Palloliiton hallitus hyväksyi esityksen kauden 2021 kilpailutoiminnasta

Palloliiton hallitus kokoontui maanantaina 14. joulukuuta etäyhteyksien kautta vuoden 2020 viimeiseen kokoukseensa.

Hallitus päätti hyväksyä esityksen liiton valtakunnalliseksi kilpailutoiminnaksi kaudella 2021 sekä esitetyt muutokset kauden 2021 kilpailuja koskeviin sääntöihin ja määräyksiin sekä hyväksyi jalkapallon kilpailutoimintaa koskevat sarjat ja maksut kaudelle 2021. Muutokset näiltä osin olivat pääosin täsmennyksiä sekä teknisiä muutoksia. Kilpailutoiminnan osalta merkittävin muutos on miesten Suomen Cupin alkuvuoden ottelumäärän karsiminen koronatilanteen vuoksi.

Lisäksi hallitus hyväksyi UEFA-lisenssimääräykset vuodelle 2021 sekä sai loppuraportin naisten kilpailutoiminnan kehitystyöryhmältä.

Hallitus käsitteli myös HIFK Fotboll rf:n hakemusta kilpailutoiminnan hallinnon siirtoa koskevan sopimuksen peruuttamisesta ja hallinnon siirrosta takaisin yhdistykselle. Hallitus katsoi, että sellaista sopimuksessa tarkoitettua lisenssimääräysten rikkomusta, joka mahdollistaisi sopimuksen peruuttamisen, ei asiassa ole näytetty tapahtuneen. Tästä syystä hallitus katsoi, ettei edellytyksiä sopimuksen peruuttamiselle ole.

Edelleen hallitus vahvisti valiokuntien valiokuntien ja työryhmien kokoonpanoja vuodelle 2021, joskin joiltain osin täydennyksiä tehdään vielä alkuvuodesta. Valiokuntien ja työryhmien kokoonpanot päivittyvät kootusti Palloliiton verkkosivuille https://www.palloliitto.fi/info/luottamushenkilot

Palloliiton strategian 2020-24 mukaisten projektien osalta hallitus sai katsauksen kehityssuunnitelmiin pelaajamäärien kasvattamiseen, lasten valmennuksen ydintaitojen kehittämiseen seuraympäristössä sekä Palloliiton kykyyn tuottaa tietoa jalkapalloyhteisön käyttöön ja erityisesti datan tuottamiseen pelaajakehityksessä.

Palloliiton ja Ålands Fotbollförbundin (ÅFF) välinen uusi 2+2-vuotinen sopimus hyväksyttiin. Sopimuksen myötä Ahvenanmaan ja siellä toimivien Palloliiton jäsenseurojen asema säilytetään ennallaan eli vastaavana kuin ennen piirien Palloliitto-jäsenyyden loppumista.

Ansiomerkkijaoksen esityksestä Palloliiton kultainen ansiomerkki myönnettiin Markus Aallolle, Kurt Grönlundille ja Mattias Gestraniukselle.

• Palloliitto