Palloliitto ja Yle tiivistävät Helmarit-yhteistyötä

• Maajoukkueet

Yle on vahvasti mukana Suomen naisten A-maajoukkueen karsintaotteluissa kohti Englannissa 2021 pelattavaa EM-lopputurnausta.

Viikonloppuna huipentuvat naisten jalkapallon MM-kisat rikkovat katsojaennätyksiä ympäri maailman. Ylen panos Ranskan MM-kisojen ympärillä on ollut poikkeuksellisen vahva suorien lähetysten, studioiden, tulospalvelun ja kisauutisten muodossa.

Lauantain pronssiottelun keskikatsojamäärä ylsi televisiossa 324 000 katsojaan ja Yle Areenan kautta ottelun seuraaminen nostaa yleisömäärää vielä kymmenillätuhansilla käynnistyksillä. Huippuyleisö ennen sunnuntaina pelattavaa finaalia oli tiistain ja keskiviikon välieräotteluilla, jotka keräsivät ruutujen ääreen yli puolen miljoonan yleisöt.

- Katsojaluvut ovat ylittäneet odotuksemme, ja tämän kokemuksen pohjalta haluamme olla entistä tiiviimmin mukana tekemässä näkyväksi Helmareiden matkaa kohti Englannissa 2021 pelattavia EM-kisoja. Karsintaotteluiden lisäksi seuraamme joukkueen arkea myös ottelutapahtumien ulkopuolella, Yle Urheilun vs. päällikkö Robert Portman sanoo.

Englannin EM-lopputurnaus pelataan heinäkuussa 2021 ja sinne selvittää tiensä järjestäjän lisäksi 15 maata. Jo nyt on varmistunut, että Yle näyttää syyskuussa alkavista EM-karsinnoista ainakin kaikki Suomen kotiottelut suorina lähetyksinä kanavillaan.

- Tämä hieno urheiluteko antaa meidän A-maajoukkueellemme arvokkaan väylän nousta entistä paremmin yleisön tietoisuuteen, mikä puolestaan parantaa kotimaisen Naisten Liigan seurojen toimintaedellytyksiä.

- Helmareiden arvokisatavoite ja urheilullinen osaaminen saavat Ylen kautta ansaitsemansa mahdollisuuden tulla nähdyksi. Näin syntyy myös uusia esikuvia, lajin vetovoima vahvistuu ja edellytyksemme pysyä kansainvälisen kilpailun kyydissä kasvavat, kiittelee yhteistyötä, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande sanoo.

Suomen otteluohjelma EM-karsinnoissa (otteluiden alkamisajat ja pelipaikat tarkentuvat myöhemmin):

2.9.2019 Albania-Suomi, Elbasan Arena, Elbasan
8.10.2019 Suomi-Albania, Elisa Stadion, Vaasa