Palloliiton hallitus päätti stadionhankkeiden investointituista ja vahvisti muutokset tyttöjen ja naisten sarjajärjestelmiin

• Jalkapallosarjat

Palloliiton hallitus kokoontui maanantaina 1. helmikuuta kalenterivuoden ensimmäiseen kokoukseen. Hallitus päätti Tammelan stadionin investointituen hausta UEFAlta ja muutoksista tyttöjen ja naisten sarjajärjestelmiin. Lisäksi hallitus vahvisti futsalin strategiatyön käynnistämisen.

Hallitus päätti hakea UEFAlta miljoonan euron investointitukea Hat Trick -työryhmän esityksen mukaisesti Tampereen Tammelan stadionhankkeelle.

Tammelan stadionhankkeeseen investointi on osa Palloliiton strategiaa, jossa yksi tavoite on tehdä jalkapallosta olosuhteiltaan vetovoimainen ja kaupallisesti kiinnostava laji. Keskeinen toimenpide tavoitteen toteutumisessa on stadionrakentamisen tukeminen.

Tammelan stadion sijoittuu valmistuessaan UEFAn stadionkategoriassa luokkaan 4, mikä merkitsee 8 000 tuhannen katsojan katsomokapasiteettia. Se puolestaan mahdollistaa stadionilla tulevaisuudessa myös A-maajoukkueiden pelaamisen.

Hallitus päätti hakea UEFAlta investointitukea myös Pietarsaaren stadionhankkeelle (400 000€) ja Helsingin Pihlajamäen katsomohankkeelle (40 000€). Näiden avustushakemusten osalta kyseessä on toistaiseksi ehdollinen päätös ja ne vahvistetaan, kun rakentamishankkeiden suunnitelmat valmistuvat ja rakentamiseen ryhtymisestä tehdään sitovat päätökset.

Kilpailutoiminnan päätökset

Hallitus hyväksyi kilpailutyöryhmän esittämät muutokset Naisten Ykkösen, Naisten Kakkosen, T18 SM-sarjan ja T18 Ykkösen sarjajärjestelmiin otettavaksi käyttöön kaudella 2021.

Hallitus hyväksyi esitetyt muutokset myös naisten Suomen Cupin erillismääräyksiin 2021-2022.

Kilpailutoiminnan muutoksista voi lukea lisää täältä >>

Ajankohtaiset asiat

Hallitus vahvisti futsalin strategiaryhmän kokoonpanon. Strategian ohjausryhmään nimettiin Jyrki Filppu, Tom Nevanpää ja Veli-Matti Rinnetmäki​. Futsalin strategia pohjautuu suomalaisen jalkapallon ja futsalin kokonaisstrategiaan 2021-2024 ja valmistuu tulevan kesän aikana. Lisätietoa täältä >>

Lisäksi hallitus sai urheilutoiminnolta strategiakauden tilannekatsauksen, missä fokus oli tulevaisuuden akatemiatoiminnassa ja tyttöjen urheilutoiminnan laadussa.

Hallitus keskusteli myös alueellisten vaikuttamistyöryhmien toimenpiteistä liittyen kevään kuntavaaleihin.

Palloliiton hallitus kokoontuu seuraavan kerran 22. maaliskuuta.