Pettymys vaihtui optimistisuudeksi – futsalmaajoukkue kääntää katseet kohti Kazakstania

• Maajoukkueet
  • Futsal

Futsalmaajoukkue aloitti EM-kilpailut 3-3-tasapelillä Italiaa vastaan. Ottelun jälkeen sinivalkoisten leirissä vallitsi pienoinen pettymys, mutta seuraavan päivän aikana mieli on kirkastunut.

Suomi pisti maailman huippujoukkueisiin ja EM-kilpailujen ennakkosuosikkeihin lukeutuvan Italian tiukoille. Suomi johti Panu Aution maalilla vielä loppuhetkillä, mutta Italia nousi tasoihin reilu minuutti ennen loppua Cainan De Matosin maalilla.

Ottelun jälkeen suomalaispelaajat olivat pettyneitä voiton livettyä käsistä viime hetkillä. Nukutun yön jälkeen tulos on kuitenkin alkanut maistua paremmalta.

- Tämän päivän puolella on ollut parempi fiilis pelistä, mutta pelin jälkeen olimme tosi pettyneitä. Lopulta se oli ihan hyvä tulos ja siitä löytyy paljon positiivisia asioita, erinomaisen ottelun Suomen maalissa pelannut Antti Koivumäki miettii.

- Olimme kahdesti johdossa ja voittokin oli saavutettavissa. Se kertoo kuitenkin sen, ettemme tulleet tänne vain turisteina katsomaan meininkiä, vaan tekemään tulosta, Koivumäki jatkaa.

Ottelu oli suomalaisen futsalhistorian ensimmäinen arvokisaottelu. Maamme-laulun soidessa monella olivat tunteet pinnalla, kun pitkä taival ja vuosien unelma oli vihdoin saanut palkintonsa. Koivumäki pysyi omien sanojensa mukaan kuitenkin viileänä.

- Oli yllättävää, ettei pelin alkaessa juuri jännittänyt. Sitä oli niin keskittynyt ja valmiina peliin, ettei sitä tullut ajateltua, että se oli Suomen ensimmäinen peli futsalin arvokisoissa. Sitä pystyi asennoitumaan, että se oli peli muiden joukossa.

Päävalmentaja Mico Martic kehui Koivumäen torjuntoja ottelun jälkeen ja maajoukkuevahti eliminoikin italialaisten yritykset kerta toisena jälkeen. Vahvasta pelistä huolimatta hän ei ollut täysin tyytyväinen omaan suoritukseensa.

- Olen aika itsekriittinen. Siinä tuli muutama torjunta, mutta myös paljon jäi myös parannettavaa. Esimerkiksi heitot lipsahtivat laidasta yli. Myös ensimmäisessä ja toisessa maalissa sijoittuminen olisi voinut olla parempaa. Ehkä kolmannessakin, mutta se tuli Jukan (Kytölä) jalkojen välistä. Ihan ok, mutta parannettavaakin jäi, Koivumäki arvioi esitystään.

Avausottelun jälkeen joukkue on saanut karstat putsattua koneesta ja Koivumäen mukaan joukkue lähtee paremmista lähtökohdista seuraaviin peleihin.

- Näissä peleissä on enemmän vauhtia kuin liigan peleissä ja vedot tulevat kovempaa. Seuraavaan matsiin on helpompi lähteä sekä pelaajien että maalivahdin, kun kaikille tempo on taas tuttu.

Kazakstan vastassa maanantaina

Suomi kohtaa seuraavaksi maanantaina Kazakstanin. Tarkempi tutustuminen tulevaan vastustajaan aloitetaan lauantaina.

- Tänään vielä käytiin eilistä peliä läpi, mutta varmaan jokaisen pään sisässä katsetta on siirretty jo Kazakstaniin. Huomenna alamme joukkueena käymään enemmän heidän pelaamistaan läpi, valottaa Koivumäki.

Kazakstan sijoittui syksyn MM-kilpailuissa neljänneksi. Brasilialaissyntyisten pelaajien veturoima joukkue on erittäin taitava ja käyttää maalivahtia aktiivisesti pelinrakentelussa ja hyökkäyspelaamisessa. Koivumäki tietää tulevan vastustajan tason.

- He ovat laadukas joukkue ja heillä on hyvä maalivahti. He pelaavat vähän erilaista peliä. He tykkäävät pelata paljon ylivoimalla ja pitää palloa. On tärkeä miten puolustamme ja prässäämme heitä vastaan. Eivät he vaikeusasteeltaan ole sen erilaisempia kuin Italiakaan.

Kazakstan aloitti oman kisataipaleensa 4-4-tasapelillä Sloveniaa vastaan. Kazakstan oli pitkään pinteensä, mutta nousi ottelun lopussa kahden maalin takaa tasoihin. Toiselle ottelukierrokselle lähdettäessä lohkon tilanne on tasainen, sillä kaikki joukkueet ovat tasapisteissä.

- Tämä on tiukka lohko ja tässä voidaan pelata paljon ristiin. Lohkon ratkaisut menevät viimeiseen asti, ennakoi Koivumäki.

Suomi ja Kazakstan kohtaavat maanantaina 24.1. Ottelu alkaa kello 21.30.

• Futsalmaajoukkue