Pekka Luhtanen Hall of Fameen

Jalkapallon pelianalyysin pioneeri Pekka Luhtanen on nimetty suomalaisen jalkapallon kunniagallerian, Hall of Famen, 65. ikoniksi.

Arvostettu emeritusprofessori Pekka Luhtanen nimettiin Hall of Fameen Huuhkajien Ukraina-ottelun yhteydessä. Liikuntatieteiden tohtorin kiinnostus jalkapallotutkimusta kohtaan alkoi loukkaantumisen jälkeen.

- Syvällisempi lähestymistapa jalkapalloon lähti siitä liikkeelle, että katkaisin jalkani ottelussa ja sen jälkeen alkoi tulla tietyllä tavalla vieroitusoireita jalkapalloon. Päädyimme Jyväskylän Palloilijoiden nuorten valmentajien kanssa, että rupeamme tekemään seuralle valmennusohjelmaa eri ikäkausille. Siitä muodostui myös kirja "Jalkapallon alkeet ja valmennuksen perusteet", Luhtanen kertoo.

Luhtanen väitteli liikuntatieteiden tohtoriksi 1980-luvun alussa Jyväskylän yliopistossa. Kansainvälisenä puhujana pitkään toimineen Luhtasen saavutuslista on komeaa luettavaa.

• 126 jalkapalloon liittyvää julkaisua
    • 127 maaottelua valmennustehtävissä
    • Tutkimuskeskus KIHU:n emeritustutkija
    • Suomen Palloliiton kouluttajana 40 vuotta (1975 - 2015)
    • UEFA:n teknisen valiokunnan jäsen 16 vuotta (1982 - 1998)
    • Suomen Palloliiton kultainen ansiomerkki
    • UEFA:n ainaisjäsen
    • Palloliiton ainaisjäsen
    • Opetusministeriön kultainen ansioristi
    • Life member, International Society of Biomechanics in Sports

- Jalkapallo on merkinnyt minulle paljon. Olen saanut ystäviä ympäri maailmaa ja päässyt vierailemaan noin 40 maassa. Myös valinta Hall of Fameen merkitsee minulle paljon. Siinä tulee käytyä läpi ura pelaajana, pelaajakehityksessä, valmentajana, valmentajakehityksessä ja valmentajakoulutuksessa, Luhtanen sanoo videolla, jonka voit katsoa täältä >>

Hall of Fameen nimettyjä henkilöitä kutsutaan nimellä Ikoni. Pekka Luhtanen on Hall of Famen 65. ikoni.

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina.

Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä. Henkilö voi päästä kunniatauluun lopetettuaan aktiiviuran vähintään kolme vuotta sitten. Jalkapallomuseo ylläpitää ja kehittää Hall of Famen aineistoa omissa museotiloissaan.

Urheilumuseon Hall of Fame-sivut >>