”Pelaamme nyt yhdessä meidän jokaisen hyvinvoinnin puolesta”

Jalkapallo on muun maailman tavoin uudessa tilanteessa. Sarjat ja treenit ovat pysähtyneet, pelaajat harjoittelevat omatoimisesti parhaansa mukaan ja ilmassa on paljon kysymyksiä, mutta vielä vähän varmoja vastauksia. Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande valottaa asioita meitä kaikkia koskettaviin ajankohtaisiin kysymyksiin toimittaja Jouko Vuorelan haastattelussa.

Koronavirus jyllää, mutta mitä ajatuksia sinulla on siitä, milloin Suomessa pääsee taas pelaamaan jalkapalloa?

Arvioimme sitä Palloliitossa luonnollisesti koko ajan. Vaihtoehtoina on pelata koko kausi, puolikas kausi tai ei otteluita lainkaan. Optimistisin arvio on, että sarjat käynnistyisivät kesäkuun alussa. Todennäköisemmässä skenaariossa pääsisimme liikkeelle viimeistään elokuussa. Pahin vaihtoehto olisi, että tällä kaudella ei pelata ollenkaan. Tässä vaiheessa kaikki arvaukset kauden aloituskohdasta ovat yhtä hyviä. Selvää on kuitenkin, että etenemme hallituksen ja THL:n linjauksien mukaisesti ja teemme kaikkemme sen puolesta, jotta koronavirus voitetaan. Nyt tärkeintä on turvata suomalaisten terveyttä ja suojella riskiryhmiä.

Minkälainen treenaaminen on mahdollista tällä hetkellä?

Omatoiminen treenaaminen on nyt paras ja ainoa vaihtoehto. Omien lasten ja perheen kanssa voi myös ainakin toistaiseksi mennä kentälle pelaamaan sekä ulkoilla ja urheilla turvavälit huomioiden. Viranomaisten ja liikuntapaikkojen ohjeita tulee noudattaa. Nyt pitää muistaa olla erityisen huolellinen terveyden kanssa. Vain terveenä voi harjoitella.

Millaista tukea Palloliitolla on tarjolla valmentajille?

Kriisi voi olla myös mahdollisuus. Olemme urheilutoimenjohtaja Hannu Tihisen ja koulutuspäällikkö Matti Lähitien kanssa miettineet, miten pystyisimme yhdessä seurojen kanssa kouluttamaan valmentajia etänä nyt, kun normaalia valmennustoimintaa ei ole käynnissä. Tämä on isommassa työstössä tällä hetkellä. Pyrimme saamaan etäkoulutuksen käyntiin mahdollisimman nopeasti, jotta seuroilla on entistä enemmän osaavia ja koulutettuja valmentajia, kun tilanne palaa normaaliksi. Valmentajat ja seurat ovat suomalaisen jalkapallon ja pelaajakehityksen kulmakivi nyt ja tulevaisuudessa.

Miten muuten voitte auttaa seuroja?

Olemme antaneet seuroille tukea ja neuvontaa, miten ne voivat sopeutua poikkeukselliseen tilanteeseen. Suomessa on 885 hyvinkin erilaista seuraa. Mitä suurempi kulubudjetti seuralla on, sitä nopeampia toimenpiteiden pitää olla, jotta seura pysyy hengissä.

Meidän suurin roolimme on vaikuttaminen. Viemme valtiolle ja kunnille tietoa siitä, miten iso kansanliike olemme ja miten seurat pitävät Suomen liikkeellä. Nyt seurat tarvitsevat apua. Olemme yhdessä Olympiakomitean ja muun liikunta- ja urheiluyhteisön kanssa esittäneet opetus- ja kulttuuriministeriölle erityisavustuspakettia seuroille.

Onko seuroilla mahdollisuus saada taloudellista tukea Palloliitolta?

Myös sitä mietitään ensi maanantaina Palloliiton hallituksen kokouksessa, kun arvioidaan liiton taloudellista liikkumavaraa. Vaikka kaikki rahat liiton kassasta jaettaisiin seuroille, ei se paljon auttaisi pidemmällä aikavälillä, koska seuroja on niin paljon. Pientä apua seurat voivat saada joustoista kilpailutoiminnan maksuihin.

