Palloliiton hallitus viimeisteli 2020-24 strategiaa – UEFA HatTrick -tukea pääsarjaseuroille

• Jalkapallosarjat
  • Seuratoiminta

Palloliiton hallitus kokoontui torstaina 25.6. etäyhteyksien kautta. Hallitus käsitteli kokouksessaan laajalti Palloliiton uutta strategiaa ja lisäksi muun muassa tehtiin päätös UEFA HatTrick-tuen maksamisesta pääsarjaseuroille.

Pitkään valmisteilla ollut Palloliiton strategia vuosille 2020-24 on viimeistelyvaiheessa. Hallitus kävi strategiaesityksen läpi vielä yksityiskohtaisesti ja lähetti sen muutamilla pienillä muutoksilla viimeisteltäväksi ja edelleen toimitettavaksi ja hyväksyttäväksi Seurojen kokouksessa 8.8.2020.

Liittohallitus päätti lisäksi seuraavan Seuraparlamentin järjestämisestä 20.-21.11. Hallitus jatkaa nykyisessä kokoonpanossaan Seuraparlamentin kokoukseen saakka lukuun ottamatta Seurojen kokouksessa valittavia puheenjohtajaa ja ensimmäistä varapuheenjohtajaa.

Valtakunnallisten kehitysryhmien kokoonpano, johtosäännöt ja toiminta vahvistettiin esityksen mukaisesti. Ryhmät koostuvat hallituksen nimeämästä edustajasta sekä esittelijästä ja jo aiemmin kesäkuussa alueparlamenttien valitsemien alueellisten kehitysryhmien puheenjohtajista ja esittelijöistä.

Futsalin alueelliset sarjat ja niihin liittyvät kilpailutoiminnan maksut 2020-21 vahvistettiin esityksen mukaisina. Merkittäviä muutoksia näihin ei tullut, kilpailutoiminnan maksut kuitenkin harmonisoitiin alueellisesti toisiaan vastaaviksi.

Liittohallitus vahvisti lisäksi naisten A-maajoukkueen syksyn EM-karsinnan kotiotteluiden pelipaikat seuraavasti: 18.9. Suomi – Portugali, Elisa Stadion, Vaasa ja 27.10. Suomi – Skotlanti, Bolt Arena, Helsinki.

HatTrick V -ohjelmasta poikkeustukea pääsarjaseuroille

Euroopan jalkapalloliitto UEFAn HatTrick -ohjelman viidennen kauden avustusperusteisiin tehtiin koronatilanteen takia muutoksia. UEFA päätti loppukeväästä, että kansalliset liitot voivat hakea osaa avustuksista poikkeuksellisesti suoraan tukeen poikkeustilanteen aiheuttamien taloudellisten vaikeuksien paikkaamiseen.

UEFA on hyväksynyt Suomen Palloliiton hallituksen esityksen tuen kohdentamisesta suoraan pääsarjaseurojen toimintaan. Avustusta saadaan ensimmäisessä vaiheessa maksuun 1 000 000 euroa. Toisessa vaiheessa elokuussa 2020 jaetaan vielä lisäksi 500 000 euroa.

Nyt saadusta avustuksesta maksetaan ensin 70 000 euroa miesten Suomen Cupissa otteluita tiukkojen rajoitusten voimassa ollessa kesäkuussa pelanneille seuroille. Loppuosa miljoonan euron kokonaissummasta maksetaan koronasta ja rajoituksista taloudellisesti eniten kärsineiden Veikkausliigan, Kansallisen Liigan ja Miesten Ykkösen seuroille siten, että 5 000 euron seurakohtaisen perustuen lisäksi loppuosa jaetaan eri sarjojen seurojen yhteenlasketun liikevaihdon suhteessa. Kunkin sarjan jokainen seura saa tässä vaiheessa samansuuruisen tuen. Seurakohtaiset tuet ovat siis suuruudeltaan Veikkausliigassa noin 54 000 euroa, Miesten Ykkösessä noin 17 000 euroa ja Kansallisessa Liigassa runsaat 7000 euroa.

Avustuksen toinen osa – 500 000 euroa – tulee maksuun elokuun lopussa ja tämän osalta lähtökohtana on, että jakoperiaatteissa korostuu tulonmenetysten suuruus ja urheilutoiminnan laajuus. Elokuussa Palloliitolla on tiedossa myös tarkemmin se, millaisia muita avustuksia seurat ovat saaneet. Tuki pyritään kohdentamaan siten, ettei se vääristä seurojen välistä kilpailua, mutta ottaa riittävästi huomioon toiminnan olosuhteet.

Nyt seuroille jaettava UEFA HatTrick -tuki ei ole ylimääräistä tukea UEFAlta kansallisille liitoille, vaan osa HatTrick V -kauden kokonaistukea ja vähentää vastaavasti pääsarjaseurojen olosuhdehankkeisiin tarkoitetun kokonaisavustuspaketin kokoa. Jaettavilla tuilla siis syödään tulevaisuuden investointimahdollisuuksia, mutta on näissä oloissa välttämätöntä pääsarjojen ja pääsarjaseurojen toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi.

• Palloliitto