Päätöskierroksella vielä isot panokset

• Jalkapallosarjat

Naisten Liigassa pelataan viimeinen kierros lauantain ja sunnuntain aikana. Alempi loppusarja saadaan päätökseen lauantaina ja ylempi sunnuntaina. ONS ja IK Myran ratkovat keskenään kumpi joukkue karsii sarjapaikastaan ja kumpi putoaa. Yläloppusarjassa taasen TiPS ja Åland United taistelevat pronssista.

Yläloppusarja

Su 20.10. kello 14.00 HJK-FC Honka
Sijoitusten puolesta ei ole kummallakaan joukkueella ole sunnuntain ottelussa panosta, Klubi haluaa kuitenkin päättää sarjan voittoon ennen mestaruusjuhlia.

Espoolaiset ovat olleet vaikea vastustaja läpi kauden kaikille sarjan joukkueille. HJK voitti kauden ensimmäisen kohtaamisen Tapiolassa 2-3, mutta Töölössä Honka nousi loppuhetkillä tasapeliin.

Klubin hyökkääminen on ollut koko syksyn hyvää ja maalintekopaikkoja on saatu luotua riittävästi. Puolustamisen pitää sunnuntaina olla tiiviimpää kuin Ahvenanmaalla – tärkeintä on kuitenkin, että pelaajat nauttivat yhdessä tekemisestä ja pelaamisesta kauden viimeisessä pelissä.

Ottelu esitetään suorana lähetyksenä YLE TV2:n kanavalla.

Su 20.10. kello 14.00 TiPS-Åland United
TiPS ja Åland United -ottelussa ratkaistaan tämänvuotisen Naisten Liigan pronssimitalisti. Kotivoitolla TiPS ottaa pronssia, tasapeli tai vierasjoukkueen voitto merkitsevät kolmossijan karkaamista ahvenanmaalaisille.

– Kauden viimeinen peli, panoksena mitali. Ei voisi parempaa peliä loppuun toivoa. Saamme vastaamme erinomaisen pelin viime kierroksella pelanneen Åland Unitedin, joka kaatoi HJK:n kotonaan. Ålandilla on koko syyskausi sarjasta mennyt vahvasti ja joukkue on nostanut itsensä ansaitusti mitalitaisteluun mukaan, pohtii TiPS-päävalmentaja Petteri Kaijasilta päätöskierroksen jännitysnäytelmän alla seuran sivuilla.

TiPS ei ole kertaakaan aiemmin seurahistoriansa aikaan päässyt taistelemaan aikuisten pääsarjatason mitalista. Tätä ottelua ei siis kannata missata. TiPS toivoo runsaslukuisesta kotiyleisöstä kahdettatoista pelaajaa, joka tuo tikkurilalaisille sen voittoon tarvittavan lisälatauksen.

– Tulemme varmasti näkemään hienon ottelun Tikkurilassa. Toinen joukkueista saa mitalit kaulaansa. Kauden päätöksessä saamme mahdollisuuden pelata seuran historian ensimmäisestä mitalista, joten taistelua ja taitoa ei kentältä tule puuttumaan, toteaa Kaijasilta ja toivottaa samalla koko vantaalaisen jalkapalloyleisön mukaan kannustamaan TiPS pronssille.

Kyseessä on joukkueiden tämän kauden neljäs kohtaaminen. Molemmat ovat voittaneet peleistä hyvin ja kerran joukkueet ovat päätyneet tasapeliin. Åland Unitedin pelaajatilanne tärkeän pelin alla on erinomainen, sillä näyttää siltä, että kaikki pelaajat ovat pelikunnossa.

Monica Hagströmin odotettiin olevan sivussa loppukauden ajan, mutta teki paluun pelikentille viime viikonlopun HJK-ottelussa. Hagström onkin innoissaan sunnuntaisen pelin alla.

- On selvä, että odotan innolla tätä peliä. Etenkin, kun voimme voittaa pronssia. Yritämme voittaa ja päättää kauden kunniakkaasti, Hagström toteaa seuran sivuilla.

Su 20.10. kello 14.00 KuPS-JyPK
Kuopiolaisten ohut pronssimitalisauma katkesi viime viikonlopun sarjakierroksella ja sunnuntaisessa kotipelissä ratkotaan enää sarjataulukon viidettä ja kuudetta sijaa. Mitalitta jääminen on pelaajistolle pienimuotoinen pettymys, nousijajoukkue on kuitenkin esittänyt upean kasvutarinan kehittyen vuoden aikana voittavaksi joukkueeksi ja ensimmäinen liigakausi päätetään ehdottomasti positiivisissa tunnelmissa. Hyvän ilmeen annetaan näkyä myös viimeisessä sarjaottelussa hienon pelikauden päätteeksi.

- Vastaan asettuva JyPK on mielestäni pelannut vahvan kauden, vaikka se ei tavoitettaan eli mitalia saavutakaan. Mikko Mannisen valmentama joukkue on monipuolistanut pallollista pelaamistaan selkeästi edellisistä kausista. Tuossa pelaamisessa näkyy mielestäni vahvasti Mannisen käden jälki. Hän on pystynyt tuomaan liigatasolle monia uusia hieman tuntemattomampia nimiä ja saanut luotua joukkueelle selkeästi tunnistettavan pelillisen identiteetin, Kuopion Palloseuran päävalmentaja Ollipekka Ojala arvioi sunnuntaista peliä kuopiolaisten sivuilla.

