Panu Autio lopettaa maajoukkueuransa

• Maajoukkueet
  • Futsal

Suomen kaikkien aikojen futsalpelaaja Panu Autio, 36, lopettaa upean maajoukkueuransa. Autio pelasi Suomen paidassa yhteensä 149 ottelua ja teki niissä 101 maalia.

Autio aloitti maajoukkueuransa vuonna 2006 ja on pelannut historian eniten futsalmaaotteluita Suomen paidassa. Hän on myös ensimmäinen suomalaispelaaja, joka on pelannut ulkomailla futsalammattilaisena. Pelaamisen lisäksi hän on kirjoittanut futsalista kirjan ja osallistunut myös valmentajakoulutukseen. Hänet on valittu viidesti Vuoden Futsalpelaajaksi.

Autio on ollut suomalaisen futsalin johtotähtenä jo yli vuosikymmenen, ja upea maajoukkueura palkittiin vihdoin paikalla EM-lopputurnaukseen, kun Suomi eteni historiansa ensimmäisessä arvoturnauksessa puolivälieriin. Maanantainen puolivälieräottelu Portugalia vastaan jäi myös Aution maajoukkueuran viimeiseksi.

- Tämä koko EM-matka on ollut minulle yksi unelmien täyttymys. Olen ollut 16 vuotta maajoukkueen matkassa ja unelmoinut siitä, että joku päivä pelaisimme lopputurnauksessa kirkkaissa valoissa ja parhaita joukkueita vastaan. Nyt se toteutui ja pääsin elämään sen vielä uran viimeisten valssien aikana, Autio tunnelmoi.

Suomen futsalmaajoukkueesta yksilöt harvoin nousevat esiin, vaan kyse on koko joukkueen yhteen puhaltamisesta. Vaikka huomio on usein kiinnittynyt nimenomaan Autioon, nostaa hän joukkueen merkityksen esille puhuttaessa maajoukkueen menestyksestä.

- Olen äärimmäisen ylpeä joukkueesta. Olen todella ylpeä saadessani olla osana tällaista joukkuetta. Meillä on loistavia persoonia ja fiksuja ihmisiä, jotka elävät futsalia, hengittävät futsalia ja opiskelevat futsalia. Olemme rakentaneet organisaatiokulttuurin joukkueessa, jossa pelaajat ottavat isoa vastuuta pelistä. Katsomme paljon futsalia, analysoimme aina omat pelimme ja olemme aina halukkaita kehittymään ja oppimaan pelistä yhdessä. Pelaajat ottavat vastuuta joukkueessamme, ja mielestäni se on yksi suurimmista vahvuuksistamme miksi voimme kilpailla joukkueita vastaan, joilla on ehkä parempia yksilöitä. Olemme kollektiivina niin vahvoja ja meillä on niin fiksuja pelaajia, että vaikka vastustajat saattavat olla teknisesti parempia, niin pystymme haastamaan kenet tahansa.

Suomen päävalmentajana yli yhdeksän vuoden ajan toiminut Mico Martic suitsuttaa estoitta kapteeniaan.

- Loistava ihminen ja loistava ammattilainen, vaikka hän onkin amatööripelaaja. Hän on yksi lajin tärkeimmistä henkilöistä koko maailmassa, sillä hänellä on kontaktit kaikkialle. Hän pelasi lähes 150 maaottelua ja teki yli 100 maalia. EM-lopputurnauksessakin hän oli yksi parhaimmista pelaajistamme. Hän on epäilemättä suomalaisen futsalin numero yksi.

• Futsalmaajoukkue