Palloliitto, Suomen Olympiakomitea ja allekirjoittaneet lajiliitot lähestyivät ministeri Saarikkoa avoimella kirjeellä

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus

Lasten ja nuorten liikunta ja urheilu on mahdollistettava koronaviruksesta huolimatta.

Palloliitto lähestyi tiistaina muiden allekirjoittaneiden lajiliittojen ja Suomen Olympiakomitean kanssa tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikkoa avoimella kirjeellä.

Liikunta- ja urheiluyhteisö on erittäin huolissaan lasten ja nuorten harrastustoiminnan pitkäaikaisesta keskeyttämisestä isossa osassa Suomea. Rajoitustoimenpiteiden vaikutusta tulisi tarkastella myös lasten edun näkökulmasta ottaen huomioon, että lapsilla on ollut aikuisia pienempi rooli tartuntaketjuissa ja he ovat sairastaneet koronaviruksen pääosin lievänä.

Kilpa-ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen selvityksen mukaan urheiluseuratoimintaan liittyvät koronavirustartunnat, altistumistilanteet ja karanteenitoimenpiteet ovat olleet harvinaisia urheilun kokonaisuuteen nähden.

Liikuntaharrastusten keskeyttäminen uhkaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja liikunnan rajoittamisen haitat voivat olla pysyviä. Lasten ja nuorten harrastajamäärissä näkyy jo nyt dramaattisia muutoksia. Harrastajamäärien vähenemisen seurauksena Suomen liikunnan kivijalan eli seurojen toimintaa voidaan joutua lakkauttamaan.

Liikunta- ja urheiluyhteisö on toiminut vastuullisesti viranomaisten ohjeistuksia noudattaen. Liikunta- ja urheiluharrastuksia on rajoitettu osittain tai toiminta on keskeytetty kokonaan epidemian eri vaiheista riippuen. Ymmärrämme, että epidemian hallinnassa pitäminen vaatii rajoituksia, mutta niiden tulisi olla kulloiseenkin tautitilanteeseen nähden oikeasuhtaisia.

Lue tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikolle osoitettu kirje kokonaisuudessaan täältä.