Palloliitto työskentelee turvallisen ja suvaitsevan toimintaympäristön puolesta

• Maajoukkueet

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK selvitti Suomen Palloliiton ja Suomen Jääkiekkoliiton pyynnöstä pelaajien kokemaa häirintää jalkapallo- ja jääkiekkomaajoukkueissa.

SUEK selvitti seksuaalisen ja sukupuoleen perustuvan häirinnän kokemuksia jalkapallo- ja jääkiekkomaajoukkueissa liittojen yhteisestä pyynnöstä. Suurin osa häirinnästä oli tapahtunut muualla kuin maajoukkueessa.

- Urheilu on osa yhteiskuntaa, mikä merkitsee myös ongelmien ja vaikeidenkin asioiden kohtaamista. Meille on äärimmäisen tärkeää, että asia on tutkittu ja selvitetty, jotta voimme tunnistaa ja pyrkiä ratkaisemaan ongelmat. Haluamme tukea ja luoda kentän toimijoille jo tehtyjen toimien lisäksi vielä selkeämpiä keinoja raportoida epäsopivasta käytöksestä ja hakea apua.

- Tavoitteemme on tarjota kaikille jalkapalloa harrastaville turvallinen ja suvaitseva toimintaympäristö, jossa jokainen voi olla rohkeasti oma itsensä. Kiusaamista tai häirintää ei suvaita, ja jos sellaista havaitaan, siihen puututaan välittömästi, pääsihteeri Marco Casagrande toteaa.

Palloliitto toimii aktiivisesti turvallisen harraste- ja urheiluilmapiirin luomiseksi.

- Olemme aktiivisesti mukana kehittämässä Väestöliiton johtamaa Et ole yksin -palvelua, edellytämme päätoimisilta nuorten valmentajilta rikostaustaoteselvitystä, seuratoimijakoulutuksiimme sisältyy aihepiirin koulutusta, seuraamme yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman toteutumista arjessa ja kampanjoimme hyvän harrastamisen ilmapiirin puolesta.

- Lisäksi valmistelemme parhaillaan yhtenäistä toimintaohjetta maajoukkueille ja seuroissa hyödynnettäväksi. Lasten ja nuorten valmentajakoulutusten sisältöön lisätään henkiseen ja fyysiseen turvallisuuteen liittyvät osiot, Casagrande kertoo konreettisista toimista.

SUEKin selvitys toteutettiin vuoden 2018 touko–syyskuun välisenä aikana sähköisenä kyselytutkimuksena. Selvityksessä olivat mukana kaikki jalkapallo- ja jääkiekkomaajoukkueet kaikista ikäluokista. Kyselyyn vastasi 496 urheilijaa, ja vastausprosentti oli 55. Selvityksen tilasivat SUEKilta Suomen Palloliitto ja Suomen Jääkiekkoliitto.

Käynnissä olevat toimet:

- Et ole yksin -palvelun aktiivinen kehittäminen yhteistyössä Väestöliiton kanssa
- Lasten ja nuorten turvallisuus jalkapallossa
o Laatujärjestelmän arviointikäynneissä kriteerinä rikostaustaoteselvitys sekä päätoimisille, oto- ja vapaaehtoisille seurantoiminnassa oleville. Seuralta edellytettään selkeää prosessia, minkä seuran hallitus on myös kirjannut päätöksekseen. Ohjeistus tähän löytyy https://www.seuraohjelma.fi/fin/seuranhallinto/seuratoimijat/vapaaehtoiset/lastenturvallisuusseuratoiminnassa
o Nuorten maajoukkueissa päätoimisten osalta rikostaustaoteselvitys
- Seuratoimijakoulutukset
o SPL 1 ja SPL 2 -koulutusten sisällöissä
o Seurojen joukkueenjohtajakoulutusvastaavien koulutussisällöissä
- Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman toimenpiteiden toteutus
- Kannusta mua -kampanja

Tekeillä olevat toimenpiteet:

- Palloliiton yhtenäinen toimintaohje maajoukkueille ja seuroille