Pikkuhelmareilla vaihtelevat arpaonnet

• Maajoukkueet

U17- ja U19-tyttöjen EM-karsintalohkot arvottiin eilen torstaina Sveitsin Nyonissa.

U17-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) arvottiin samaan karsintalohkoon Saksan, Portugalin ja Bosnia-Hertsegovinan kanssa. Päävalmentaja Marko Saloranta (kuvassa) myöntää, että arpaonni olisi voinut olla huomattavasti parempi.

– Lohkomme on yksi karsintojen kovimpia. Saksa on ikäluokan ykköseksi sijoitettu Euroopassa, ja Portugali on kolmoskorin parhaiten sijoitettu. Bosnia-Hertsegovina on EM-kisojen järjestäjämaa, ja he panostavat varmasti joukkueeseen, Saloranta toteaa.

2005 syntyneiden maajoukkueen vuosi alkoi helmikuun leirillä, jonne nimettiin kolme maalivahtia sekä 24 kenttäpelaajaa. Joukkue pelasi Eerikkilässä harjoitusottelun, joka päättyi hienoon 4–2-voittoon Kansallisen Liigan HPS:sta.

– Meillä on tosi laaja rinki hyviä pelaajia. Monella pelipaikalla on tosi kova kilpailu, mikä on tosi hyvä asia. Etenkin maalivahdeissa – meillä on kymmenkunta maalivahtia, jotka voivat nousta maajoukkueympyröihin.

Valmistautuminen EM-karsintaturnaukseen jatkuu toukokuussa, kun ikäluokan alueturnaus järjestetään Eerikkilässä. Alueturnauksen jälkeen nimetään ryhmä kesäkuulle, jolloin joukkueen on tarkoitus pelata kaksi maaottelua.

Heinäkuun alussa Suomi osallistuu Tanskassa pelattavaan avoimeen PM-turnaukseen. Turnaukseen osallistuvat kaikki pohjoismaat (uutena Färsaaret) sekä Hollanti. Kovatasoista turnausta täydennetään vielä yhdellä maalla.

– Viimeiset ottelumme ennen EM-karsintaturnausta ovat elo-syyskuun vaihteessa Eerikkilässä, kun pelaamme kahdesti Tanskaa vastaan. Se, ettei meillä ole tapahtumia sen jälkeen, aiheuttaa haasteita – etenkin, kun kotimaan sarjat päättyvät kuukautta ennen karsintaa. Meidän täytyy varmistaa, että pelaajamme ovat tästä huolimatta hyvässä vireessä.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) saa puolestaan vastaansa Tanskan, Unkarin ja Turkin. Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas otti arvontatuloksen vastaan varsin tyytyväisenä.

– Jos puhtaasti rankingeja katsoo, tulos oli meidän kannaltamme hyvä. Esimerkiksi Tanska oli ykköskorin heikoimmin sijoitettu maa. Ranking ei kuitenkaan kaikkea kerro totuutta, Pitkäkangas toteaa.

– Tykkään paljon uudesta formaatista, jossa on A- ja B-liigat. Se mahdollistaa kovat pelit jo karsinnan ensimmäisessä vaiheessa, kun aiemmin ensimmäinen vaihe on välillä mennyt eri maiden väliseksi maalintekokilpailuksi.

2003 syntyneiden edelliset maajoukkuetapahtumat ovat viime vuoden puolelta, mutta muutama pelaaja oli mukana vuotta vanhempien tammi- ja helmikuun maajoukkueleireillä. Pitkäkangas näkee, että ikäluokassa on erinomainen kilpailutilanne.

– Ikäluokka on todella mielenkiintoinen, ja kuvaavaa on, että useampi oli mukana vuotta vanhemmissa. He ovat kärsineet koronatilanteesta, emmekä valitettavasti saaneet järjestettyä heille kevään tapahtumaa, Pitkäkangas sanoo.

– Vaikkemme leireile hetkeen, teemme tarkkailua aktiivisesti kevään aikana ja tulemme tukemaan pelaajia heidän omissa seuraympäristöissään. Kilpailutilanne on todella hyvä joka pelipaikalle, ja sitä vauhdittaa se, että 2004 syntyneitä tulee mukaan jo kesäkuussa. Myös 2004 syntyneet ovat kärsineet todella paljon koronavirustilanteesta.

U19-tyttöjen valmistautuminen lokakuun tosipeleihin alkaa toden teolla kesäkuussa. Eerikkilän leirin ryhmä koostuu 2003 ja 2004 syntyneistä pelaajista. Seuraava ja samalla viimeinen karsintaturnaukseen valmistava tapahtuma on luvassa syyskuussa, jolloin U19-tytöt leireilee ja pyrkii pelaamaan tuplamaaottelun. U18-tytöille (2004 syntyneille) on syyskuussa oma maajoukkueleiri, jonka aikana pyritään pelaamaan tuplamaaottelu.

Sekä U17- että U19-tytöissä lohkojen kolme parasta maata jatkaa A-liigan toiselle kierrokselle, ja lohkojen neljänneksi sijoittuneet maat putoavat B-liigaan. Toisen kierroksen A-liigan lohkovoittajat (seitsemän maata) etenevät lopputurnaukseen.

U17-tyttöjen lopputurnaus pelataan Bosnia-Hertsegovinassa toukokuussa 2022 ja TU19-tyttöjen Tshekissä heinä-elokuussa 2022.

U17-tyttöjen karsintaottelut Portugalissa:
8.11.2021 Portugali – Suomi