Palloliiton valitusvaliokunta muutti kurinpitovaliokunnan päätöstä Kansallisen Liigan ottelun HJK-KuPS tapahtumista

HJK:n valmentajan ja managerin saamat rangaistukset lievenivät valitusvaliokunnan käsittelyssä varoituksiksi.

Palloliiton kurinpitovaliokunta määräsi lokakuussa HJK:n päävalmentaja Arttu Heinoselle kolmen ottelun toimitsijakiellon rangaistusmääräysten rikkomisesta 2. lokakuuta pelatussa Kansallisen Liigan ottelussa HJK-KuPS. Lisäksi kurinpitovaliokunta määräsi HJK:n manageri Joonas Sareliukselle 400 euron sakon ja seuralle 800 euron sakon.

Palloliiton valitusvaliokunta on nyt muuttanut kurinpitovaliokunnan päätöstä Heinosen ja Sareliuksen pyydettyä lievennystä alkuperäiseen päätökseen. Arttu Heinoselle ja Joonas Sareliukselle tuomitaan varoitus. Seuralle määrätty 800 euron sakko pysyy yhä voimassa.

Valitusvaliokunta perustelee rangaistuksen muutosta sillä, että Suomen Palloliitto on ilmoittanut, että ”Jalkapallon varoitukset ja kentältäpoistot” -määräyksiä tullaan muuttamaan vuoden 2022 alusta siten, että varoitusten tai suoran kentältäpoiston vuoksi pelaajalle tullut pelikielto sarjan keskeytymisen tai muun hyväksyttävän syyn takia aiheuttaa kohtuuttoman pitkän pelikiellon tai estää toimimisen taustahenkilönä muissa joukkueissa, voi Palloliiton pääsihteerin määräämä henkilö ko. Pelaajan seuran anomuksesta käsitellä asian ja määrätä, miten rangaistus kärsitään.

Tässä tapauksessa rikkomusten tekohetken määräykset ovat edelleen voimassa. Siksi on perusteet katsoa, että Heinonen ja Sarelius ovat syyllistyneet määräysten vastaiseen menettelyyn ja rangaista heitä.

Palloliiton ilmoituksen mukaan määräyksiä ollaan muuttamassa edellä kerrotulla tavalla hyvin pian eli jo muutaman viikon kuluttua. Uudet määräykset on kirjoitettu niin, että Heinosen kaltaisessa tapauksessa olisi täysin ilmeistä, ettei varoitustilin täyttyminen pelaajana aiheuttaisi estettä toimia valmentajana, mikäli seura vain tekisi asiaa koskevan anomuksen.

Valitusvaliokunta katsoo, että nyt käsiteltävänä olevassa asiassa on rangaistusten mittaamisessa otettava lieventävänä seikkana huomioon tulevien määräysten muuttuminen. Siksi varoituksia on kummankin valittajan osalta pidettävä riittävinä seuraamuksina.

Valitusvaliokunnan päätös oli yksimielinen.

Palloliiton kurinpitovaliokunnalta HJK:n päävalmentajalle toimitsijakieltoa, managerille ja seuralle sakkorangaistukset >>