Pertti Alaja in memoriam

Suomen Palloliiton puheenjohtaja Pertti Johannes Alaja syntyi 18.2. 1952 Helsingissä. Hän oli 65-vuotias kuollessaan vaikeaan sairauteen Espoon sairaalassa. Koulutukseltaan Alaja oli ekonomi, mutta urheilu ja etenkin jalkapallo veivät miehen mukanaan.

Pertti Alaja pelasi jalka- ja käsipalloa nuoresta asti HJK:ssa ja poikamaajoukkueissa. Jalkapallon SM-sarjassa Alaja debytoi kuitenkin Valkeakosken Hakan paidassa, jossa maalivahti pelasi vuodet 1971–72. Valkeakoskelta tie vei kuitenkin takaisin tuttuun sinivalkoiseen raitapaitaan. HJK:n riveissä Alaja voitti jalkapallon Suomen mestaruuden 1973. Samaan aikaan käynnistyi myös 29 A-maaottelua sisältänyt taival Suomen paidassa. SM-sarjassa Alaja ehti edustaa myös OTP:tä kausilla 1976–77, ennen kuin matka vei Tanskan Ikastiin. Ulkomailla tutuiksi tulivat myös Edmonton Drillersin ja Malmö FF:n pukukopit.

Suomeen palattuaan Alaja toimi mainos- ja markkinointitehtävissä, mutta rakasta lajiaan hän ei silti jättänyt. Alaja oli tuttu näky penkin päässä, toimien niin Pallo-Poikien kuin HIFK:nkin valmentajana. Aktiivinen ja idearikas mies huomattiin myös Palloliitossa, jonka apulaispääsihteeriksi Alaja nimitettiin vuonna 1988. Stig Holmqvistin jätettyä pääsihteerin tehtävän vuotta myöhemmin, Alaja nimitettiin tehtävään puheenjohtaja Pentti Seppälän toimesta.

Kansainvälisissä tehtävissä kunnostautunut pääsihteeri jätti tehtävänsä siirtyessään johtamaan Pohjoismaiden yhteishakua vuoden 2008 EM-turnauksen saamiseksi Pohjolaan 2000-luvun alussa. Palloliitto ei kuitenkaan jäänyt taakse, kun Alaja valittiin toiseksi varapuheenjohtajaksi vuosiksi 2004–06 Kuopion liittokokouksessa. Palloliiton puheenjohtajaksi hänet valittiin Helsingissä 2012 ja uudelleen vuonna 2016.

Pertti Alaja tunnetaan myös Suomen kautta aikain kokeneimpana kansainvälisenä jalkapallotoimijana. Niin Kansainvälinen jalkapalloliitto (FIFA) kuin Euroopan jalkapalloliitto (UEFA) luottivat hänen osaamiseensa aina vuodesta 1990 alkaen. Alaja oli tuttu nimi useissa eri valiokunnissa, mutta myös useissa operatiivisissa tehtävissä, joista ensimmäinen oli MM-lopputurnauksen pääkoordinaattorin rooli Nantes’ssa vuonna 1998. Operatiiviset tehtävät huipentuivat MM-turnauksen turnausjohtajan rooliin vuosina 2008–10, jolloin Alaja asui Johannesburgissa vastaten Etelä-Afrikan paikallisjärjestelyistä. Maa oli tuttu jo entuudestaan, sillä FIFA uskoi suomalaiselle Etelä-Afrikan riitaisten jalkapalloliittojen rauhanvälittäjän tehtävän vuonna 1996.

Kansainvälisiä huippuotteluita Alajalle kertyi delegaatin roolissa useita satoja, mukaan lukien Mestareiden liigan loppuottelu 2015. Myös luottamustehtävät kansainvälisissä kattojärjestöissä jatkuivat aina loppuun saakka. Alajan viimeiseksi huipputapahtumaksi jäi kuitenkin Suomessa Palloliiton 110-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetty UEFA:n kongressi, jossa hän toimi tuttuun tapaansa loistavana isäntänä.

Palloliiton puheenjohtajana Alaja käynnisti Seurojen Palloliittona tunnetun hallintouudistuksen, jonka loppuunsaattamista hän ei itse valitettavasti pääse seuraamaan. Kirjallisista ansioistaan tunnetun puheenjohtajan kynästä lähti myös jalkapallon harrastajamäärän nopean kasvun käynnistänyt Kaikki Pelaa-ohjelma.

Suomen Palloliitto ja kotimainen sekä kansainvälinen jalkapalloperhe yhtyvät Pertti Alajan läheisten suruun.

• Palloliitto