Pikkuhuuhkajat EM-karsintojen päätökseen nimetty - kaksi nuorta Huuhkajiin

• Maajoukkueet

U21-maajoukkue päättää EM-karsinnat vierasottelulla Maltaa vastaan 17. marraskuuta. Päävalmentaja Juha Malinen on valinnut mukaan jälleen mielenkiintoisen kokoonpanon.

U21-maajoukkueella on tulostavoite EM-karsinnoissa, mutta ensisijaisen tärkeää on pelaajien nouseminen A-maajoukkueeseen. Tällä kertaa Markku Kanervan ryhmään on valittu Marcus Forss ja Onni Valakari.

- Marcus on ollut U21-toiminnassa mukana vähemmän, mutta meillä on ollut koko ajan keskusteluyhteys. Haluan vielä tarkentaa, ettei meillä ole mitään ongelmia. Hän on ollut pääosin Championship-joukkueessa ja aikataulut menivät niin. Marcus oli meidän mukanamme viimeksi ja se, kuinka pallot menivät pussiin harjoituksissa, oli suorastaan hämmästyttävää, Juha Malinen kehuu.

Forss on avannut kautensa Englannin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla tehokkaasti, vaikka vastuuta on tullut vaihtomiehen roolissa. Hyökkääjä on pelannut 116 minuuttia ja tehnyt neljä maalia.

- Marcus on hyvä viimeistelijä ja hän on nostamassa seurajoukkueessa profiiliaan. Nyt on hyvä hetki kokeilla Huuhkajissa.

Toinen Huuhkajiin nouseva pelaaja on Onni Valakari, joka on ollut Pikkuhuuhkajien merkittävä vastuunkantaja. Hänet valittiin viime syksynä ikäluokan vuoden pelaajaksi Suomessa. Valakari jätti Suomen kentät 2018 siirryttyään Norjan pääsarjaan. Viime vuonna hän jatkoi matkaansa Kyprokselle Paulus Arajuuren seuratoveriksi Pafokselle.

- Onni on takuuvarma pelaaja, joka menee urallaan koko ajan askel askeleelta eteenpäin. Hänen asenteensa jalkapalloon ja elämään yleensä on loistava. On hienoa, että hän pääsee näyttämään ja uskon, että onnistumisia tulee.

- Isot roolit ensin Norjassa ja nyt Kyprosella ovat vieneet Onnia eteenpäin. Seuraava vaihe voi olla jo hyvinkin kilpailukykyisessä seurassa.

Pikkuhuuhkajien vuoden viimeisen tapahtuman kokoonpano kuvastaa U21-maajoukkueen tehtävää. Ryhmän kokeneimmat pelaajat ovat syntyneet vuonna 1998 ja nuorimmat 2002. Uusia lahjakkuuksia tulee sisään ja vanhemmat siirtyvät yhä lähemmäs A-maajoukkuetta.

- Olemme koko ajan yhteydessä Riven kanssa. Meidän tehtävämme on kouluttaa pelaajia Huuhkajien vaatimustasolle ja toimintatavoille. On selvä, että meillä on myös kilpailulliset tavoitteet, ilman muuta. Esimerkiksi Tanskaa vastaan meillä oli puolet kokoonpanosta sellaisia nuoria, jotka voivat pelata myös seuraavissa karsinnoissa.

- Viljami Sinisalo tulee tähän tapahtumaan uutena mukaan. Hän on nostanut profiiliaan Aston Villassa ja on päässyt lainalle pelaavaksi maalivahdiksi (Ayr United FC). William Jääskeläinen pelaa maaotteluviikollamme kolme ottelua seurajoukkueeseen, joten päätimme nyt näin, Malinen kertoo.

Moni pelaaja mahtuu siis ikänsä puolesta seuraavaankin projektiin, mutta osalle nuorisopolku tulee nyt päätökseen. 2020 jää kaikkien mieleen koronan vuoksi ja pandemialla on ollut suuri vaikutus myös maajoukkuetoimintaan.

- Aloitimme karsinnat todella hyvin (vierasvoitto Ukrainasta) ja olimme oikein hyvin valmistautuneita kevääseen. Mukaan oli tulossa uusia pelaajia, kuten Malick Thiaw. Maaliskuussa ohjelmassa olivat ystävyysottelu Unkaria vastaan ja tämä Malta-peli, mutta nehän sitten peruuntuivat ja siirtyivät. Kesänkin pelit jäivät ja nyt syksyllä on ruuhkaa. Tämä on ollut todella erikoinen vuosi.

- Syksyllä olemme tehneet kohtuullisen hyvään työtä, mutta läpimurtotulosta tai -suoritusta ei tullut. Maltaa vastaan haluamme voiton ja lohkosta kolmannen sijan. Vuoteen mahtuu kuitenkin paljon lupauksia antavia asioita ja pelaajatarinoita, päävalmentaja toteaa.

Joukkueesta on lisäksi sivussa Jaakko Oksanen loukkaantumisen vuoksi.

Pelaajat Maltaa vastaan:
Viljami Sinisalo Ayr United FC
Hugo Keto HJK
Juho Hyvärinen RoPS
Aapo Mäenpää IFK Mariehamn
Martti Haukioja FC Inter
Matias Vainionpää SJK
Robin Tihi AIK
Mikael Almen Ilves
Aapo Halme Barnsley FC
Niilo Mäenpää IFK Mariehamn
Miko Virtanen Aberdeen FC (nimettiin Jaakko Oksanen AFC Wimbleton tilalle 5.11.)
Lucas Lingman HJK
Kevin Kouassivi-Benissan FC Inter (nimettiin Mikael Soisalo SV Zulte Waregem tilalle 9.11.)
Timo Stavitski MVV Maastricht
Enoch Banza HJK (nimettiin Serge Atakayi SJK tilalle 9.11.)
Jasin Assehnoun FC Lahti
Eetu Vertainen HJK (nimettiin Onni Valakari Pafos FC/Saku Ylätupa IFK Mariehamn tilalle 13.11.)
Naatan Skyttä Ilves
Tobias Fagerström Hamburger SV II