Palloliiton futsaltyöryhmä kokoontui torstaina 3. kesäkuuta

• Futsal

Futsaltyöryhmän kokouksessa hyväksyttiin yksi sarjapaikan siirto naisten Futsal-Liigassa, yksi nimenmuutos miesten Futsal-Liigassa sekä muutoksia naisten Futsal-Ykkösen joukkuemäärään.

Futsaltyöryhmä on kokouksessa hyväksynyt sarjapaikan siirron naisten Futsal-Liigassa. Tampereen teekkarijoukkueena tunnettu AC Estudiantes (ACE) luopuu sarjapaikastaan kaudelle 2021–22, ja paikka siirretään Pirkkalan Jalkapalloklubille (PJK). ACE on lukeutunut Futsal-Liigan kestomenestyjiin, ja viime kaudella 2020–21 joukkue sijoittui Futsal-Liigassa neljänneksi. Seuran paras sijoitus on kaudelta 2018–19, jolloin joukkue sai kaulaansa hopeiset mitalit hävittyään finaalisarjan suoraan kolmessa ottelussa GFT:lle.

Päällimmäisenä syynä sarjapaikan siirrolle on PJK:n tarjoama isomman seuraorganisaation tuki liigajoukkueelle. PJK:n miesten edustusjoukkue edusti kaudella 2020–21 Futsal-Liigassa, mutta tulevalla kaudella pelit jatkuvat putoamisen seurauksena Futsal-Ykkösessä. Uuden naisten edustusjoukkueen myötä seuran pääsarjaperinteet saavat jatkoa.

Futsaltyöryhmä on myös hyväksynyt Sievi FS:n nimenmuutoksen kaudelle 2021–22. Seuran uusi nimi on Vieska Futsal. Nimenmuutoksen taustalla on seuran paluu juurilleen Ylivieskaan. Jatkossa joukkueen kotiottelut Futsal-Liigassa pelataan Taanilan koulun uudessa liikuntasalissa Ylivieskassa. Nimi haluttiin muuttaa paremmin aluetta kuvaavaksi.

– Nimenmuutos kertoo kotiinpaluusta, mutta samalla alueellisuudesta. Jokilaaksojen Futsalin tuki ry ja Vieska Futsal -nimet kuvaavat seuran tahtotilaa toimia valtakunnan tasolla futsalissa, erityisesti Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan alueilla, kommentoi seuran puheenjohtaja Kai Perttu.

Seuran pääväreinä säilyvät jatkossakin musta ja keltainen. Kolmantena värinä ollut punainen jää pois ja tilalle tulee ns. Ylivieskan sininen, joka on tuttu mm. Ylivieskan nykyisestä tunnuksesta. Seuran uusi visuaalinen ilme ja logo julkistetaan myöhemmin.

Naisten Futsal-Ykköseen uusia joukkueita

Naisten Futsal-Ykköstä täydennettiin kautta 2021–22 ajatellen peräti kahdeksalla joukkueella riittävän ottelumäärän takaamiseksi. Koska naisten Futsal-Kakkonen jäi menneellä kaudella koronan vuoksi pahasti kesken, päätyi futsaltyöryhmä nostamaan kaikki paikkaa Futsal-Ykkösessä hakeneet Kakkosen joukkueet sarjatasoa ylemmäs. Futsal-Kakkosesta Futsal-Ykköseen nousevat AS Moon (Raahe), PEPO (Lappeenranta), Porrassalmen Urheilijat -62 (PU-62, Mikkeli), Limingan Pallokarhut, FC Nokia/2, KaDy/2 (Jyväskylä) sekä Piikkiön Palloseura (PiPS). Paikan Futsal-Ykkösessä myös säilyttää viime kaudella putoajan paikalle jäänyt Liikunnan Riemu (Jyväskylä).

Lisäksi futsaltyöryhmä päätti jatkaa P17 ja P19 Futsal-Liigojen kautta elokuun 31. asti. Molemmissa sarjoissa pyritään siihen, että SM-lopputurnaukset saataisiin pelattua. Palloliitto tiedottaa sarjaan osallistuneita seuroja asiasta tarkemmin.

• futsal