Palloliitto kunnioittaa Mandelan muistoa

Itsenäisyyspäivän aattona 95-vuotiaana kuollut Etelä-Afrikan entinen presidentti Nelson Mandela jätti jälkeensä hienon mallin ja esimerkin.

”Käsittämättömän suurta”

Suomen Palloliiton puheenjohtaja Pertti Alaja tapasi Mandelan vuonna 2003 Robben Islandilla, jossa tämä oli viettänyt aiemmin vankina lähes 30 vuotta. Koko maailman tuntema Mandela oli Alajan mukaan viimeisen päälle rauhan mies.

- Nelson Mandela oli jotain käsittämättömän suurta. Kun hän tuli ulos vankilasta 1990, Etelä-Afrikan kansa odotti räjähdysvalmiina, Alaja muistelee.

- Tämä mies, ”Mabida” lempinimeltään, sai aseet laskeutumaan ja avasikin tien anteeksiantoon ja sovintoon. Hänessä on malli ja esimerkki meille kaikille. Hän ansaitsee nyt leponsa ja meidän kunnioituksemme.

• Palloliitto