Palloliiton hallitus päätti talenttivalmennustuet vuosille 2022-2023

Hallitus päätti jakaa seuroille kaikkiaan 810 000 euroa talenttivalmennustukea.

Tyttöjen talenttivalmennustuet

Tyttöjen talenttivalmennustuki 240 000 euroa jaettiin ensimmäistä kertaa kolmeen eri vaiheeseen kokonaisrahoituksen noustessa 60 000 eurolla. Tuet jaetaan 12–15-vuotiaiden nuoruusvaiheeseen ja 15–19-vuotiaiden huippuvaiheeseen sekä urheiluakatemioihin.

Nuoruusvaiheen tuki myönnettiin (15 000 euroa per vuosi) KuPS:lle, EPS:lle sekä Pallo-Iiroille. Kaikki seurat ovat uusia tukiseuroja.

Tyttöjen puolella huippuvaiheen talenttivalmentajat toimivat myös oman alueensa aluevalmentajina ja sen vuoksi talenttivalmennustuki jaetaan myös alueellisesti. Eteläiseltä alueelta 30 000 euron huippuvaiheen talenttivalmennustuki myönnettiin HJK:lle ja FC Hongalle, itäisellä alueella JyPK:lle, läntisellä alueella Ilvekselle ja pohjoisella alueella ONS:lle.

Talenttivalmennusseuravalinnoissa arvioitiin seurojen pelaajakehityksen tuloksia (nuoruusvaiheessa Helmari- ja alueturnauspelaajien ja U16-maajoukkuepelaajien määriä sekä huippu- ja urheiluakatemiavaiheessa U16-U19-maajoukkuepelaajien määriä) kuten myös seuran yleisiä toimintaedellytyksiä (laatujärjestelmätaso, valmentajien koulutustasot).

Uutena arvioinnissa oli myös asiantuntijaryhmän arvio, jossa tyttöjen maajoukkue- ja päätoimiset aluevalmentajat sekä valmennuksen kehittäjä arvioivat seurojen pelaajakehityksen laatua nähtyjen toimenpiteiden ja seurakäyntien perusteella. Tämä pisteytys tehtiin ennen muiden pisteiden laskemista. Asiantuntijaryhmä arvioi pelaajien tasoa suhteessa seuran kokoon, potentiaalisten pelaajien arjen laadun ja kehitystarpeiden tunnistamista sekä niihin panostamista, seuran valmennuslinjan pääperiaatteita ja toimintatapoja (eli miten teoria ja käytäntö kohtaavat), sekä pelaajakoulutuksen tasoa nuoremmissa ikäluokissa (2006–2007-syntyneet). Kaikki tyttöjen talenttivalmentajat tulevat työskentelemään oman alueensa pelaajakehityksen Helmaritapahtumissa ja aluetoiminnan valmennuksessa.

Urheiluakatemiatukea myönnettiin 15 000 euroa per vuosi Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemialle, Vaasan Seudun Urheiluakatemialle ja Turun Seudun Urheiluakatemialle.

Poikien talenttivalmennustuet

Poikien talenttivalmennustuki 570 000 euroa jaetaan yhteensä 20 seuralle. Täyden 30 000 euron tuen saavat 17 eniten pisteitä saanutta seuraa, ja talenttipisteytyksessä tasapisteisiin sijoille 18–20 päätyneet kolme seuraa saavat 20 000 euron vuosittaisen tuen.

Talenttivalmennusvalinnoissa arvioitiin seurojen pelaajakehityksen tuloksia (pelaajamyynnit, kasvattajarahat nuorten maaotteluista ja kotimaan sarjapeleistä, ok- ja sk -minuutit ja Huuhkajaturnauksen pelaajien määrä) sekä seuran yleisiä toimintaedellytyksiä (laatujärjestelmätaso ja valmentajien koulutustasot).

Uutena poikien arvioinnissa olivat Huuhkajaturnauksen pelaajien määrät ja asiantuntijaryhmän arvio. Asiantuntijaryhmän pisteytys tehtiin maajoukkue- ja aluevalmentajien kentällä (harjoitukset, ottelut ja liiton pelaajakehitystapahtumat) nähtyjen toimenpiteiden sekä seurakäyntien perusteella. Tämä pisteytys tehtiin ennen muiden pisteiden laskemista. Asiantuntijaryhmä arvioi pelaajien tasoa suhteessa seuran kokoon, potentiaalisten pelaajien arjen laadun ja kehitystarpeiden tunnistamista ja niihin panostamista, seuran valmennuslinjan pääperiaatteita ja toimintatapoja eli miten teoria ja käytäntö kohtaavat, sekä pelaajakoulutuksen tasoa nuoremmissa ikäluokissa (2006–2007-syntyneet).

Poikien talenttivalmennusseurat vuosille 2022–23:

HJK, KuPS, Ilves, FC Inter, RoPS, TPS, FC Jazz, JJK, FF Jaro, FC Espoo, IFK Mariehamn, VPS, FC Honka, KäPa, SJK, FC Lahti ja OLS.

Lisäksi 20 000 euron talenttivalmennustuen saavat KTP, PKKU ja VJS.

Huippujalkapallopäälliköt ovat olleet yhteydessä kaikkiin tukea hakeneisiin seuroihin.

Lisätiedot:
    Tytöt: Huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen, [email protected]