Paulus Arajuuri EM-kokemuksesta: ”Tuntuu enemmänkin unelta – todella hyvältä unelta”

• Maajoukkueet

Suomen luottotoppari kertoi ajatuksiaan EM-kisoista keskiviikkona ennen Huuhkajien jatkopaikan ratkaisevia pelejä.

Paulus Arajuuri on ihastuttanut EM-kisoissa jalkapalloväkeä niin Suomessa kuin maailmallakin. Täydet minuutit Huuhkajien puolustuksen keskustassa pelannut Arajuuri kertoo, että historiallista kisakokemusta on vaikea edes kuvailla.

– Kyllä se vaatii aikaa, rauhoittumista ja lepäämistä, että tämän pystyy pukemaan sanoiksi. Paljon erilaisia tunteita ja takki on aika tyhjä. Päällimmäisenä fiiliksenä on kiitollisuus siitä, että on saanut kokea tämän kaiken. Harmitus siitä, että se oli niin lähellä. Kaikki tämä tuntuu enemmänkin unelta – todella hyvältä unelta, Arajuuri sanoo.

”Paukku” on ollut jo vuosien ajan tuttu näky Huuhkajien avauskokoonpanossa. 33-vuotta viime viikolla täyttänyt järkälemäinen toppari teki läpimurtonsa A-maajoukkueessa myöhemmällä iällä kuin monet muut. Se, että Arajuuri pelaa ja loistaa EM-kentillä, on monen asian summa.

– Sitä matkaa ehti miettimään, kun kisat alkoivat lähestymään ja kaikki alkoi konkretisoitumaan. Matka on ollut pitkä Suomen maajoukkueella ja henkilökohtaisesti. Niihin hetkiin, jotka ovat tuoneet tähän pisteeseen, mahtuu paljon. Sattumaa, uhrauksia, hienoja hetkiä, pettymyksiä ja paljon ihmisiä, joille olen ikuisesti kiitollinen.

– Jalkapallon hienous on se, että on niin paljon erilaisia tarinoita. Ei ole yhtä tiettyä – kaikki on mahdollista. Itse olin pitkään maajoukkueessa mukana penkillä. En myöskään kokenut silloin, että olisin ollut valmis tai ansainnut sen paikan. Asiat kyllä tulevat, kun on niiden aika. Junnuille voin sanoa, että suurin kehitykseni pelaajana tuli varmasti silloin 26-vuotiaana, Huuhkajien kapteenistoon kuuluva Arajuuri kertoo.

"Aina voi jossitella"

Seurajoukkuetasolla kyproslaista Pafos FC:tä viime vuodet edustanut keskuspuolustaja pääsi mittaamaan tasoaan maailmanhuippuja vastaan lohkovaiheessa. Muun muassa Venäjän Artjom Dzjuba ja Belgian Romelu Lukaku olivat mieluisia haasteita aina positiiviselle Arajuurelle.

– Se, että pääsee kovassa paikassa pelaamaan kovimpia vastaan, on se ultimaattinen mittari. Mielestäni se on äärimmäisen inspiroivaa päästä kokeilemaan, missä ne omat rajat menee.

Vakuuttavat otteet suurella näyttämöllä ovat herättäneet varmasti seurojen kiinnostuksen Arajuureen ympäri maailmaa. Maajoukkueelle aina kaikkensa antavan pelaajan keskittyminen on kuitenkin ollut täysin Huuhkajissa.

– Tulevaisuus on ihan auki. Fokus on ollut tosi suuresti täällä – tämä on ollut meille kaikille varmasti uran siistein juttu. Olen ollut niin läsnä tässä hetkessä, että en ole ehtinyt uhraamaan ajatuksia sille, että mitä seuraavaksi.

Vastaus kysymykseen ”jatkatko kisojen jälkeen maajoukkueessa” on selvä.

– Ilman muuta. Nautin täällä olemisesta ja maajoukkueesta niin paljon, että olen varmasti käytettävissä, jos vain valinta käy.

Arajuuri on ylpeä joukkueen pelillisistä esityksistä, vaikka Venäjä-pelin lopputulos kaiveleekin vielä häntä – kuten varmasti kaikkia suomalaisen jalkapallon seuraajia.

– Aina voi jossitella, mutta mielestäni joukkue on esiintynyt äärimmäisen hyvin. Meillä oli kaksi kovaa vieraspeliä, mutta meillä oli uskomaton tuki, ja pelien tunnelmaa sekä koko Suomen tukea ei pysty vieläkään käsittämään. Tanskan voittaminen oli uskomattoman kova suoritus. Saimme unelma-alun Venäjä-peliin, ja uskon, että se olisi ollut aika erinäköinen peli, jos se maali olisi hyväksytty. Ne marginaalit ovat niin pienet.

– Meillä on ollut myös tuuria, uskomattomia suorituksia, Luken torjuntoja ja kaikkea muutakin. Ne aina tasoittuvat. Koen, että annoimme parhaan mahdollisen suorituksen, joka meillä oli. Tiedän, että kaikki antoivat kaikkensa.

Belgia-ottelun jälkeen Pietarissa koettiin hieno hetki. Suomalaiskannattajat jatkoivat lauluaan katsomossa pitkään ottelun päättymisen jälkeen. Joukkue palasi pukukopista kiittämään kannattajiaan. Arajuuri haluaa kiittää koko Suomea joukkueen saamasta tuesta.

– Kylmät väreet menee vieläkin. Olimme kaukana kotoa, mutta se tuntui kotipeliltä. Kaikki pelaajat ovat sanoneet, että se fiilis ja kannustus oli ihan uskomatonta. Kaikki se apu ja positiivinen energia, mitä tänne suuntaan on tullut – sitä on vaikea uskoa välillä todeksi.

Katso Paulus Arajuuren haastattelu uusimmasta Huuhkajat-livestä >>

• Huuhkajat