Pelaajatarkkailu tärkeä osa nuorten lopputurnauksia

• Maajoukkueet

Palloliiton vanhempien ikäluokkien lopputurnaukset ovat myös tärkeitä pelaajatarkkailutapahtumia. Tarkkailu kohdistuu erityisesti poikien C15- ja C14 -ikäluokkiin, joissa Palloliitto järjestää aluejoukkuetoimintaa, ja maaottelut alkavat.

Viime viikonloppuna Palloliiton aluevalmentajat jalkautuivat Tornion ja Haaparannan Kai Pahlman SM -lopputurnaukseen sekä Valkeakosken SPL P15 -kakkostason turnaukseen. Aluevalmentajat saivat pelaajatarkkailuapua seuroissa Palloliiton tuella työskenteleviltä talenttivalmentajilta sekä alueellisilta maalivahtivalmentajilta.

Talenttivalmentajien osaamista hyödynnetään myös D13 -ikäluokan lopputurnauksissa, viime viikonloppuna Jyväskylässä ja kuluvalla viikolla Salossa.

- Viime viikonlopun C15 -lopputurnauksissa vuonna 2003 syntyneet pelaajat antoivat viimeisiä näyttöjä elokuun Ruotsi-maaotteluja ajatellen, Tornion tarkkailutiimiä johtanut Lännen aluevalmentaja Teemu Eskola sanoo.

- Tietenkään pelkästään näiden turnausten perusteella ei maajoukkuevalintoja tehdä, vaan alla on jo vuoden verran aluetoimintaa viidellä eri alueella, maajoukkueleirejä ja -turnaus, lukuisia tarkkailtuja sarjaotteluita sekä paljon keskusteluja seuravalmentajien kanssa, Eskola muistuttaa.

- Mutta sekä Torniossa että Valkeakoskella oli pelaajia, jotka selvästi kohensivat osakkeitaan maajoukkue- ja aluetoimintaa ajatellen.

Kai Pahlman -lopputurnaus päättyi TPS:n voitonjuhliin. OLS sai hopeaa ja HJK pronssia.

- TPS oli yhtenäinen ja intohimoinen. Joukkueen valmennus oli saanut pelaajat henkisesti ja fyysisesti oivalliseen vireeseen, Eskola kehuu.

Pelaajatarkkailijat etsivät kaikista turnausjoukkueista yksilöitä, jotka erottuvat omilla vahvuuksillaan ja vaikuttavat positiivisesti pelin kulkuun.

- Tarkkailu ei ole helppoa, koska tässä iässä pelaajien biologiset erot voivat olla suuria. Mutta yritteliäät ja innostuneet, pelissä koko ajan läsnä olevat pelaajat erottuvat aina.

Tämän vuoden Kai Pahlman -lopputurnaus sisälsi muutamia tilastokummajaisia. Mestari-TPS voitti turnauksen kaikki kolme jatkopeliään rangaistuspotkukilpailujen jälkeen. Kotijoukkue TP-47 yj teki turnauksen kuudessa pelissä vain yhden maalin, eikä ottanut voittoja, mutta pääsi silti puolivälieriin. FC Jazz/Karhu-Futis yj ei hävinnyt, mutta ei voittanutkaan yhtään viidestä ensimmäisestä pelistään ja jäi viiden tasapelin jälkeen jumbofinaaliin.

Maaleja turnauksessa syntyi kokonaisuudessaan varsin vähän. Lukemiin 0-0 päättyi turnauksessa peräti 11 ottelua.

- Kollektiivinen puolustaminen ja maalivahtipeli onnistuivat monilla joukkueilla. Hyökkäyspelissä oli usein enemmän kehitettävää.

Mutta vähämaalisuus kertoi myös otteluiden tasaisuudesta. Vuodesta 2011 Kai Pahlman -lopputurnauksia läheltä seurannut Eskola toteaakin joukkueiden välisten tasoerojen pienentyneen.

- Eri seuduille on syntynyt selkeämpiä pelaajan polkuja pienemmästä seurasta isompaan. Lisäksi yhteisjoukkueet ovat yleistyneet. Näiden myötä isompi osa ikäluokan parhaista pelaajista pääsee pelaamaan toistensa kanssa, ja saavat tavoitella Suomen mestaruutta. Samalla voimasuhteet tasoittuvat.

Tällä viikolla Palloliiton tarkkailutiimi ahertaa Eerikkilän urheiluopistolla sekä Seinäjoella. Näillä paikkakunnilla pelataan poikien C14 -ikäluokan SPL ykkös- ja kakkostason lopputurnaukset.

- C14-ikäluokassa alkaa aluetoiminta viidellä eri alueella nyt elo-syyskuussa. Nämä turnaukset ovatkin aluetoimintaa ajatellen tärkeitä näyttöpaikkoja.

- Pitää kuitenkin muistaa, että aluetoiminta kestää puolitoista vuotta, ja sen aikana tehdään jatkuvaa pelaajatarkkailua. Uusia pelaajia otetaan mukaan oikeastaan jokaiseen leiritykseen mittamaan omaa tasoaan.

- Eli yhdenkään pelaajan ei kannata tulevana viikonloppuna stressata, että tarkkailun takia pitäisi juuri nyt onnistua. Kunhan yrittää täysillä ja pelaa joukkueelleen, niin jo sillä jättää itsestään varmasti positiivisen kuvan, Eskola muistuttaa.

• pelaajakehitys
  • Valmentajat