Palloliitto ja Veikkausliiga edellyttävät maskin käyttöä ottelutapahtumissaan

• Jalkapallosarjat

Koronavirusepidemian toisen aallon kiihtyessä jalkapalloperhe on päivittänyt omaa ohjeistustaan koronavirusepidemian hillitsemiseksi.

THL:n ja STM:n antamia suosituksia seuraten Palloliitto ottaa käyttöön velvoitteen käyttää kasvomaskia katsomossa Palloliiton valtakunnallisten sarjojen ottelutapahtumissa, mukaan lukien naisten ja miesten korkeimmat sarjatasot Veikkausliigan ja Kansallisen Liigan. Muissa kuin valtakunnallisissa sarjoissa kasvomaski tulee olla katsomossa, mikäli turvaetäisyyksiä ei voida kaikissa tilanteissa säilyttää.

Kasvomaskin käyttö on edellytys ottelustadionille sisäänpääsyyn niin yleisön kuin työskentelevän henkilökunnankin osalta. Lisäksi ottelutapahtumien turvajärjestelyissä suositetaan edelleen tarkkaa suunnittelua 1-2 metrin turvavälien ylläpitämiseksi kaikissa tilanteissa (myös lipunmyynti, myyntipalvelut).

Huomioitavaa on, että edellytys kasvomaskin käyttöön ei koske alle 15-vuotiaita.

Bollförbundet och Veikkausliigan kräver användning av ansiktsmask på sina matchtillfällen

I och med att den andra vågen av coronavirusepidemin accelererar har fotbollsfamiljen uppdaterat sina egna riktlinjer för att begränsa coronavirusepidemin.

Enligt rekommendationerna från THL och SHM kommer Bollförbundet att införa skyldighet att bära ansiktsmask på läktaren vid Bollförbundets nationella seriers matchevenemang, inklusive de högsta serienivåerna för kvinnor och män, Veikkausliigan och National ligan. I övriga icke-nationella serier måste ansiktsmask användas på läktaren om säkerhetsavstånd inte kan upprätthållas i alla situationer.

Användningen av ansiktsmask är en förutsättning för inträde på matchstadion för både publiken samt den arbetande personalen. Dessutom rekommenderas av matchernas säkerhetsarrangemang en noggrann planering för att hålla säkerhetsavstånd på 1-2 meter i alla situationer (även biljettförsäljning och försäljningstjänster).

Det bör noteras att kravet att använda ansiktsmask inte gäller för personer under 15 år.

• korona