Paulus Arajuuri: "Meidän pitää pystyä nauttimaan"

• Maajoukkueet

Suomen luottotopparin mukaan joukkueella riittää itseluottamusta historiallisen EM-lopputurnauksen alla.

Huuhkajien EM-avaus on viimeinkin aivan nurkan takana - Tanskan ja Suomen väliseen EM-avaukseen on enää kaksi päivää. Vaikka edessä on historiallinen ja unohtumaton ottelu, huokuu joukkueesta rentous ja positiviisuus. Aina hymyilevä Paulus Arajuuri kertoi keskiviikkona medialle joukkueen tunnelmasta EM-kisojen käynnistymisen alla.

- Aika pitkään olen saanut pelata futista, mutta näin tärkeää ottelua en ole vielä koskaan päässyt pelaamaan. Mutta olemme miettineet paljon sitä, että meidän pitää pystyä nauttimaan ja olla ylpeä sekä kiitollisia siitä, että olemme täällä. Meillä on hyvä itseluottamus - olemme osoittaneet itsellemme, että voimme pärjätä. Tiedämme mihin pystymme, ja uskon tuloksen tulevan sitä kautta, että pystyy mahdollisimman hyvin sulkemaan kaiken ulkopuolisen ympäriltä ja keskittyy joukkueeseen ja omaan pelaamiseen. Kun joka jätkä antaa kaikkensa, uskon että siitä tulee hyvä tulos, "Paukku" sanoi.

50 A-maaottelua vyölleen kerännyt Arajuuri on yksi Suomen puolustuksen peruspilareista. Helsinkiläislähtöisen topparin viereltä on maajoukkueessa usein löytynyt Joona Toivio. Kaksikon yhteispeli tulee olemaan tärkeässä roolissa Huuhkajien EM-kisataipaleella.

- Joona on hyvä ystävä ja loistava fudispelaaja. Olemme tunteneet toisemme tosi pitkään ja meillä on ollut aina sama päävalmentaja, kun olemme pelanneet yhdessä. Jaamme samat puolustuspelin periaatteet. Maajoukkuetasolla se on tosi harvinaista päästä pelaamaan yhdessä näin paljon ja pitkään. Kentällä tilanteet menee nopeasti ja siinä ei ole aina aikaa jäädä miettimään - yhteispelin pitää tulla selkärangasta, Arajuuri sanoo yhteistyöstään Toivion kanssa.

Vielä Venäjällä majaileva Huuhkaja-joukkue matkustaa Tanskaan perjantaina. Tanska kohdataan Parkenilla, joka on tuttu monille suomalaispelaajille. FC Kööpenhaminan kotikentällä ovat pelanneet mm. "Byens Holdin" maalia vuosina 2018-2019 vartioinut Jesse Joronen sekä paikallisvastustaja Brøndbyä edustaneet Arajuuri, Teemu Pukki  ja Lukas Hradecky. Lisäksi Daniel O’Shaughnessylla, Pyry Soirilla, Jukka Raitalalla, Tim Sparvilla ja Joni Kaukolla on kokemusta Tanskan kentiltä.

- Meitä useita, ketkä ovat päässeet sillä stadikalla pelaamaan Kööpenhaminan derbyjä. Se on tuttu paikka ja kaupungista on paljon hienoja muistoja. Ilman muuta se tuo itselle vielä lisää voimaa, kertoi Arajuuri.

• Huuhkajat