Palloliiton kurinpitovaliokunta määräsi sakkoja loppukauden otteluista

• Jalkapallosarjat

Turvallisuusmääräysten rikkominen johti sakkoihin KuPS:n sekä HJK:n välisessä Veikkausliiga-ottelussa sekä AC Oulun ja RoPS:n välillä käydyissä Veikkausliiga-karsinnoissa.

HJK:lle on määrätty 3 500 euron ja KuPS:lle 2 500 euron sakko Kuopiossa 31. lokakuuta pelatun Veikkausliigan ottelun tapahtumista. Rangaistuksen mittaamisessa on otettu koventavana perusteena huomioon seurojen turvallisuusmääräysten rikkomusten toistuvuus päättyneellä Veikkausliiga-kaudella.

Ottelun delegaattien mukaan osa HJK:n kannattajat marssivat sisääntuloportille isona joukkona, ja osa kannattajista ryntäsi sisään ilman turvatarkastuksia. Välittömästi ottelun alkamisen jälkeen vieraskannattajakatsomossa sytytettiin 14 soihtua, joiden takia peli keskeytyi noin puolentoista minuutin ajaksi. 0–1-maalin jälkeen samassa katsomossa syttyi kaksi muuta pyroteknistä tuotetta.

HJK:n tehtyä lisäajalla maalin, joka hylättiin, muutama HJK:n kannattaja juoksi kentälle. He palasivat katsomoon omatoimisesti. Ottelun päättymisen jälkeen noin 200 vieraskannattajaa juoksi kentälle juhlimaan voittoa. HJK:n kannattajat sytyttivät kolme pyroteknistä tuotetta, joista yksi aiheutti kenttään pieniä vaurioita.

Myös KuPS:n kannattajakatsomossa sytytettiin soihtuja heti alkuvihellyksen jälkeen. Lisäajalla katsomosta heitettiin kentälle muun muassa muovipulloja, ja avustava erotuomari joutui väistämään kentän puolelle. HJK-kannattajien rynnättyä kentälle myös kymmenkunta KuPS:n kannattajaa pääsi kentälle, mutta järjestyksenvalvojat onnistuivat poistamaan heidät kentältä.

Koska KuPS on ollut ottelun järjestävä seura ja se on ryhtynyt useisiin toimenpiteisiin ennen ottelua ja sen aikana häiriöiden estämiseksi ja niihin puuttumiseksi, on arvioitava, mikä vaikutus näillä seikoilla on rangaistuksen määrää harkittaessa.

Kurinpitovaliokunta pitää sakkorangaistuksia oikeasuhtaisina ja aiemman ratkaisukäytännön mukaisina seuraamuksina.

Sakkoja kummastakin Veikkausliigan karsintaottelusta

AC Oululle on määrätty 1 500 euron ja RoPS:lle 700 euron sakko Rovaniemellä 3. marraskuuta pelatun Veikkausliigan karsinnan avausosan tapahtumista.

Ottelun delegaatin mukaan AC Oulun kannattajat sytyttivät ennen ottelua arviolta kuusi pyroteknistä tuotetta, jotka paloivat noin 70 sekuntia. Sammuessaan savu levisi poispäin kentältä eikä haitannut pelin kulkua. 0–1-maalin jälkeen vieraskatsomossa sytytettiin soihtu, joka paloi reilun minuutin. Erotuomari odotti, että soihtu sammuu ennen ottelun jatkumista.

0–1-maalin jälkeen yksi kannattaja hyppäsi aidan yli, muttei mennyt kentälle asti. Kannattaja hyppäsi takaisin aidan yli, jolloin järjestyksenvalvojat yrittivät ottaa hänet kiinni. Kymmenkunta AC Oulun kannattajaa meni väliin ja esti henkilön kiinniottamisen ja katsomosta poistamisen. Järjestyksenvalvoja joutui soittamaan paikalle poliisin.

