Päätöksiä Itäisen alueen jalkapalloon 2020

• Seuratoiminta
  • Jalkapallosarjat
  • Alueuutiset

Palloliiton Itäisen alueen sarjajärjestelmät ja pelitavat jalkapallokaudelle 2020 ovat vahvistumassa.

Itäisen alueen Mielenkiintoiset kilpailut-kehitysryhmä on kokouksessaan 13.2. vahvistanut suurelta osin alueen kilpailutoiminnon esittämät sarjajärjestelmät 12 vuotiaiden ja sitä vanhempien sarjoissa ja ikäluokissa. Osittain (mm. P14 ja P13) pelitavat ovat vielä keskeneräisiä, johtuen siitä, että ao. ikäluokissa on Liiga Pohjoisen karsinnat vielä kesken ja ao. sarjoihin osallistuvat joukkueet siten varmistumatta.

Päätetyt sarjajärjestelmät löytyvät täältä >>

Sarjajärjestelmien lisäksi ryhmä päätti, että alueellisesta poikkeusmääräyksestä, jonka mukaan kaikkiin Itäisen alueen lasten (11 v ja nuoremmat) sarjoihin voidaan jalkapallokaudella 2020 ilmoittautua kahden joukkueen yhteisellä joukkueella ilman erillistä YJ-sopimusta tai maksua. Joukkueen tulee esiintyä nimellä "SeuRa1/SeuRa2", joista ensin mainittu vastaa joukkueen hallinnoinnista ja taloudesta.

Ryhmä teki myös päätöksen, jolla se oikeuttaa alueen kilpailutoiminnon yhtenäistämään ja korjaamaan pahasti "rönsyilemään" päässeet joukkuenimet alueen sarjoissa ja tulevan kaudelle. Lähtökohtaisesti sarjanimet hyväksytään vain seuraavissa muodoissa:

1. Pelkkää seuranimeä käytetään, jos joukkue pelaa omassa ikäluokassaan ja seuralla ei ole ko. sarjassa/ikäluokassa kuin tämä yksi joukkue – esim. ”SeuRa”
2. Jos samassa sarjassa/ikäluokassa on samalla seuralla useampia joukkueita, voidaan joukkueet erottaa toisistaan lisäämällä ”lisäjoukkueen” nimeen seuran nimen lisäksi yksi lisänimi (esim. väri) – esim. ”SeuRa/Vihreä”
3. Jos joukkue osallistuu oman ikäluokkansa sarjaan ei syntymävuotta tms. merkitä, mutta jos joukkue osallistuu ikäänsä vanhempaan ikäluokkaan saadaan merkitä syntymävuosi kahdella numerolla – esim. ”SeuRa 06”
4.Jos tyttöjoukkue osallistuu poikien sarjaan saa joukkueen nimessä olla kauttaviivalla erotettuna T-kirjain osoittamassa sukupuolta (esim. ”SeuRa/T), missään muussa tapauksessa ei sukupuolierottelua käytetä - eli pojat poikien/tytöt tyttöjen sarjassa – ei P- tai T-kirjainta
5. Yhteisjoukkueista käytetään YJ-määräysten mukaisia nimiä – joka ensisijaisesti koostuu ao. seurojen nimistä (esim. SeuRa1/SeuRa2 YJ), joista SeuRa1 on aina hallinnollisesti ja taloudellisesti vastuussa joukkueesta. Alueen kilpailutoiminto voi hyväksyä YJ-joukkueelle harkintansa mukaan myös muun soveliaan nimen kuin seurojen nimistä koostuvan nimen
6.Aikuisten reservijoukkueet merkitään ainoastaan numerolla, lukuun ottamatta selkeästi ”kehitysjoukkueeksi” tunnustettua joukkuetta, joka voidaan nimetä ”Akatemiaksi” – esim. ”SeuRa/2”, ”SeuRa/3”, ”Seura/Akatemia”

Jokaiselta juniorijoukkueelta täytyy myös omista TASO-järjestelmän perustiedoista löytyä joukkueen runkopelaajien syntymävuosi (tai jos pelaa vanhemmissa, niin ko. sarjan mukainen). Tämä on edellytys sille, että TASO-järjestelmän uusi Yli-ikäisyyden ilmoitus-/anomustoiminto pystyy automaattisesti tuomaan esille "Ano yli-ikäisyyttä"-painikkeen.

Lisätiedot kaikista ryhmän päätöksistä tarvittaessa alueen kilpailupäälliköltä Veijo Vainikalta, veijo.vainikka(a)palloliitto.fi

• Itäinen alue