Palloliiton hallitus kokoontui - Seuroille lähes 1,2 miljoonaa euroa valmennustukea vuosittain

Palloliiton hallitus kokoontui maanantaina 22. maaliskuuta etäyhteyksien kautta. Hallitus päätti valmennustukien kriteereistä seuroille ja Miesten Suomen Cupin kehitystyöryhmän perustamisesta. Lisäksi käsiteltiin muun muassa  valtakunnallisen kilpailutoiminnan käynnistämistä koronatilanteessa.

Hallitus hyväksyi talenttivalmentajatuen ja seurojen valmennusosaamisen kehittämistuen (SVOK) talousraamin, valintaprosessin aikataulun ja arviointikriteerit vuosille 2022-2023. Seuroille suunnattujen tukien suuruus on  1 187 500 euroa vuosittain.

Talenttivalmennustuen hakuaika seuroille on 8.-23.5. ja SVOK-tuen hakuaika on 15.5.-31.7.2021. Tukien hakukriteerit, hakuprosessi ja valintojen aikataulu julkaistaan Palloliiton sivuilla huhtikuussa.

Koronatilanteen vaikutukset valtakunnalliseen kilpailutoimintaan

Hallitus totesi, että ratkaisuja jalkapallon valtakunnallisten sarjojen käynnistämisen osalta on mahdollista tehdä vasta, kun viranomaisten päätökset tulevista rajoituksista on tehty ja seurojen kanssa tarvittavat keskustelut käyty.

Hallitus valtuutti kilpailutyöryhmän tekemään asiaa koskevat päätökset, kun lisätietoja tulevista viranomaisrajoituksista ja seurojen näkemyksistä saadaan.

Palloliiton kilpailutoiminto on valmistautunut valtakunnallisen kilpailutoiminnan käynnistämiseen ja muokkaamiseen erilaisilla skenaarioilla riippuen sarjojen käynnistämisen ajankohdasta.

Miesten Suomen Cupin kehitystyöryhmä aloittaa työnsä

Hallitus päätti Miesten Suomen Cupin kehitystyöryhmän perustamisesta. Ryhmän tehtävänä on tuoda esitys hallitukselle viimeistään lokakuussa 2021 Miesten Suomen Cupin tulevaisuuden formaatista sisältäen Suomen Cupin, Region’s Cupin ja mahdolliset muut Cup-kilpailut.

Ryhmä määrittelee tavoitteet ja prioriteetit uudistukselle kevään/kesän aikana ja tuo tavoitetilan hyväksyttäväksi Palloliiton hallitukselle . Ryhmän yksi keskeinen tehtävä on osallistaa jalkapalloyhteisöä prosessiin riittävän laajasti.

Työryhmän puheenjohtajaksi nimettiin Palloliiton varapuheenjohtaja ja Veikkausliigan puheenjohtaja Kaarlo Kankkunen. Muita jäseniä ei vielä nimetty, mutta päätettiin, että mukaan työryhmään nimetään edustajat Palloliiton operatiivisesta henkilöstöstä, Veikkausliigan organisaatiosta ja seuroista,  Jalkapallon Pelaajayhdistyksestä sekä alemmista sarjoista.

Lisäksi hallitus päätti Miesten Suomen Cupin ja Miesten Ykkösen kehityspäällikön rekrytoinnin käynnistämisestä.

Muut asiat

Hallitus hyväksyi Palloliiton tilinpäätöksen, toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja vuosikertomuksen 2020 esitettäväksi Seuraparlamentille kevätkokouksessa 7.-8. toukokuuta.

Palloliiton hallitus hyväksyi myös Veikkausliigan ja Palloliiton välisen sopimuksen ylimmän pääsarjan järjestämisestä vuosille 2021-2024.