mv) Aston Villa FC
Terry Ablade Fulham FC
Oliver Antman FC Nordsjælland
Pyry Hannola SJK
Juho Hyvärinen FC Inter
Taneli Hämäläinen KuPS
Daniel Håkans SJK
Juho Kilo HSV (nimetty Jere Kallinen AC Oulu tilalle 1.10.)
Ville Koski FC Honka
Adam Marhiev FK Spartaks Jūrmala
Eetu Mömmö U.S. Lecce
Juho Ojanen Greuther Fürth (nimetty joukkueeseen 1.10.)
Jaakko Oksanen Greenock Morton (nimetty Leo Walta FC Nordsjælland tilalle 4.10.)
Anthony Olusanya HJK
Matti Peltola HJK
Matias Rale FC Honka
Naatan Skyttä Toulouse FC
Anssi Suhonen Hamburger SV
Julius Tauriainen SC Freiburg
Robin Tihi AFC Eskilstuna
Matias Vainionpää SJK
Santeri Väänänen HJK

Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat