Palloliitto tarkentaa harjoittelua koskevaa ohjeistusta – Lasten ja nuorten sarjatoiminta on tavoitteena käynnistää toukokuussa

Valtakunnalliset nuorten sarjat sekä aikuisten sarjat (liigaa ja ykköstä lukuun ottamatta) on tavoitteena aloittaa viimeistään kesäkuun alussa.

Veikkausliiga, Kansallinen Liiga sekä Naisten ja Miesten Ykkönen käynnistyvät aiemmin julkaistujen ohjelmien mukaisesti. Naisten ja Miesten Kakkonen käynnistyvät kesäkuun alussa. C-lohko voi mahdollisesti käynnistyä jo aiemmin, mikäli alueen rajoitukset ovat löyhemmät. Mikäli sarjan aloittaminen viivästyy kesäkuusta, joudutaan sarjajärjestelmään tekemään muutoksia, joista tiedotetaan myöhemmin.

Palloliiton aluetoiminta tiedottaa tarkemmin alueellisten sarjojen aloittamisesta seuroja ja joukkueita perjantaina 23. huhtikuuta.

Lasten ja nuorten alueelliset sarjat käynnistyvät alueellisten viranomaislinjausten mukaan. Tavoitteena on käynnistää kilpailutoiminta mahdollisimman pian toukokuun alussa. Valtakunnalliset nuorten sarjat on tarkoitus aloittaa viimeistään kesäkuun alussa. Viivästyneen aloituksen johdosta sarjajärjestelmiin on mahdollisesti tulossa muutoksia. Asiasta tiedotetaan lisää mahdollisimman pian.

Aikuisten alemmissa sarjoissa, KKI-toiminnassa ja harrastesarjoissa noudatetaan alueellisten viranomaisten ohjeistuksia. Tavoitteena on käynnistää toiminta kesäkuun alussa ja joillakin alueilla jopa aiemmin, mikäli koronatilanne sen sallii. Sarjajärjestelmiin on luvassa viivästyneen aloituksen takia muutoksia.

Turnausten järjestämisessä on noudatettava alueellisten viranomaisten linjauksia. Lisätietoja turnausten järjestämisestä selvitetään ja niistä tiedotetaan mahdollisimman pian.

Pelinomainen harjoittelu on sallittu

Kaikessa toiminnassa noudatetaan viranomaisten ja Olympiakomitean antamia terveysturvallisuusohjeita turvaetäisyyksistä, käsihygieniasta ja kasvomaskien käyttämisestä. >> Ajankohtaista tietoa koronavirustilanteen vaikutuksesta urheiluun - Suomen Olympiakomitea

Ohjaajien ja 12 vuotta täyttäneiden tulee käyttää kasvomaskia muulloin kuin urheilusuoritusten aikana.
    Harrastusryhmän koko on mitoitettava niin, että osallistujien välillä voidaan säilyttää turvavälit. Suurissa tiloissa voi toimia useampi ryhmä niin, että ryhmät eivät ole keskenään kontaktissa.
    Ryhmäkoon mitoittamisesta ja valvonnasta ja muiden ohjeiden valvonnasta vastaa toiminnan järjestäjä.
    Toiminta on toteutettava tavalla, jossa lähikontakteja voi välttää tai ne vähenevät. Pelinomainen harjoittelu on kuitenkin sallittu.
    Sen sijaan ryhmien välinen pelaaminen ei ole toistaiseksi mahdollista kiihtymis- ja leviämisalueilla tai alueilla, joilla alueellinen viranomainen on pelaamisen kieltänyt.

Nämä ohjeistukset ovat voimassa välittömästi niin kauan, kunnes toisin ilmoitetaan.

Palloliitto jatkaa vuoropuhelua viranomaisten kanssa pelaamisen mahdollistamiseksi mahdollisimman nopeasti.

Pyydämme huomioimaan, että eri alueiden tilanne voi vaihdella, sillä 20 sairaanhoitopiirin lisäksi myös kunnat voivat tehdä jalkapallotoimintaan merkittävästi vaikuttavia päätöksiä.

Tekstiä tarkennettu 22.4. klo 11.30

Alueiden suunnitelmat kännistää jalkapallotoimintaa (päivitetty 23.4.)

Eteläisen alueen tiedote:  Eteläisen alueen sarjojen käynnistäminen
    Itäisen alueen tiedote: Itäisen alueen sarjojen käynnistäminen
    Läntisen alueen tiedote: Läntisen alueen sarjojen käynnistäminen
    Pohjoisen alueen tiedote: Pohjoisen alueen sarjojen käynnistäminen