Miten Huuhkajien EM-kisapaikasta saamat eurot, riittääkö niistä seuroille?

Olemme saaneet UEFA:lta EM-kisapaikan tuomista rahoista 75 prosenttia. Tulevan strategian toteuttamiseen koko summasta on suunniteltu käytettäväksi seuraavien neljän vuoden aikana yhteensä 4,5 miljoonaa euroa. Nyt voidaan miettiä, viedäänkö uudessa tilanteessa palkintorahoja budjettiin nopeammalla aikataululla. Tulee toki varmistua siitä, että tuo raha on liittojen käytettävissä suunnitellun mukaisesti.

Minkälaista keskustelua olette käyneet muiden jalkapalloliittojen kanssa?

Eniten olemme vaihtaneet tietoa pohjoismaisten liittojen kanssa. Keskusteluissa on ollut kaksi tasoa. On puhuttu seurojen, valmentajien, pelaajien ja erotuomareiden tilanteesta. Ja on puhuttu, miten liitot pystyvät järjestämään omaa toimintaansa vaikeassa tilanteessa. Myös kansainvälisesti tilanne on hyvin vaikea, mutta myönteistä on ollut ihmisten aito halu tukea ja auttaa toisiaan yli maarajojen. Lisäksi olemme keskustelleet tiiviisti Suomen sisällä Olympiakomitean, muiden lajiliittojen ja sidosryhmiemme kanssa.

Norjan liitto on laskenut miesten ja naisten päävalmentajien palkkaa 20 prosenttia? Onko Palloliitossa edessä sopeutustoimia?

Kyllä ennemmin lasken omaa palkkaani kuin päävalmentajiemme! Mutta on selvää, että kaikkien pitää sopeutua, koska asiat ovat muuttuneet näin radikaalisti. Meidän talous- ja toimintasuunnitelmamme on mennyt täysin uusiksi. Toisaalta emme pysty tekemään asioita, joita suunnittelimme tekevämme ja toisaalta enää ei ole tehtäviä, joita meillä oli suunnitelmassa. Keskustelemme tällä viikolla johtoryhmässä ja henkilöstömme edustajien kanssa tarkemmin siitä, miten tekemisemme lähikuukausina muuttuu ja millaisia toimenpiteitä tarvitaan. Sama tilanne on kaikissa Pohjoismaiden liitoissa.

Mitä Palloliiton hallituksen kokouksessa päätetään ensi maanantaina?

Puolet ajasta käymme läpi koronaviruksen aiheuttamia muutoksia jalkapallotoimintaan ja talous- ja toimintasuunnitelmaan sekä mitä voimme tehdä seurojen auttamiseksi. Jokaiselle kolmelle kausivaihtoehdolle tulee omat suunnitelmansa. Toisella puoliskolla käymme läpi strategiatyötämme, jolla pyrimme vastaamaan siihen, miltä jalkapallomaailma näyttää 5–10 vuoden päästä. Sekin työ näyttäytyy nyt aika lailla uudessa valossa.

Mitä vielä haluaisit sanoa jalkapalloperheelle?

Nyt tärkeintä on, että traagisessakin tilanteessa sitoudumme kaikki Suomen hallituksen ja THL:n ohjeisiin ja noudatamme niitä huolellisesti viruksen leviämisen hidastamiseksi. Ajat ovat todella haastavat, mutta toisiamme tukemalla ja aktiivisesti yhteisiä ratkaisuja etsimällä meillä on mahdollisuus nousta tästä tilanteesta entistä vahvempina. Suomalaiseen futisperheeseen kuuluu puoli miljoonaa ihmistä. Meidän toimillamme on suuri vaikutus kriisistä selviytymiseen koko yhteiskunnan mittakaavassa. Pelaamme nyt yhdessä meidän jokaisen hyvinvoinnin puolesta.

Voit lähettää jatkossa ajankohtaisia kysymyksiä pääsihteerille osoitteeseen: [email protected]
    Poimimme ajankohtaiset ja eniten kysytyt kysymykset mukaan juttusarjaan.

• korona