Palloliitossa organisaatiomuutoksia

Suomen Palloliiton toimiston organisaatiota on muokattu vastaamaan paremmin uuden toimintastrategian (2010–2013) haasteisiin päivittäisellä tasolla.
      Saarinen kehittämään naisten huippujalkapalloa

Menestyksekkäästi UEFA naisten EURO 2009 – turnausorganisaatiota johtanut Outi Saarinen siirtyy huippujalkapallo-organisaatioon projektipäälliköksi vastaamaan naisten jalkapallon kansallisen kilpailutoiminnan ja kansainvälisen toiminnan kehitysprojektista. Saarinen tekee läheistä yhteistyötä naisten A-maajoukkueen päävalmentajan Andrée Jeglertzin kanssa. Jeglertz linjaa nais- ja tyttöjalkapallon urheilullisen sisällön Saarisen vastatessa rakenteista. Nimityksellä pyritään tehostamaan yhteistyötä Naisten Jalkapalloliigan joukkueiden suuntaan. Saarisen tehtäviin kuuluu myös naisten A-maajoukkueen managerointi. Saarisen projekti jatkuu elokuun loppuun, jolloin hän jää vuorotteluvapaalle.

Suomen Palloliitto on kutsunut aiemmin muun muassa TPS:n myyntijohtajana toimineen Ilkka Vanalan kehittämään kansallista kilpailutoimintaa kehityspäällikön nimikkeellä. Vanala aloitti tehtävässään maanantaina (11.1.). Vanalan operatiiviseen vastuualueeseen kuuluvat Suomen Cup, miesten Ykkönen ja Kakkonen sekä Naisten Jalkapalloliiga. Hän vastaa lisäksi kotimaisten, UEFA:n kilpailuihin osallistuvien seurajoukkueiden asioista Suomen Palloliitossa. Vanala toimii myös Palloliiton liittohallituksen vuodenvaihteessa asettaman kansallisen kilpailutoiminnan kehitystyöryhmän sihteerinä. Työryhmän tehtävänä on tehdä maaliskuun loppuun mennessä SPL:n liittohallitukselle toimenpide-ehdotukset kansallisen kilpailutoiminnan kehittämiseksi. Työryhmän jäsenet ovat Markku Lehtola (varapuheenjohtaja, SPL), Seppo Mäkinen (puheenjohtaja, MyPa), Kimmo J. Lipponen (toimitusjohtaja, SPL) ja Petri Jakonen (huippujalkapallojohtaja, SPL).

Palloliiton kilpailutoimintoon on tehty myös muita muutoksia. Kilpailupäällikkönä toiminut Petri Heikkinen jättää tehtävänsä tammikuun lopussa ja siirtyy Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n tehtäviin. Kilpailupäällikön tointa ei toistaiseksi täytetä Vanalan aloittaessa kehityspäällikkönä. Sarjapäällikkönä toiminut Petteri Lindblom siirtyy SPL:n lakimieheksi, jonka vastuulla ovat säännöt, määräykset, kurinpito sekä vedonlyönnin monitorointiyhteistyö kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lindblom vastaa tehtävässään myös muista SPL:n lakiasioista. Lindblom vastaa vielä kauden 2010 sarjaohjelman laatimisesta ennen siirtymistään Palloliiton lakimieheksi.

Kilpailusihteeri Kirsi Rautio on nimitetty kilpailutoiminnon yhteyspäälliköksi, jonka vastuulla on Palloliiton toiminnanohjausjärjestelmä sekä jäsenrekisterit ja pelipassit. Joni Suihkonen on nimitetty määräaikaisella sopimuksella kilpailuassistentiksi. Suihkosen vastuulla on Palloliiton järjestämät alemmat, sekä nuorten sarjat.

Palloliiton erotuomariasiantuntija Jyrki Filppu aloittaa 1.6.  Palloliiton futsalpäällikkönä. Niin ikään erotuomaritoiminnossa työskentelevä Jari Maisonlahti siirtyy 1.8. logistiikkapäällikön tehtäviin. Erotuomaritoiminnon henkilöstöasioista tiedotetaan lisää myöhemmin.

Myös Grassroots-toiminnossa on tehty kaksi nimitystä. Palloliitto on palkannut Lasse Keski-Lopin harrastejalkapallovastaavaksi. Aiemmin äitiyslomasijaisena Palloliitossa toimineen Keski-Lopin vastuualueena on harrastejalkapallon kehittäminen yhdessä piirien ja seurojen sekä muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi yhdenvertaisuushankkeen projektikoordinaattorina toiminut Maurizio Pratesi jatkaa seuraavat kaksi vuotta Palloliiton monikulttuurisuusasiantuntijana.