2–1-maalia juhliessaan kotijoukkueen kannattajat heittivät juomatölkin, joka meni noin metrin kentän puolelle. Tapahtuma- ja turvallisuuspäällikkö kertoivat, että juomamukit loppuivat ja tekivät yhdessä päätöksen, että juomat myydään sen jälkeen tölkeissä. RoPS:n vastineen mukaan mukit eivät olleet loppuneet, ja tölkki oli otettu anniskelualueelta ja kuljetettu ilman lupaa katsomoon.

Koska RoPS:n kannattajat ovat rikkoneet Palloliiton turvallisuusmääräyksiä, ja koska RoPS on ottelun järjestäjänä ankarassa vastuussa ottelutapahtumasta sekä kannattajiensa toiminnasta, RoPS:lle voidaan määrätä turvallisuusmääräysten rikkomisesta rangaistus. RoPS:n mahdolliset ennaltaehkäisevät ja reaktiiviset toimet voidaan ottaa huomioon rangaistuksen laatua ja määrää arvioitaessa.

AC Oulu ja seuran kannattajat ovat ottelun jälkeen selvittäneet tapahtumia ja antaneet yhdelle kannattajalleen porttikiellon seuraavaan otteluun. Näitä seikkoja on pidettävä AC Oulun rangaistusta lieventävinä perusteina. Kurinpitovaliokunta sen sijaan katsoo, että järjestyksenvalvojien vastustamista suurella joukolla on pidettävä erityisen moitittavana menettelynä, joka on omiaan häiritsemään ottelun turvallisuudesta huolehtivien henkilöiden työrauhaa ja pahimmassa tapauksessa vaarantamaan näiden turvallisuuden.

AC Oululle on määrätty sakkoja (1 200 euroa) myös 7. marraskuuta Oulussa pelatun Veikkausliigan karsinnan toisen osan tapahtumien johdosta. Ottelun delegaatin mukaan arviolta noin vajaa sata henkeä kokoontui ottelun jälkeen kotijoukkueen pelaajien ympärille juhlimaan. Kaikki sujui delegaatin mukaan rauhallisesti, eikä ylilyöntejä tapahtunut.

Kurinpitovaliokunta pitää asiassa lieventävänä seikkana sitä, ettei katsojien kentällemenossa ole ilmennyt väkivaltaisia piirteitä, sillä kannattajien pelikentälle juoksemisen syynä on ollut ainoastaan voiton juhliminen, eikä esimerkiksi protestointi. Asiassa ei ole myöskään tullut ilmi, että AC Oulun pelaajat olisivat provosoineet kannattajiaan tulemaan kentälle taikka että kannattajien kentälle ryntäämisestä olisi nyt käsiteltävänä olevassa tapauksessa aiheutunut kenellekään konkreettista vaaraa.

Toisaalta kurinpitovaliokunta huomauttaa, että kentälle ryntäyksiin on aina suhtauduttava vakavasti, sillä on olemassa riski, että kannattajajoukon – alun perin juhlimistarkoituksessakin tapahtuneen – kentälle tulemisen luonne muuttuu, ja näin ollen aiheuttaa vaaraa kaikille kentällä oleville. Lisäksi kentälle on rynnännyt huomattava määrä AC Oulun kannattajia. Edellä sanottuja seikkoja on pidettävä rangaistusta koventavina perusteina. Asiassa ei ole myöskään tullut ilmi, että AC Oulu olisi pyrkinyt estämään kentälle ryntäämistä esimerkiksi lisäaidoilla tai muilla erityisjärjestelyillä.

AC Oulu ja RoPS eivät voi rangaistusmääräysten 8 §:n perusteella hakea päätöksiin muutosta Palloliiton valitusvaliokunnalta. Seurat saavat hakea muutoksia näihin ratkaisuihin valittamalla kirjallisesti Urheilun oikeusturvalautakunnalle.