Pikkuhuuhkajat hakee paluuta voittokantaan Itävallan isäntänä – ”Meillä on todella hyvä ryhmä, mutta meidän täytyy näyttää se myös kentällä”

• Maajoukkueet

Liput Tampereen Ratinassa pelattavaan EM-karsintaotteluun myydään vain ennakkoon, ja löydät täältä. Kello 19:30 alkavaa ottelua voi seurata suorana myös Yle Areenan välityksellä. Lataa ottelun ilmainen digikäsiohjelma tästä!

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) jatkaa EM-karsintoja huomenna tiistaina. Voitolla, tasapelillä ja tappiolla karsinnan aloittanut Suomi saa vastaansa Itävallan, joka on lohkon piikkipaikalla yhdeksällä pisteellään.

Itävalta kaatoi Viron vieraissa vakuuttavasti 4–0 perjantain ottelussaan. Tätä ennen joukkue oli murskannut Azerbaidzhanin 6–0 ja kukistanut Viron karsinta-avauksessaan 2–0 – välissä Itävalta kärsi 3–1-vierastappion Norjalle.

Neljässä pelissään kovaa tahtia maaleja mättäneen Itävallan paras maalintekijä on Junior Adamu. Viisi osumaa viimeistellyt kärkimies edustaa Red Bull Salzburgia, ja on päässyt pelaamaan tällä kaudella myös Mestarien liigaa. Myös muilta vieraiden pelaajilta löytyy kovia seurajoukkuestatuksia maan pääsarjassa sekä ulkomailla.

Päävalmentaja Juha Malinen näkee lohkokärjen kohtaamisen mahdollisuutena. Perjantain Azerbaidzhan-tasapeli oli kolaus kisahaaveille, mutta voitolla Suomi nousisi vain parin pisteen päähän yhden ottelun enemmän pelanneesta Itävallasta.

– Vastassa on erilainen ja kovempi joukkue kuin Azerbaidzhan, mutta tietyllä tapaa pelaamme mieluummin Itävallan kaltaista joukkuetta vastaan. He tulevat pelaamaan 4–3–3- tai 3–4–3-muodolla – edellä mainittua he käyttivät Viron vieraana, mutta jälkimmäinen on ehkä todennäköisempi tiistaina, Malinen pohtii.

– Itävallan pelaaminen on fiksua, eivätkä he ole naiiveja. He pyrkivät pelaamaan lyhyellä ylöspäin, mutta mikäli prässiä tulee, pelaavat he pitkällä. Haluamme näyttää prässitilanteissa kyntemme ja meidän tulee olla valmiita, kun pidempi pallo lähtee – silloin heidän keskihyökkääjänsä lähtee todella kovalla vauhdilla pystyyn.

Punaisen kortin perjantaina saanut Terry Ablade puuttuu Suomen kokoonpanosta, mutta Pikkuhuuhkajat saa takaisin riveihinsä pelikieltonsa kärsineen Anssi Suhosen. Joukkueen terveystilanne on hyvä, eikä loukkaantumisia tällä hetkellä ole.

Kolme pistettä kiikarissa

Tänään 20-vuotissyntymäpäiväänsä viettävä Viljami Sinisalo toteaa, että Azerbaidzhan-ottelu on jätetty taakse, ja joukkueen katseet ovat tiistaissa ja Itävallassa.

– Joukkueessa on hyvät fiilikset. Lähdemme parantamaan perjantaista ja tiedämme, mihin haluamme iskeä Itävaltaa vastaan. Tiedämme myös, ettemme tule saamaan mitään samanlaisella esityksellä kuin perjantaina, joten meidän täytyy parantaa paljon, Aston  Villaa edustava Sinisalo sanoo.

– Meillä on todella hyvä ryhmä, mutta meidän täytyy näyttää se myös kentällä. Viime peli ei näyttänyt oikeaa tasoamme. Odotan matsia luottavaisin mielin, ja on hienoa päästä taas pelaamaan kotiyleisön eteen – tiistaista tulee varmasti siisti futisilta niin kuin Oulussakin. Yleisön tuki tulee olemaan tosi tärkeää niin kuin altavastaajalle aina.

Kapteeni kokee, että Suomi on valmis kaatamaan Itävallan. Maalivahti korostaa pelin alun tärkeyttä – edellisessä kotipelissä Kroatiaa vastaan Pikkuhuuhkajat aloitti mainiosti ennakkosuosikkia vastaan, eikä alkuhetkien avausmaali ollut kaukana. Nyt tekopaikat tulee hyödyntää paremmalla prosentilla.

– Itävalta on kova vastus, ja heillä on tosi hyviä yksilöitä. Me lähdemme haastamaan heitä yhtenäisenä joukkueena – uskon täysillä mahdollisuuksiimme. Voitto olisi tärkeä, koska me haluamme taistella tosissaan EM-kisapaikasta. Meillä on sen verran hyvä jengi, että pystymme voittamaan minkä tahansa joukkueen lohkostamme, Sinisalo toteaa.

– Kolme pistettä olisi täydellinen myöhäinen synttärilahja minulle. Nollapeli olisi kiva plussa, mutta sillä ei ole väliä, millä tavalla voitto tulee.

Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata. Suomen lohkotilanteen löydät täältä

• Pikkuhuuhkajat