Päävalmentaja Kanerva tunsi Venäjä-ottelun jälkeen yhtä aikaa ylpeyttä ja pettymystä – ”Jalkapallodramatiikka näkyi”

Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva asteli kirvelevän Venäjä-tappion jälkeen etälehdistötilaisuuteen ylpeänä, mutta yhtä aikaa pettyneenä. Huuhkajien osoittama taistelutahto ja avausottelusta parantunut pallollinen pelaaminen ilahdutti, mutta tappio harmitti.

Suomen toinen ottelu historiallisessa EM-lopputurnauksessa päättyi 0-1-tappioon Venäjää vastaan. Pelin ainoaksi hyväksytyksi maaliksi jäi Aleksei Mirantshuksin ajassa 45+2’ viimeistelemä osuma.

- Haimme voittoa tai ainakin pistettä. Siinä ei onnistuttu. Jalkapallodramatiikka näkyi, kun VAR-teknologia  tuli mukaan, Kanerva totesi.

Päävalmentaja viittasi ottelun alun tilanteeseen, missä Suomen laadukas prässi johti pallonriistoon korkealla Venäjän alueella. Jukka Raitala keskitti ja Joel Pohjanpalo puski näyttävästi syöksyen pallon A-maajoukkuedebyyttinsä Venäjän maalilla tehneen Matvei Safonovin selän taakse.

- Pyrimme järkyttämään Venäjää heti kättelyssä. En tiedä miten se olisi vaikuttanut pelin kulkuun, jos maali olisi hyväksytty, mutta ehkä Venäjä oli sen maalin verran parempi tänään. Katsotaan peli tarkemmin vielä videolta.

- Tietyllä tavalla olen tyytyväinen peliin. Hyökkäyspelissämme etenkin toisella jaksolla oli pidempiä pallollisia jaksoja, ja pystyimme luomaan enemmän maalintekopaikkoja kuin Tanskaa vastaan, mutta valitettavasti ei olleet tehot kohdillaan tänään. Venäjä myös puolusti uhrautuvasti, Kanerva pohti.

Suomen puolustuspelaamisesta päävalmentaja ei löytänyt juuri moitittavaa. Vain sen yhden tilanteen verran.

- Venäjä pelasi odotetusti. Venäjän maali oli meiltä huonosti puolustettu ja johtui meidän pallonmenetyksestä.

- Enemmän odotimme tästä pelistä, mutta olen ylpeä joukkueen taistelutahdosta. Siitä miten pelaajat laittoivat itsensä likoon. Se on toki vähimmäisvaatimus, jos näissä peleissä meinaa pärjätä.

”Get well Christian”

Suomi lämmitteli ennen ottelua ”Get well Christian” t-paidoissa. Kanervan mukaan empatia ja sympatian osoittaminen ovat osa Huuhkajien identiteettiä.

- On ollut meille hyvin huojentava tieto, että Christian Eriksen toipuu ja voi hyvin. Joukkue halusi kannustaa Eriksenin toipumisprosessia ja minusta se oli hieno ele.

- Erikoiskiitokset joukkueenjohtaja Joonas Vilkille, joka nopealla aikataululla järjesti paidat joukkueelle. Tämäkin ele kertoo luonteesta, jota joukkue on osoittanut. He keskittyvät täysillä peleihin, mutta heillä on myös jalkapalloa suuremmat asiat mielessä, Kanerva kiitti.

Kanerva teki toisella jaksolla useita vaihtoja. Rasmus Schüller vaihtui Joni Kaukoon (67’), Teemu Pukki Lassi Lappalaiseen (75’), Jukka Raitala Pyry Soiriin (75’) ja Joona Toivio Fredrik Jenseniin (85’).

- Teemun tausta kisoihin valmistautumisessa täytyy huomioida. Haimme vaihtojen kautta myös lisää nopeutta ja hyökkäysvoimaa sekä aggressiivisuutta prässipeliin.

- Lopussa muutimme myös ryhmitystä. Tarkoitus oli, että pääsisimme vielä vahvemmin prässäämään Venäjän kolmea topparia.

Suomen jatkopaikka on edelleen joukkueen omissa käsissä. Haaste tulee olemaan kova, kun Huuhkajat kohtaa viimeisessä alkulohkon ottelussa maanantaina maailmanrankingin ykkösmaan, Belgian.

- Belgia on meille massiivinen haaste, mutta tämä joukkue on tehnyt mahdottomia ennenkin. Itseluottamus on kova. Kaikkemme tehdään, että Belgialta pisteitä saamme, Kanerva päätti.

Lue myös Huuhkajille kirvelevä tappio Venäjää vastaan >>

• Huuhkajat