- JyPK pyrkii rakentamaan peliä linja kerrallaan. JyPK on mielestäni meille tähän saumaan oikeanlainen vastus, niin kuin Honkakin oli. Molemmat joukkueet ovat pelanneet lähes koko kauden samalla pelijärjestelmällä ja haluavat tosiaan luoda tilanteita pallonhallinnan kautta. Pystymme harjoittelemaan pelin sisällä asioita joita haluan ajaa vahvasti sisälle ensi kautta ajatellen ja näin myös nostaa tiettyjä riskitasoja, Ojala toteaa.

Kuopion Palloseuran joukkue on kasvanut kauden aikana täysimittaiseksi liigajoukkueeksi ja pystyy jo nyt haastamaan sarjan kovimmat kärkijoukkueet omalla hyvällä pelaamisellaan. Moni nuori pelaaja on ottanut isoja kehitysaskeleita kokeneimpien liigapelaajien tukemina ja pelitaidot ovat kehittyneet suuresti seuran ammattitaitoisessa valmennuksessa. Joukkueessa on vankka pohja koossa ensi vuotta varten ja seuraavaan pelikauteen päästään valmistautumaan paljon paremmista lähtökohdista.

- Me olemme käytännössä joka peliin lähteneet hieman eri tavalla ja kokeilleet erilaisia pelillisiä painopisteitä ja pelijärjestelmiä. Kaikki tuo on tehty myös ensi kautta silmällä pitäen. Nyt tiedämme tietyllä tavalla missä rajamme ovat tällä hetkellä ja minkälaisia pelaajia tänne haluamme. Tämän kauden joukkue on tehnyt loistavaa työtä ensimmäisestä päivästä lähtien ja haluamme päättää kautemme voittoon. Vaikka kaikki ovat väsyneitä tässä vaiheessa kautta, on ollut ilo huomata, että itseasiassa pelaajat odottavat jo vahvasti tulevan kauden alkamista, koska pääsemme siihen ihan erilaisesta tilanteesta. Moni pelaaja on tällä kaudella kehittynyt ja ottanut tarjolla olevan roolin, Ojala korostaa.

Alaloppusarja

La 19.10. kello 14.00 TPS-Ilves
Molemmat joukkueet ovat varmistaneet Naisten Liigan alaloppusarjassa liigapaikkansa myös jo kaudeksi 2020.

TPS pääsee Naisten Liigan päätöskierroksen kimppuun mukavissa merkeissä, sillä joukkueella on takanaan jo kuusi peräkkäistä tappiotonta ottelua. TPS:n päävalmentaja Petteri Joensuu asetti joukkueensa loppukauden tavoitteeksi tappiottoman ottelusarjan ja nyt tavoite on viimeistä peliä vaille valmis.

TPS - Ilves -ottelu on päävalmentaja Joensuulle henkilökohtaisesti jäähyväisottelu, sillä hän siirtyy heti liigakauden jälkeen TPS:n tyttöjen uudeksi valmennuspäälliköksi.

TPS on kohdannut tällä kaudella Ilveksen jo kolme kertaa ja joka Palloseura on poistunut kentältä voittajana. TPS voitti runkosarjassa oman kotiottelunsa 1-0 ja Tampereen Tammelassa voittolukemat olivat 3-1. Runkosarjan jälkeen TPS on voittanut Ilveksen vielä alaloppusarjassa pelatussa vierasottelussa murskalukemin 5-0.

TPS - Ilves on myös #NaistenLiigaTekeeHyvää -kampanjan teemaottelu Palloseuran osalta. TPS järjestääkin ottelun yhteydessä keräyksen, sekä myös luovuttaa osan ottelutapahtuman tuotoista, Kirkon Ulkomaanavun Naisten Pankille. Naisten Pankki tukee kehitysmaiden naisten yrittäjyyttä sekä omaehtoista toimeentuloa kestävän kehityksen periaattein. Naiset ovat siis Naisten Pankin työn keskiössä

La 19.10. kello 14.00 ONS-IK Myran
Oulussa pelataan kovista panoksista lauantaina. ONS ja IK Myran lähtevät viimeiseen otteluun tasapisteissä, mutta oululaisten maaliero on yhden parempi, joten sille riittää tasapelikin saavuttamaan karsintapaikan.

Aiempien tulosten valossa IK Myran lähtee otteluun pienoisena ennakkosuosikkina, sillä se on voittanut kaikki kolme joukkueiden tämän kauden keskinäistä kohtaamista. Kaksi voitoista on tullut kotikentällä ja kerran alaveteliläiset hakivat pisteet Oulusta. IK Myran on saamassa myös vankan vieraskannatuksen viimeiseen otteluun, sillä Alavetelistä on lähdössä fanibussi otteluun. ONS on kuitenkin kotijoukkue, joten sillä on kotietu puolellaan.

• HJK naiset
  • FC Honka Naiset